KAWASAKI ZX-6R NINJA

GRØNN GLEDESSPREDER

Den er bygget for å brukes – hardest mulig! I utviklingen av ZX-6R, har Kawasaki hatt fokus på bane.

Sist oppdatert

Testmålinger ZX-6R

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 5,6 (4,5) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 5.500 omdr.
  • Testforbruk: 0,53 liter/mil

Tekniske data

Kampen i 600-klassen er beinhard. Så hard at modellene må skiftes ut, hvert annet år hvis de ikke skal bli helt akterutseilt i konkurransen. I 2007 lanserte Kawasaki sin ZX-6R-modell. Den var mer kompromissløs enn forgjengeren. -Vi har hatt 100% fokus på raceregenskaper, sa Kawasaki under lanseringen. Etter å ha kjørt den, er vi ikke i tvil om at Kawa snakker sant. Den er definitivt hjemme på en racerbane. Imidlertid er den ikke helt borte på landeveien - heller...

Ytelse

Kawasaki har, i flere år, gått på akkord med kubikken i 600-klassen. For å skaffe seg et aldri så lite effektmessig overtak, har de hatt 36-kubikk mer enn konkurrentene. Nå er imidlertid Kawasaki på nivå med konkurrentene igjen. Den fire-sylindrede rekkemotoren på 599 kubikk, yter 131 hk. Turtallsviljen er det overhodet ingen ting å si på. Når turtellernåla passerer 8.000, kvitterer motoren med et herlig drag som utvikler seg til en ren effektdetonasjon ved 12.000 omdreininger. Da opplever man krefter som sparker forhjulet høyt til værs og som sender kaldsvette i strie strømmer nedetter ryggen. Det hele akkompagneres av en sint lyd som får ørevoksen til å renne om kapp med svetten. Dette er en R-motor, i R-begrepets virkelige betydning!

Funksjonalitet

Få 600-motorer kan hamle opp med ZX-fireren på høyt turtall. Lenger nede i turtallsregisteret, føles det ikke som den har så veldig mye å fare med. Vi sier "føles". Under våre obligatoriske forbikjøringsmålinger fra 70 til 130 km/t, overrasker Ninjaen med svært gode tider. Faktisk gjør den unna aksøvelsen vel så raskt som konkurrentene. Følgelig får den god score, også her. Det eneste som trekker litt ned, er en forholdsvis hard gange og høyfrekvente vibrasjoner som merkes godt i sete og fothvilere. Dette er ikke helt uvanlig for Kawasakis firere, men på ZX-6R merker vi det veldig godt.

Kjøreegenskaper

Selv om Kawasaki hevder at de har prioritert baneegenskapene, funker ZX-6R veldig fint på landeveien. Tross den småvokste og racerinpirerte fysikken, har den stabile og nøytrale kjøreegenskaper. Den virker både velbalansert og forutsigbar. Faktisk har vi kjørt 600-konkurrenter som virker langt mer ekstreme enn ZX-6R. Bremsene er også særdeles fine. De fordrer lite kraft i hendelen og de er veldig lette og dosere. Før vi skred til ZX-6R forventet vi en kompromissløs racer. I praksis opplevde vi særdeles harmonisk landeveismaskin.

Komfort

Ingen kompromissløse 600-racere er spesielt bekvemme. Ei heller ZX-6R. Likevel er den ikke verre enn konkurrentene. Velproporsjonert fysikk, bekvemt sete og god fysisk nærkontakt med sykkelen, gjør førerplassen til et godt sted å være. Det som først og fremst trekker ned, er følelsen av manglende bunndrag i motoren. Det er til dels en illusjon, men man sitter hele tiden med den litt tamme følelsen. De merkbare vibrasjonene, er også en kilde til lett irritasjon i jevn fart. For å si det slik, funker ZX-6R best når den jages på turtall. Da har også føreren det veldig bekvemt - med seg selv og sykkelen...

Førermiljø

-Fy flate, nå får jeg dilla! Han var ikke snau i ordbruken, vår utskremte fotofører da han tok av seg hjelmen etter første nærkontakt med ZX-6R. Vi lar ordene tale for seg selv. ZX-6R er en særdeles trivelig R-sykkel. Etter testen, var det unison enighet om at ZX-6 funket megabra. Bortsett fra vibrasjonene, var det heller ikke mye å sette fingeren på. Ut fra et R-perspektiv, funker ZX-6 bra.

Plass

Passasjerer og vesker på en R-sykkel?? -Vel, det går an å ta med passasjer, men det er av ren nød. Det finnes sikkert også veskesett som passer, men vi klarer ikke å se for oss digre vesker på den giftgrønne raceren. Kort sagt: Alt går, men hvis man har planer om å legge ut på tur med passasjer og oppakning, finnes det bedre alternativ.

Økonomi

ZX-6R Ninja koster rundt 150.000 kroner. Det er på nivå med 600-konkurrentene. Under testen, målte vi et forbruk på godt og vel halvliteren på mila. Det er også ganske gjennomsnittlig. Utstyrsmessig, er også alt på det jevne. Kort sagt: ZX-6R Ninja uthever seg ikke i forhold til konkurrentene.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også