BMW K 1200R

MUSKELROADSTER

Alle fabrikker, med respekt for seg selv, må ha en streetfighter på programmet. BMW’s variant heter K 1200R. Den har krefter nok til å sloss med det meste.

Sist oppdatert

Testmålinger K 1200R

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 4,4 (3,7) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 3.900 omdr.
  • Testforbruk: 0,74 liter/mil

Tekniske data

K 1200R er BMW's tilbud til diggere av nakne roadstere. Tilbudet er spekket med høyteknologi. Teknologi som gjør den til en av verdens mest avanserte motorsykler. Et forhjulsoppheng, bestående av en helstøpt gaffel som blir avfjæret via rammemonterte stag, skal bidra til høyere stabilitet og bedre følsomhet enn tradisjonelle gafler. BMW tilbyr elektronisk justering som ekstrautstyr. Dermed kan man kalibrere fjæringa til ønskede egenskaper mens man kjører. Det funker!

Ytelse

I jevn fart pøser den fire-sylindrede rekkomotoren på med mektige krefter som gjør girkassa mer eller mindre overflødig. 1200-kubikkeren fikser effektive forbikjøringer, uten at man behøver å gire ned. Dessuten skjer det litt ekstra når turtellernåla passerer 7.000 omdreininger. Da våkner hestekreftene til liv og setter en sportslig spiss på moroa. -Motoren er en perle, skrev vi i testporotokollen. Vi står for det.

Funksjonalitet

Ved gasspådrag, merker man tendenser til litt vibrasjoner. De er ikke irriterende, men de merkes. Tross det, har motoren karakter og styrke som funker veldig bra til allroundkjøring - touring inkludert. Dermed er det ikke sagt at den kommer til kort når man begynner å herje litt i svingene. Selv om pedalbevegelsene er lange, inspirerer den presise girkassa høy aktivitet.

Kjøreegenskaper

Blir man sugen på å jage svinger, er det bare å trykke et par ganger på en knapp, så stilles dempingen i sportmodus. Da forvandles de myke og nesten pløsne egenskapene til lettstyrt dynamikk. Den elektroniske fjæringsjusteringa leveres som originalmontert ekstrautstyr. Etter vår mening, er utstyret obligatorisk. Tross elektronisk justering, som faktisk funker, kan imidlertid ikke K 1200S sport fraskrive seg sin fysikk. Selv om kjøreegenskapene er presise, finnes det roadsterkonkurrenter som byr på enda mer presisjon. Vi er heller ikke overbegeistret for de servoassisterte ABS-bremsene. De er effektive, men følelsen i bremsehendelen er godt under det vi vil karakterisere som sportslig. Det skal imidlertid sies at det føles bedre når man blir vant med dem.

Komfort

Den avanserte fjæringa og den fine ergonomien bidrar til at K 1200R er en veldig bekvem roadster. Mer bekvem en alt annet nudistmateriell - må vite. Dempingen, som kan justeres elektronisk med trykknapper på styret, fikser alle typer underlag. Når dempingen er klikket inn i komfortmodus, har man nærmest fornemmelsen av at sykkelen svever over ujevnhetene. Førersetet er utformet på en måte som gir god nærkontakt med sykkelen og behagelig komfort. Vårt eneste ankepunkt går på passasjersetet. Det er ganske smalt, med en buet overflate som gjør at tresmaken dukker opp etterhvert. Tross voksen fysikk, oppfatter vi K 1200R som en lettkjørt og smidig sykkel.

Førermiljø

Selv om vi liker å sitte i ly bak en kåpe, liker vi den kåpeløse tilværelsen på K 1200R veldig godt. Ergonomien er fin. Motoren er mega og kjøreegenskapene trivelige. Omfattende utstyrspakke, med bl.a. oppvarmede styreholker, fin instrumentering og det vi nesten vil kalle verdens beste motorsykkelergonomi, bidrar til vår uforbeholdne ros. I nudistklassen finnes det ikke noe bedre.

Plass

Selv om baksetet er smalt, nyter fører og passasjer god plass. BMW har også utviklet særdeles smarte veskeløsninger som funker veldig bra - ikke minst estetisk. Passasjersetet kunne, som sagt, vært litt mer bekvemt. Derfor blir det ikke mer enn en femmer.

Økonomi

Det største ankepunktet mot K 1200R, er prisen. 220.000 er veldig mye for en naken roadster. Det er også mye enn det undertegnede er villig til å svi av på en to-hjuling. Det faktum at sykkelen svelger unna 0,7 liter pr mil når man kjører aktivt, trekker heller ikke opp. Hadde vi hatt 220.000 som vi kunne brukt på en motorsykkel, hadde vi neppe brukt dem på K 1200R. Derimot hadde den kåpekledde sportsvarianten vært et aktuelt alternativ.

Denne saken ble første gang publisert 20/06 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også