BMW K 1200GT

HIGH-TECH-TOURER

Med 150 hester og en utstyrsliste, lenger enn et vondt år, forsøker BMW seg med en råsterk og sporty luksustourer. Den har i hvert fall krefter...

Sist oppdatert

Testmålinger K 1200GT

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 5,1 (4,3) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 3.800 omdr.
  • Testforbruk: 0,55 liter/mil

Tekniske data

K 1200GT stiller i samme klasse som Yamaha FJR 1200, Honda Pan European og Kawasaki GTR 1400. Vi snakker m.a.o. om en velutstyrt tourer med sportslige egenskaper. Vi snakker også om motorstyrke som evner å gi marsjfart på godt over 200 km/t og bekvemmeligheter som matcher fartsressursene. K 1200GT stiller med en særdeles omfangsrik utstyrspakke. I farta nevner vi elektronisk fjæringsjustering, cruisekontroll, ABS-bremser, oppvarmet sete og trykknappregulering av kåpeglasset. Dette er bare en del av den lange utstyrslista som gjør K 1200GT til en av verdens mest velutstyrte tursykler.

Ytelse

K 1200GT stiller med en fire-sylindret rekkemotor på 152 hester. Dermed er den en av de aller sterkeste tourerne på markedet. Det merkes godt i praksis. Allerede fra et par tusen omdreininger, serverer motoren et enormt moment som varer helt til turtellernåla kommer i berøring med rødfeltet. På høygir vil det si 250 km/t og vel så det. Én eller to i sadelen? Det spiller null rolle. Motoren har drag nok til å takle alle turutfordringer den utsettes for.

Funksjonalitet

Våre største ankepunkt mot BMW-firerens bruksegenskaper, går på et litt slarket drivverk og vibrasjonstendenser ved gasspådrag. Drivverkslakken føles omtremt som å kjøre med et veldig slakt kjede. Ved forsiktig gassbruk, kan det føre til at det hogger litt i drivverket. Motoren går i grunnen veldig mykt, men under gasspådrag merkes antydninger til høyfrekvente vibrasjoner i tank og fothvilere. Når vi påpeker dette, føler vi oss ganske pirkete. Det er ikke irriterende, men på en sykkel til en kvart million skal man jo være litt pirkete.

Kjøreegenskaper

Selv om K 1200GT fremstår som en lett og råsterk tourer med avanserte chassisløsninger, finnes det tourere som trives bedre på svingete underlag. For det første, er fjæringa forholdsvis myk. Dessuten mangler servobremsene følsomhet. I lav hastighet, kan den også virke litt topptung. Men dermed er vi også ferdig med risen. GT er en svært stabil sykkel med presise og kvikke styreegenskaper. Den elektronisk justerbare fjæringa er også svært følsom. I sportsmodus behandler den underlaget med super tilbakemelding, men vi kunne altså ha tenkt oss en enda strammere innstilling.

Komfort

GT er ensbetydende med komfort. Både fører og passasjer nyter ergonomi og vindbeskyttelse som er blant det beste i klassen. Den sterke motoren og det myke fjæringsoppsettet, underbygger også komfortkvalitetene. For å si det enkelt, er turkomforten på høyde med de mest luksuriøse supertourerne.

Førermiljø

BMW har alltid vært gode på ergonomi. K 1200GT er intet unntak. Smal tank, god vindbeskyttelse, varme i sete og styreholker, samt funksjonelle betjeningsorganer og masse utstyr, er forbilledelig. Det eneste som trekker litt ned, er antydninger til kåpeturbulens og ufølsomme bremser.

Plass

Passasjeren har ikke mye å klage på. Vedkommende nyter en svært bekvem plass, med ergonomisk plasserte holdebøyler. GT leveres også med omfattende turutrustning som funker veldig bra. Vi har ikke opplevd noe bedre i denne klassen.

Økonomi

Over 250.000 for en motorsykkel er ikke billig. Derfor kan vi ikke gi den full pott når det gjelder økonomi. Men forbruket er moderat, verdiforringelsen minimal og utstyrspakka maksimal. Det er ingen tvil om at K 1200GT gir svært god touringvaluta for pengene.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også