Testmålinger 675 Street Triple

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 5,3 (4,2) sek.
  • Turtall 100 km/t . 6 gir: 5.100 omdr.
  • Testforbruk: 0,57 liter/mil

Tekniske data

Kort sagt:

+ Stil

+ Motor

+ Lyd

+ Kjøreegenskaper


- Komfort - kanskje

- Nøler litt på gassen

- Stor svingradius

Alle motorsykkelfabrikker, med trendy ambisjoner, må ha en streetfighter på programmet. Triumph har to. I flere år har 1050 Speed Triple vært britenes kandidat for bøllete herjing på streeten. Den rangeres som en av verdens beste i sitt slag. På tampen av 07-sesongen, lanserte de en mindre kandidat. Street Triple har det samme utseendet, men den er et par nummer mindre. Akkurat som 1050 har den også tre-sylindret motor, men slagvolumet er bare på 675 kubikk. Men dermed er det ikke sagt at den er dårligere - å nei-da!

Ytelse

Den tre-sylindrede 675-kubikkeren er ikke verdens største motorsykkelmotor, men den er en gledesspreder av rang. For det første, er den ekstremt flink til å lage luft under forhjulet. Faktisk skal det ikke rare gassbevegelsen til, før hjulet svever i vilden sky. Dessuten har den lyd. Vi begir oss ikke ut på fattigslige forsøk på å beskrive musikken, men i ørene på en MC-entusiast er den veldig god! Bunndrag er det også. Et drag som uvikler seg til lekende spenst ettersom turtellernåla nærmer seg rødfeltet. Det hele suppleres av en tettsteget og distinkt girkasse som er en fryd for venstrefoten. Vi får ikke fullrost Triumphtrippelen!

Funksjonalitet

Motoren har fint drag på alle turtall. Den er ekvipert med en tettsteget og distinkt girkasse. Vibrasjoner er heller ikke noe tema. Det eneste som irriterer litt, er en markert nøling fra null til litt gass. Et fenomen som dessverre går igjen på flere innsprøytningsmotorer. Triumphtrippelen er ikke blant de verste, men vi merker nølinga ganske godt når vi kjører pent. Til tider kan det være litt irriterende.

Kjøreegenskaper

Hvis en sykkel har fortjent å bli kalt for en "naken R", må det bli Street Triple. Den er nemlig utstyrt med chassis og fjæringskomponenter som er fullt på høyde med det beste som går under R-betegnelsen. Fjæringa, og da i særdeleshet gaffelen, bearbeider underlaget med rå presisjon. Tross lav vekt og små dimensjoner, er den også stabil og forutsigbar. Vi nevner også et par-tre ord om bremsene: Lettdoserte og effektive. Street Triple stiller rett og slett med kjøreegenskaper i megaklassen!

Komfort

Som fornuftig tursykkel, med god vindbeskyttelse og myk komfort, har Street Triple sine begrensninger. Selv om føreren sitter greit, er knevinkelen skarp og vindbeskyttelsen lik null. Selvsagt skal vi ikke gi Triumph pepper for å lage kompromissløs streetfighterergonomi, men den er ikke noe førstevalg når det kommer til kontinentale motorveiutskeielser. Er det derimot snakk om en liten avstikker til en landsens sidevei, finnes det få sykler som funker så bra.

Førermiljø

Det er to småting som trekker litt ned: Innsprøytningsnølinga er allerede nevnt. Dessuten er svingradiusen veldig stor. Faktisk holdt vi på å tryne da vi første gang skulle gjøre en U-sving i veibanen. Men resten er bare fryd. Fightere skal være små og lekne. Det er definitivt Street Triple. Ikke minst i byen. Selv om det finnes mer bekvemme sykler som er like lettkjørte, skal det godt gjøres å finne sykler som er like morsomme.

Plass

Streetfightere kler ikke vindskjerm og vesker. Som den lille fighteren den er, er heller ikke Street Triple veldig egnet til varig befordring av passasjerer. Vedkommende sitter veldig høyt, uten sikkert grep dersom føreren skulle finne det opportunt å gi gass. Det skjer ganske ofte. Følgelig er ikke bakseteplassen noe blivende sted. Når man bekler førerplassen, virker den umiddelbart trang. Imidlertid blir alt så meget bedre etter hvert. Faktisk føles Street Triple langt romsligere enn den moderate fysikken skulle tilsi.

Økonomi

I forhold til japanske 600 og 750-konkurrenter, virker Street Triple forholdvis dyr. Imidlertid er den bedre på det aller meste. Når det står Triumph på tanken, forventer man også å betale litt mer. Følgelig synes vi at Street Triple er mye sykkel for pengene. Legger vi inn de emosjonelle kvalitetene, blekner konkurrentene. På den annen side, er den ikke verdens mest fornuftige motorsykkelkjøp. Den som primært er på jakt etter fornuftige bruksegenskaper, bør velge noe helt annet.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Triumph
Pris 129900

Konklusjon

Hvis vi skulle kjøpt en sykkel i prisklasse pluss/minus 130.000,-, kommer Street Triple veldig høyt opp på listen. Da tenker vi ikke primært på en sykkel som skal ta oss ut på kontinentale ferieturer. Derimot snakker vi om en bruksmotorsykkel som skal funke til alt, inkludert en aldri så liten tur i ny og ne. Det er ikke så ofte vi drar på lange turer. Mye av kjøringa skjer i nærmiljøet. Under slike betingelser er Street Triple omtrent perfekt. Eller for å si det på en annen måte: Britene kan kunsten å lage herlige motorsykler. Street Triple er noe av det herligste vi noensinne har opplevd - uten kåpe.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!