Triumph 1050 Speed Triple

Med kort sete og eksospotter som kliner seg opp under passasjersetet, ser den ikke god ut. Triumph Speed Triple er heller ikke helt god, men den er blant de aller beste!

Sist oppdatert

Testmålinger Speed Triple

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 4,7 (3,8) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 3.800 omdr.
  • Testforbruk: 0,82 liter/mil

Tekniske data

Nakne sportssykler med bøllete attityde er det som gjelder, akkurat nå. Enten de kalles supermotarder, roadstere, muskelcruisere eller streetfightere, er de laget med et mål for øyet: Nemlig at den som holder i gassen, skal ha det moro. I dette segmentet, stiller Triumph med Speed Triple. En kort og brutal streetfighter med tre-sylindret motor. Den er ikke bare bra. Er du så heldig å holde i gassen, er den faktisk best!

Ytelse

For å si det enkelt, er den tre-sylindrede motoren bare herlig. På førstegir sender den forhjulet kontrollert til værs. På de øvrige girene, måker den på med rå krefter, akkompagnert av aggressiv trippellyd. Etter vår mening, er det lite som kommer opp mot den tre-sylindrede musikken som strøymer ut fra de høyt plasserte eksospottene. Lyden fremkaller frydefulle isinger langt inn i ryggmargen. Triumphmotoren forener firernes myke kraftutfoldelse med twinmotorenes brutale karakter. Den er en av verdens fineste motorsykkelmotorer.

Funksjonalitet

I den grad man skal karakterisere en bøllete streetfigter som imøtekommende og brukervennlig, er Speed Triple det. Og nok engang er det motoren som skal fremheves. Man fornemmer riktignok at den går litt hardt, men den vibrerer ikke. Motoren briljerer med en imøtekommende og kontrollerbar spenst som selv forsiktige pingler lar seg rive med av. Konsekvensen er at mange igangkjøringer skjer med hevet forhjul, men det er under full kontroll. Vi tar også med at girkassa funker helt greit. Vi slet riktignok litt for å finne fri, men det skriver vi på kontoen for helt ny og uinnkjørt motor. Triumph har peil på å lage fine motorsykkelmotorer.

Kjøreegenskaper

Mange igangkjøringer skjer med hevet forhjul, men det er under full kontroll.
Mange igangkjøringer skjer med hevet forhjul, men det er under full kontroll.

På svingete asfalt har den egenskaper som står i stil med den livlige motoren. Lett styring og fast fjæring bidrar til en veiatferd som trygt kan kalles sportslig. Det eneste vi savner, er en styredemper. Under hard gassing, har nemlig forhjulet en hang til å bli lett, med den følge at det oppstår nervøsitet i styringa. Med en aldri så liten styredemper, blir man kvitt fenomenet. Bremsene er hysterisk effektive. Et noe diffust trykkpunkt fordrer riktignok litt følsomhet i bremseneven, men det er ikke noe stort problem.

Komfort

Når det gjelder komfort, er ikke Speed Triple blant det verste vi har vært borti. Vindbeskyttelsen er riktinok lik null, og fjæringa forholdsvis hard, men slik er det gjerne på streetfightere. Selv om sykkelen er forholdsvis liten, gir den et massivt kjøreinntrykk. Det bidrar til komfortfølelsen. På kortere turer kan man godt ta med passasjer, men vedkommende frister en tilværelse med skarp knevinkel og minimalt med noe å holde i. Følgelig bør føreren utvise varsomhet med gassen når det fraktes eksosryper. Ellers er risken stor for at rypa flyr sin vei.

Tester av Triumph finnes her.

Førermiljø

Tross stor svingradius og middels passasjerkomfort, kan vi ikke gi annet en full pott når det gjelder trivsel. Få, om noen sykler er så morsomme som Speed Triple. Betjeningsorganene funker også bra. Til aktiv befordring i nærmiljøet, finnes det etter vår mening bare én sykkel som kommer i nærheten av Speed Triple hva trivsel angår. Den kommer fra Triumph den også og heter 675 Street Triple. Vi gir et poeng mer for en større og mer brutal motor...

Førermiljøet er meget bra på Speed Triple. Alt av knapper er godt tilgjengelig og oversikten er bra.
Førermiljøet er meget bra på Speed Triple. Alt av knapper er godt tilgjengelig og oversikten er bra.

Se alle våre MC-tester her.

Plass

Akkurat som den mindre 675-utgaven, er ikke Speed Triple det første man tenker på når man skal dra på tur med bagasje og passasjer. Sistnevnte sitter veldig høyt, uten sikkert grep, dersom føreren skulle finne det opportunt å gi gass. Speed Triple kler heller ikke vesker. Da blir jo den minimalistiske fighterhekken gjemt! Det eneste som vi fremhever, er den fysiske følelsen av at sykkelen er litt større enn den er.

Økonomi

Prismessig, ligger den sånn midt på treet. 180.000,- er en del mer enn for en japansk fighter, mens italienske og tyske artsfrender er dyrere. Hvordan Speed Triple står seg i pris, er vi sant å si usikre på. Det er ikke alt for mange Speed Tripler her til lands, og da har vi ingen statistikk å vise til. Kombinasjonen av tøft fighterutseende og markedets fineste fighteregenskaper, skulle imidlertid tilsi at den holder seg godt. Bensinforbruket er imidlertid ikke så gunstig. Under testen, svelget den unna over 0,8 liter pr. mil. Selvsagt hadde det noe med vår aggressivitet med gasshånda å gjøre, men den drakk mye. Likevel er forbruket underordnet. Moroa teller mest!

Nysjerrig på klikk.no/motor? Se video her.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også