Honda XL 1000V Varadero

Bekvem gigant

Siden lanseringen i 1999, har den bekvemme adventuresykkelen gjennomgått to store oppdateringer. Er det nok for at vår begeistring holder seg?

Sist oppdatert

Testmålinger XL 1000

  • Aks 70-130 (120) km/t . gir: 6,6 (5,6) sek.
  • Turtall 100 km/t . gir: 3.300 omdr.
  • Testforbruk: 0,55 liter/mil

Tekniske data

Sterk motor og god komfort har alltid vært Varaderos varemerker. Den kongelige kjørefølelsen er også noe vi setter pris på. Ikke det at vi er så royalistiske av oss, men vi liker å sitte høyt hevet over medtrafikantene. Under tiden er imidlertid Varadero blitt møtt med lettere og sterkere konkurrenter. Alle har vært på slanker'n, med den følge at Varadero begynner å virke overvektig. Mens Honda holder hardt på turkvalitetene, endrer konkurrentene sine modeller i sportslig retning. Vi er ikke helt overbevist om at Hondas filosofi er rett.

Ytelse

Varaderomotoren er en arv fra VTR 1000, en sportsmodell som ble lansert i 1997. Litt færre hester og økt dreiemoment, har gjort V-twinnen til en fin enduromotor. I mellomregisteret er den sterkere enn det meste. Dessuten går den veldig mykt. Vi opplever også en motor som kvitterer spontant på gassen. Den tettstegete og presise girkassa er veldig fint avstemt. Faktisk bidrar den i stor grad til at Varaderodrivverket virker sporty. Motoren er fremdeles et stort aktivum. Ytelsene og egenskapene er fullt på høyde med de beste konkurrentene.

Funksjonalitet

Varaderomotoren går veldig mykt. Dessuten er den imøtekommende og sterk over et bredt turtallsområde. Den formidler V-twinnenes småslumrende gange på en veldig trivelig måte. Det bidrar i stor grad til den avstressende turkomforten. Legger man opp til en sportslig kjørestil, er den imidlertid med på det også også. Varaderomotoren funker i det hele tatt veldig bra.

Kjøreegenskaper

Når man entrer svingete landeveier, opplever man en underholdende sykkel med sikre kjøreegenskaper. Varadero er riktignok tung. Dessuten er den ekvipert med forholdsvis myk fjæring. Tross det er den lettstyrt og presis i svingene. Selv om konkurrentene har utviklet sine modeller i sportslig retning, med den følge at Varadero ikke lenger er blant klassens mest sporty, opplever vi den fremdeles som en underholdende asfaltjager.

Komfort

Ingen reiseenduroer slår Varadero på turkomfort. For det første, er den så stor at selv velproporsjonerte skandinaver, med alderdommelig midjepondus, føler at de har god plass. Den myke V-twin-motoren gir også et behagelig bidrag til turtilværelsen. Den går veldig mykt og leverer den saftig drag over et bredt turtallsområde. Varaderomotoren er sterk, samtidig med at den formidler V-twinnens småslumrende gange. Det eneste som ødelegger litt for komforten, er en vindskjerm som avgir veldig mye støy. Støyen er til en viss grad avhengig av førerens høyde, men undertegnedes trommehinner hadde det rett og slett ille i 130 km/t...

Førermiljø

Mens føreren sitter bredbent, med lavt plasserte fothvilere og favnen full av velvoksen motorsykkel, nyter passasjeren bekvemmeligheter på høyde med de beste tursyklene. Tatt i betraktning at den er tung og stor, nesten skremmende stor, er Varadero veldig lettkjørt. Slikt gir trivsel. God balanse og lett betjening, bidrar i det hele tatt til at de aller fleste trives veldig godt på Varadero.

Plass

Utstyres Varadero med toppkuffert, kan passasjeren lene seg tilbake, strekke på kroppen og ta en lur. Varadero har veldig god plass. Estetikken skjemmes heller ikke i særlig grad av veskebraketter og annen turutrustning.

Økonomi

Det finnes billigere reseendurorer men Varadero er ikke veldig mye dyrere enn dem. Sammenliknet med artsfrendene, plasserer Varadero seg i et forholdsvis gunstig prisjikt. Honda har også klart å bringe drivstofftørsten under sånn noenlunde kontroll Nå byr det faktisk ikke på problemer å pine den ned mot halvlityeren på mila. Det er slett ikke verst, sammenliknet med andre, storvokste adventuremaskiner. Vi har også inntrykk av at Varadero er populær på bruktmarkedet. Dermed holder den seg bra i pris.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også