BMW F 800ST

ALLSIDIG

En sykkel som skal funke til alt, uten at den koster fletta. Enkelt sagt, er det BMW’s filosofi bak F 800 ST. Innfrir den filosofien?

Sist oppdatert

Testmålinger F 800ST

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 6,9 (5,7) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 3.600 omdr.
  • Testforbruk: 0,55 liter/mil

Tekniske data

Med to-sylindret motor på 800 kubikk, mye utstyr og remdrift til bakhjulet, stiller BMW F800 med attributter som skal gjøre den til en kapabel allrounder. Ikke koster den allverden - heller. Man får en velutstyrt motorsykkel for knapt 150.000,-. I BMW-sammenheng, er det slett ikke verst.

Ytelse

F 800 er utstyrt med en to-sylindret motor på 798 kubikk og 85 hester. På papiret virker det kanskje ikke allverden, men i praksis er det nok til å spre det vi kaller kjøreglede. Får den turtall, hvilket i klartekst vil si rundt 5.000 omdreininger, er den både vital og pigg. Tross myk kraftoverføring, er det imidlertid mye slark i drivverket. Etter sigende, skal BMW ha rettet opp den lille skavanken på nyere modeller, men det var et tilbakevendende ankepunkt i løpet vår langtest. Likevel synes vi F 800 har prestasjoner som innfrir kravene til en trivelig allrounder.

Funksjonalitet

Presis girkasse, fin lyd, myk kraftoverføring og turtallsiver. Det er i korthet de beste egenskapene ved F 800-motoren. Bortsett fra den tidligere nevnte drivverksslakken, som skal være ryddet av vegen på senere modeller, liker vi F 800-motoren veldig godt. Når man beveger gasshåndtaket i området fra null til litt gass, merkes riktignok litt innsprøytningstypisk nøling, men vi opplever det ikke som noen stor greie.

Kjøreegenskaper

Blir den konfrontert med svingete asfalt, sørger momentsterk motor og presise kjøreegenskaper for en trivelig sportsopplevelse. Sittestillingen, med lett foroverlent overkropp og skarp knevinkel, gir god følelse med kjøretøyet. Om ikke fjæringa er den mest følsomme vi har vært borti, bearbeider den underlaget med grei presisjon. Selv om F 800 er stabil på veien, fordrer den ikke veldig mye input i styret. Selvsagt finnes det sykler som formidler mer sportslig presisjon, men vi omtaler tyskerens sportsegenskaper med et tilfreds smil. -Oppfinneren av kjøreglede, sier BMW. F 800 ødelegger i hvert fall ikke tyskernes troverdighet.

Komfort

Det er på det komfortmessige planet at F 800ST viser styrke. Tross lav vekt og foroverlent ergonomi, byr den på en svært bekvem førerplass. -Det er første gang jeg har kjørt over 100 mil på en dag, uten at rumpa kjennes like mør som en halvkilo kjøttdeig, var det en i testpanelet som sa, etter en lengre ferietur på kontinentet. Myk motor med saftig dreiemoment, effektiv vindbeskyttelse og varmehåndtak bidrar til at vi betrakter F 800ST som et veldig godt sted å tilbringe milene. Når man ferdes i indre by, har man det også bra. For det første, er den lettkjørt. Dessuten funker den smidige kraftoverføringen suverent under den slags befordring.

Førermiljø

Forholdsvis lang avstand fra sete til styre, bidrar til at ST føles voksen. Den velformede førerplassen bidrar også til en følelse av å sitte "i" sykkelen, ikke oppå. Det har mye å si for trivselen. BMW har også for vane å putte på mye utstyr, deriblant varmehåndtak. Det setter vi veldig pris på. Den turtallsvillige twinmotoren, med den markerte lyden, er også en bidragsyter til trivselen.

Plass

Selv om setehøyden er moderat, hvilket bidrar til at føreren må leve med en forholdsvis skarp knevinkel, har man følelsen av å ha god plass. Heller ikke passasjeren finner grunn for å klage. De originale sideveskene, som vårt eksemplar var utstyrt med, er riktignok ikke veldig romslige, men med litt bagasjemessig nøysomhet funker de greit. I det hele tatt har vi følelsen av at BMW har hatt stor omtanke for de som skal benytte sykkelen på tur.

Økonomi

F 800ST er en av markedets mest velutstyrte sykler. Sammenliknet med andre sykler med tilsvarende slagvolum, er heller ikke prisen avskrekkende. Når man derimot sammenlikner med japanske 600-allroundere, som i praksis kan by på den samme miksen av sport og komfort, begynner F 800ST å virke i dyreste laget. Tar vi utstyrsnivå og tankemblem i betraktning, synes vi likevel at F 800ST er verd prisen. Vil man ha en BMW, stiller man store krav til utstyrsnivå. Dessuten er man villig til å betale for det.

Denne saken ble første gang publisert 20/06 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også