Testmålinger YFZ-R 125

  • Aks 50 - 80 km/t 6. (5.) gir: 13,5 (11,0) sek.
  • Aks 0 - 80 km/t: Ikke målt
  • Turtall 80 km/t. 6.300 omdr.

Tekniske data

Kort sagt:

+ Stil

+ Størrelse

+ Smidig motor

+ Supre bremser


- Smale speil

- Tvilsom passasjer komfort

125-kubikkere med heftig R-utseende er veldig populære i Norge. Sykler som Honda CBR 125R og Aprilia RS 125 figurerer høyt oppe på salgsstatistikken. Nå blander også Yamaha seg inn og vil ha et ord med i laget. Deres kandidat heter YZF-R125. Den er storvokst, tøff og stiller med de samme ingrediensene som R6. Bak den kompromissløse fasaden, banker imidlertid en langslaget motor på 15 hester. Med YZF håper Yamaha å ta en real jafs av lettvektsmarkedet.

Ytelse

Den én-sylindrede motoren imponerer med enorm smidighet og god trekkevne fra lavt turtall. Ved 7.000 omdreininger, kan det også spores litt ekstra turtallsiver. Likevel synes vi ikke den nyutviklede motoren er spesielt vital. Selvsagt kan man ikke forvente all verdens vitalitet av en én-sylindret 125-kubikker, men vi har opplevd konkurrenter med mer sprut. I noen grad må nok en relativt høy giring ta skylda. Hadde det vært opp til oss, ville vi gitt den litt lavere giring.

Funksjonalitet

Bruksmessig, er YZF-motoren en av de fineste 125-kubikkerne på markedet. Smidig clutch og bra styrke på lavt turtall, bidrar til at den er ekstremt fin i byen. Nydelig girkasse og få vibrasjoner er også ting som trekker i positiv retning. Vi er nesten fristet til å gi den en sekser.

Kjøreegenskaper

YZF er fin på veien. Fysikken, i kombinasjon med fin sittestilling, bidrar til at den gir et voksent kjøreinntrykk. Når man jager svinger, i den grad man kan jage svinger med en lettvekter, føles kjøreegenskapene sikre og stabile. Selv om den er lett, er den ikke overfølsom på styringa. Et par ord om bremsene skal vi også ta med: Veldig bra! Vårt eneste ankepunkt går på fjæringsoppsettet. Vi synes rett og slett at fjæringen kunne vært satt opp litt hardere, med tilsvarende oppmyking av dempingen. Slik det er nå, dykker gaffelen veldig mye under oppbremsing, samtidig med at ujevnhetene i vegbanen merkes veldig godt.

Komfort

Tross foroverlent ergonomi, har føreren det bekvemt. Sykkelen er stor, og sittestillingen er langt fra ekstrem. Man kan bedrive urban tråkling i flere timer, uten at kroppen går i vranglås. I byen er den også lettkjørt. Tross heftig utseende, er YZF-R 125 ganske bekvem - vel og merke for føreren. Eventuelle passasjerer må friste tilværelsen på et ekstremt høyt og hardt baksete. Vedkommende får riktignok god oversikt, men setet føles ikke som noe blivende sted.

Førermiljø

Få vibrasjoner, voksen fysikk og lekker instrumentering, gjør YZF-setet til et trivelig sted å være. Den smidige motoren og de stabile kjøreegenskapene, er også ting som trekker opp. I løpet av testen, opplevde vi faktisk en sykkel som var morsom å kjøre. Slike egenskaper er man ikke bortskjemt med i lettvektsklassen. Det ensete som trekker ned, er speilene. Litt for korte speilarmer, i kombinasjon med at de er plassert veldig langt fremme, gjør at man knapt ser annet enn sine egne skuldrer. Vi irriterte oss litt over det¿

Plass

Sykkelen er stor og plassen er god. I hvert fall for føreren. Det ekstreme baksetet er mest til for syns skyld. Selv om passasjeren sitter greit, er setet så hardt og smalt at tresmaken merkes omtrent umiddelbart. Plass for vesker og annen turutrustning, er det heller ikke tatt veldig mye hensyn til. Likevel skal det sies at YZF ikke er verre enn andre sportslige lettvektere på dette punktet.

Økonomi

YZF-R 125 koster riktignok litt mer enn Honda CBR 125R, men ikke veldig mye. Vi mener langt på vei at den voksne fysikken og de fine bruksegenskapene oppveier merprisen. I hvert fall ville vi betalt det lille ekstra for å få YZF. Vi synes den gir god motorsykkelvaluta for pengene.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Yamaha
Pris 49900

Konklusjon

-Fy fillern, hadde jeg hatt tilgang på noe slikt, den gangen jeg var 16, hadde jeg jobbet og spart alt jeg klarte. Utsagnet kom fra en av våre journalistkollegaer under testen i Spania. Vi kunne like gjerne sagt det selv. Hadde vi vært i markedet for en lettvekter, ville det blitt YZF. Først og fremst for de gode og anvendelige egenskapene. Dernest for stilen. Eller for å sitere noe annet vi overhørte under testen: -Hadde jeg vært 16, kunne jeg sjekket damer med en slik én¿

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!