Franske motorveier innbyr til rask turkjøring og skal man ha en viss grad av komfort må det en skikkelig kåpe til. Den har Voxan GTV og det er ingen tvil om at franskmennene har sett litt i retning av BMW når du har utstyrt sin supertursykkel.

Motormessig er den utstyrt som de øvrige Voxan-modellene, med det unntak av den tosylindrede V-motoren her har fått økt boring og slaglengde og 1166,5 ccm sylindervolum. I fransk versjon gir motor 106 hk og 155 Nm med vekt på en sterk momentkurve. Sekstrinns girkasse, våt flerplateclutch og tannremdrift skal sørge for at kraften overføres til bakhjulet både behagelig og relativt vedlikeholdsfritt.

Rammen er svært lett og enkel og bruker motoren som viktig bærende del. Som du ser på illustrasjonen nedenfor hvor rammen til de mer sportslige modellene er lagt inn som skygge, snakker vi om en svært kompakt enhet. Mens de andre Voxan-modellene har støtdemperen i bakhjulsopphenget liggende under motoren, står det i GTV 1200 rett bak motoren og det har elektrisk justering av fjæringen. Foran brukes en oppned gaffel og bremsesystemet fra Grimeca har radialkalipere med fire stempler. ABS-bremser er ekstrautstyr.

Med 179 kg tørrvekt har Voxan greid å holde vekten på et meget gunstig nivå. Med 23 liters tankvolum er ikke den kjøreklare vekten mye over 200 kg. Det bør gi lett og kvikke kjøreegenskaper og en sykkel som trives like godt på svingete alpeveier som på franske motorveier. Høyderegulering av førersete og kåpeglass bør gjøre det mulig å finne en god kjørestilling uansett kroppslengde.

Foruten ABS-bremser står en Garmin Zumo med tilhørende fester på listen over ekstrautstyr, sammen med 43-liters sidekofferter og en 45-liters toppkoffert.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!