BENELLI CAFE RACER 1130

EXPRESSO

I sin avkledde aggresjon, fremstår Benelli Cafe Racer som en av de heftigste caferacerne på markedet. Utseendet lyver ikke.

Sist oppdatert

Testmålinger Cafe Racer 1130

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 4,9 (4,1) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 3.300 omdr.
  • Testforbruk: 0,91 liter/mil

Tekniske data

Etter vår mening, er Cafe Racer noe av det barskeste som er kreert, uten kåpe. Designerne har klart å gi streetfighteren en aggressiv, men udefinerbar estetikk, som skiller seg fra det meste. I frykt for å begi oss ut på beskrivelser som ikke er i nærheten av å yte estetikken rettferdighet, nøyer vi oss med å si at den er stilig. Til og med vi snur oss etter den.

Ytelse

Streetfightere skal ha brutal motor. Det har Cafe Racer. Faktisk er den så brutal at importøren kom med en aldri så liten formaning, før vi bega oss i vei. -Motoren er vâr på gassen, advarte han. -Spesielt nå, når asfalten er våt, bør du være forsiktig, ellers kan bakhjulet miste grepet. Motormessig er m.a.o. alt i sin skjønneste orden. På tørt underlag, har Cafe Racer krefter nok til å sparke forhjulet himmelhøyt til værs - uten clutch. På mer liberal asfalt, der risken for lasermenn er minimal, har den ingen problemer med å få speedometeret til å vise 250. Lyd er det også. Den aggressive trippelmusikken gir næring til gassiveren. På kjøpet får man riktignok en ekstrem motorbrems. Den er så kraftig at bakhjulet viser tendenser til å låse seg, men med litt innkjøring og gassmessig varsomhet, er det ikke vanskelig å unngå det. Motoren er brutal, men den kan temmes.

Funksjonalitet

Den brutale motoren er ikke veldig snill. Faktisk er den så brå på gassen, at man må utvise varsomhet om man vil beholde veggrepet. Spesielt på våt asfalt, må man være forsiktig. Det finnes riktignok en bryter som reduserer toppeffekten, men det er feigt å benytte slik "dødmannsknapp" i tide og utide. Den ekstreme motorbremsen kan også virke litt brå, før man får kjørt seg inn på den. Men resten er bare topp. Presis og tettsteget girkasse gir næring til den sportslige fornøyelsen. De antydningsvise vibrasjonene er også på den riktige siden av toleransegrensen. Dessuten avgir den høyt plasserte eksospotta en aggressiv trippellyd som bidrar til at man trives veldig godt.

Kjøreegenskaper

På svingete veier, ter Cafe Racer seg omtrent som en sportsmaskin. For det første, sitter føreren relativt foroverlent, med ekstremt god kontakt med kjøretøyet. Gaffelen er fast, men den dykker likevel en del under hard oppbremsing. Skal vi være pirkete, kunne vi ønsket oss litt mer progressiv fjæring og en mykere demping. Vi opplevde også at sykkelen var litt følsom på langsgående riller i vegbanen. Vi velger å skylde det på dekkvalget. Bremsene er noe av det råeste vi har opplevd. De er ekstremt effektive, på grensen til giftige, men med følsom neve har man tilgang til det vi vil kalle superbremser.

Komfort

Man sitter litt mer foroverlent enn det som er vanlig i nudistklassen. Likevel har man det forholdsvis bekvemt. Den foroverlente sittestillingen bidrar til at vindpresset ikke blir veldig påtrengende. Passasjerplassen derimot, er å betrakte som en ren nødløsning. Det er plass til eksosrype, men vedkommende oppfatter den ikke som noe blivende sted. Til tider irriterte vi oss også litt over den store svingradiusen. Motormessig derimot, er alt slik vi ønsker det. Den drar skikkelig over et bredt turtallsområde. For å si det slik, er Cafe Racer mye mer bekvem enn utseendet bærer bud om.

Førermiljø

Liker man sportslige egenskaper, er Cafe Racer noe av det triveligste man kan etablere seg på. Hvis preferansene går i bekvem retning, gjerne med ønsker om vennlige bruksegenskaper, blir den derimot litt for rå. Det er i første rekke den brutale motoren som bidrar til det. Vi, for vår del, trives veldig godt på Cafe Racer.

Plass

Cafe Racer er et italiensk designsmykke. De lekre linjene blir helt ødelagt av vindskjerm, omfangsrike vesker og annen turstæsj. Det går an å ta med passasjer, men det finnes sykler som er mer egnet til den slags befordring. Cafe Racer skal helst brukes til aggressiv singelkjøring - ferdig med det!

Økonomi

Italienske edelmaskiner er dyre. Cafe Racer koster 210.000,-. Det er mange penger, men for den som vil ha en italiensk edelmaskin, er det slett ikke verst. Sammenliknet med andre, kapable konkurrenter, kommer imidlertid Cafe Racer dårlig ut. Triumph Speed Triple koster nesten 30.000 mindre. Et drivstofforbruk på nærmere literen, trekker heller ikke opp. Det skal riktignok sies at vi var harde på gassen, men vi synes forbruket er drøyt.

Denne saken ble første gang publisert 19/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også