Cagiva Mito SP 525

Italiensk temperament og design

Mito SP 525 etterfølger Mito 125, men Cagiva har endret navnet både for å markere Mitos historiske aner og for å markere en ny og sportslig design.

Sist oppdatert

Tekniske data

  • Motor: Ensylindret. 2-takt. væskekjølt. 1 forgasser. Katalysator. Kompresjon: 7,4:1.
  • Boring og slaglengde: 56,0 x 50,6 mm.
  • Sylindervolum: 124,6 ccm.
  • Effekt: 11 kW (15 hk) v/9000 o/min.
  • Dreiemoment: 12 Nm v/8250 o/min.
  • Transmisjon: 6-trinns gearkasse. Kjededrift.
  • Chassis: Aluminium ramme.
  • Fjæring foran: Oppned forgaffel m/40 mm gaffelrør. 120 mm fjæringsvei.
  • Fjæring bak: Stål svingarm og en støtdempere m/ justerbar fjæring. 133,5 mm fjæringsvei.
  • Bremser: Foran: En 320 mm skive og kaliper m/fire stempler. Bak: 230 mm skive og kaliper med to stempler.
  • Felger: Aluminium. 3.00x17 foran, 4.00x17 bak.
  • Dekkdimensjon: 110/70ZR17 foran, 150/60ZR17 bak.
  • Vekt: Ca. 136 kg.
  • Mål: Akselavstand: 1375 mm. Lengde: 1980 mm. Bredde: 760 mm. Setehøyde: 760 mm.
  • Tankvolum: 14 liter.
  • Farge: Rød/sølv, rød, svart/sølv, hvit.
  • Pris: 57 900,-
  • www.cagiva.it

Cagiva Mito SP 525 er konservativ på flere måter. Navnet er endret for å hylle den første Mito-modellen, Mito 500 som Eddie Lawson kjørte i VM i 500-klassen i 1991. Også Valentino Rossi har kjørt Cagiva Mito og startet karrieren på en Mito 125 i 1993 og tok sitt første italienske mesterskap på en Mito 125 i 1994. Det er som en tributt til Mito-modellenes racinghistorie Cagiva har modernisert og forsterket Mitos sportslige karakter både i design og navn. SP står for Sport Production).

Mito 125 ble introdusert allerede i 1989, og dagens modell er til tross for en mer moderne design ikke så veldig forskjellig fra originalen. Totaktmotoren som opp gjennom årene har vært tilgjengelig med ulik trimmingsgrad, den første SP 525 som ble vist i 2005 hadde 37 hk.

De nye og strengere utslipskravene er i ferd med å innhente totakterne og Cagiva er stolt av å ha greid å få homologert den lille totaktmotoren i henhold til de EURO 3-kravene. Dette er gjort med hjelp av en elektronisk styrt forgasser og elektronisk styrt tenning. En elektronisk styr ventil i forgasseren styrer luft/bensinblanding for å redusere utslippene, mens en elektronisk styrt oljepumpe sørger for at katalysatoren lever sunt samtidig som oljeforbruket og røykutviklingen reduseres.

To treveis katalysatorer er plassert i eksosanlegget, den første ca 70 mm fra sylinderen, den andre 70 mm lengre bak. Mellom de to katalysatorene tilføres luft som sørger for å redusere HC-utslippet fra katalysator nr. 2. Motoreffekten er begrenset til 15 hk, men likevel er dreiemomentet og akselerasjonen på lave turtall bedre enn for den gamle motoren.

Mito SP 525 har i likhet med forgjengeren en racingramme. Denne er ikke endret og brukes faktisk i Supermono-klassen og da med firetakts motorer med opp til 600 ccm. Bare bakrammen og braketter for kåpen er endret. Mito har et påkostet chassis med aluminium ramme og svingarm, og en 40 mm oppned forgaffel. Forbremsen har en kraftig 320 mm skive og Brembo kaliper med fire stempler. Bak sitter en 230 mm skive og også her brukes en Brembo kaliper.

Denne saken ble første gang publisert 26/06 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også