YAMAHA XVS 1300A MIDNIGHT STAR

Feit og fin

XVS 1300 er ikke størst. Den er heller ikke best, men det mangler ikke mye.

Sist oppdatert

Testmålinger XVS 1300

  • Aks 70-130 (120) km/t 4. gir: 8,2 (6,5) sek.
  • Turtall 100 km/t . gir: Ikke målt
  • Testforbruk: 0,54 liter/mil

Tekniske data

XVS 1300 er feit og stor. Den har også alle ingredienser en grom nostalgicruiser skal ha. Dype skjermer, kjøleribber i V-form under en dråpeformet bensintank og bredt styre med grove holker. Selv om den mangler litt kubikk for å kunne hamle opp med de aller største, har den estetikken i orden. XVS 1300 Midnight Star er en fin cruiser.

Ytelse

I cruiserverden er ikke 1300 kubikk mye. Likevel vil vi hevde at 1300 er nok, i hvert fall for XVS' vedkommende. Den vannavkjølte V-twinnen er både smidig og trivelig. Den går også forholdsvis sakte - akkurat slik vi ønsker at tilbakelente cruisermotorer skal. Det eneste vi savner er lyd. Lyden, som den lange eksospotta på høyre side avgir, er omtrent uhørbar. Men det skal ikke Yamaha ha skylda for. Myndighetene har bestemt det slik.

Funksjonalitet

Bruksmessig, er dette en av de beste cruisermotorene på markedet. Den høyt girede V-twinnen går sakte og gir behagelig "laid-back"-følelse. Slike følelser har mye og si for cruisertrivselen. Man kan nesten telle stempelslagene når man cruiser av sted på høygir. Motoren er også smidig og lettkjørt. Plagsomme vibrasjoner finnes heller ikke. I det hele tatt, merker man at XVS 1300 er blant markedets nyeste cruiserkonstruksjoner. Den er veldig smidig i daglig bruk.

Kjøreegenskaper

Man skal være snill for å påstå at cruisere har veldig gode kjøreegenskaper. Den slags kvaliteter kommer langt ned på prioriteringslisten når man snakker om svulstige ponduscruisere. Likevel, er Midnight Star blant det bedre vi har vært borti. Selv om fjæringa er myk, er sykkelen sikker og stabil på veien. Fotbrettene er heller ikke så lavt plassert at de er til hinder for anstendig hastighet i svinger. Får man behov for å bremse, gjør de doble skivene en god jobb. Bakbremsen er lett å dosere, uten akutt risiko for hjullåsing.

Komfort

XVS en av de mest bekvemme cruiserne vi har vært borti. Det brede styret, som ikke er altfor høyt, er et godt sted å hvile armene. I og med at fotbrettene ikke er plassert altfor langt fremme, får man også en behagelig vinkel på hofter og knær. I kombinasjon med det brede, men forholdsvis faste setet, gir dette en særdeles bekvem førerplass. Komforten underbygges av en svært myk fjæring. Tross det behandles underlaget med presis følsomhet. I byen er den også bra. Tross massiv fysikk, er XVS forholdsvis lettkjørt. Lavt sete og bredt styre bidrar til at man har godt grep om pondusen. Vi opplever også at sykkelen har fin balanse. Med lette betjeningshendler og smidig motor, er det ikke noe ork å buksere tonnasjen i trangt miljø.

Førermiljø

Den saktegående motoren bidrar i stor grad til at XVS byr på en trivelig kjøreopplevelse. Man sitter også bredarmet og bredbent, med god pondusfølelse. Tross pondusfølelsen, er den smidig. Slikt skaper trivsel. Den er også utstyrt med detaljløsninger som vi ikke er bortskjemt med på andre sykler. Vi tenker i første rekke på betjeningen av triptellere og kvartsur. Bryterne er plassert på høyre styrehendel, slik at man slipper å flytte hånda når man skal svitsje mellom de forskjellige funksjonene. Smart!

Midnight Star føles i det hele tatt like stor som de aller største, uten at den lider under det.

Plass

God plass og behagelig ergonomi, preger både fører- og passasjerplass. Begge har det bra. Rustikke cruiservesker og vindskjerm vil heller ikke ødelegge estetikken. Det eneste vi savner, er kroker som kan benyttes når man vil stroppe en veske på baksetet. I hvert fall fant ikke vi det da vi trengte dem.

Økonomi

180.000 for en 1300-cruiser, virker umiddelbart litt dyrt. Ikke er den blant de største, og den er slett ikke blant de billigste. Tar vi Midnight Star for det den er, en stor og veldig bra cruiser med egenskaper som er blant det beste i klassen, ser det derimot ikke så verst ut. Utstyrsmessig, er den også i overkant av snitten. Hadde den hatt vindskjerm og vesker, hadde den vært en soleklar femmer, men vi synes 180.000 er mye for en 1300-kubikks cruiser, og gir den fire.

Denne saken ble første gang publisert 26/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også