Testmålinger XL 1000

  • Aks 70-130 (120) km/t . gir: 6,6 (5,6) sek.
  • Turtall 100 km/t . gir: 3.300 omdr.
  • Testforbruk: 0,55 liter/mil

Tekniske data

Kort sagt:

+ Motor

+ Størrelse

+ Komfort


- Vindstøy

- Vekt

Sterk motor og god komfort har alltid vært Varaderos varemerker. Den kongelige kjørefølelsen er også noe vi setter pris på. Ikke det at vi er så royalistiske av oss, men vi liker å sitte høyt hevet over medtrafikantene. Under tiden er imidlertid Varadero blitt møtt med lettere og sterkere konkurrenter. Alle har vært på slanker'n, med den følge at Varadero begynner å virke overvektig. Mens Honda holder hardt på turkvalitetene, endrer konkurrentene sine modeller i sportslig retning. Vi er ikke helt overbevist om at Hondas filosofi er rett.

Ytelse

Varaderomotoren er en arv fra VTR 1000, en sportsmodell som ble lansert i 1997. Litt færre hester og økt dreiemoment, har gjort V-twinnen til en fin enduromotor. I mellomregisteret er den sterkere enn det meste. Dessuten går den veldig mykt. Vi opplever også en motor som kvitterer spontant på gassen. Den tettstegete og presise girkassa er veldig fint avstemt. Faktisk bidrar den i stor grad til at Varaderodrivverket virker sporty. Motoren er fremdeles et stort aktivum. Ytelsene og egenskapene er fullt på høyde med de beste konkurrentene.

Funksjonalitet

Varaderomotoren går veldig mykt. Dessuten er den imøtekommende og sterk over et bredt turtallsområde. Den formidler V-twinnenes småslumrende gange på en veldig trivelig måte. Det bidrar i stor grad til den avstressende turkomforten. Legger man opp til en sportslig kjørestil, er den imidlertid med på det også også. Varaderomotoren funker i det hele tatt veldig bra.

Kjøreegenskaper

Når man entrer svingete landeveier, opplever man en underholdende sykkel med sikre kjøreegenskaper. Varadero er riktignok tung. Dessuten er den ekvipert med forholdsvis myk fjæring. Tross det er den lettstyrt og presis i svingene. Selv om konkurrentene har utviklet sine modeller i sportslig retning, med den følge at Varadero ikke lenger er blant klassens mest sporty, opplever vi den fremdeles som en underholdende asfaltjager.

Komfort

Ingen reiseenduroer slår Varadero på turkomfort. For det første, er den så stor at selv velproporsjonerte skandinaver, med alderdommelig midjepondus, føler at de har god plass. Den myke V-twin-motoren gir også et behagelig bidrag til turtilværelsen. Den går veldig mykt og leverer den saftig drag over et bredt turtallsområde. Varaderomotoren er sterk, samtidig med at den formidler V-twinnens småslumrende gange. Det eneste som ødelegger litt for komforten, er en vindskjerm som avgir veldig mye støy. Støyen er til en viss grad avhengig av førerens høyde, men undertegnedes trommehinner hadde det rett og slett ille i 130 km/t...

Førermiljø

Mens føreren sitter bredbent, med lavt plasserte fothvilere og favnen full av velvoksen motorsykkel, nyter passasjeren bekvemmeligheter på høyde med de beste tursyklene. Tatt i betraktning at den er tung og stor, nesten skremmende stor, er Varadero veldig lettkjørt. Slikt gir trivsel. God balanse og lett betjening, bidrar i det hele tatt til at de aller fleste trives veldig godt på Varadero.

Plass

Utstyres Varadero med toppkuffert, kan passasjeren lene seg tilbake, strekke på kroppen og ta en lur. Varadero har veldig god plass. Estetikken skjemmes heller ikke i særlig grad av veskebraketter og annen turutrustning.

Økonomi

Det finnes billigere reseendurorer men Varadero er ikke veldig mye dyrere enn dem. Sammenliknet med artsfrendene, plasserer Varadero seg i et forholdsvis gunstig prisjikt. Honda har også klart å bringe drivstofftørsten under sånn noenlunde kontroll Nå byr det faktisk ikke på problemer å pine den ned mot halvlityeren på mila. Det er slett ikke verst, sammenliknet med andre, storvokste adventuremaskiner. Vi har også inntrykk av at Varadero er populær på bruktmarkedet. Dermed holder den seg bra i pris.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Honda
Pris 179900

Konklusjon

I sin tid, var vi jublende begeistret for Varadero. Vi likte den gigantiske fysikken, de smidige kjøreegenskapene, megakomforten og den herlige motoren. Varadero er bare blitt bedre med årene, men det er et faktum at konkurrentene har kommet enda sterkere. Vi liker den fremdeles veldig godt, men vi trives bedre på enkelte av konkurrentene. Varadero er den samme, trivelige turgiganten som den engang var, men vi synes at den er moden for en aldri så liten slankekur.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!