Toppfarten er begrenset til 295 km/t, men Suzuki Hayabusa har fartsressurser som vitner om at den kan mer om den får lov. Med 197 hk i kombinasjon med lavere luftmotstand og bedre aerodynamikk er den fortsatt like imponerende som originalen var da den ble introdusert for åtte år siden.

Motoren har fått 2 mm lengre slaglengde og sylindervolumet er økt fra 1299 til 1340 ccm. Effekten har fulgt med opp med en økning på på 22 hk, mens dreiemoment er økt fra 138 til 155 Nm. Effektøkningen kommer ikke bare som følge av større sylindervolum. Kompresjonen er økt fra 11,1 til 12,5:1, et nytt innsprøytningssystem med to dyser med 12 hull per sylinder, innsug med to gasspjeld per sylinder, ventiler med større åpning og nytt eksosanlegg med katalysatorer bidrar sammen til den økte effekten.

I likhet med GSX-R modellene har også Hayabusa fått et motorstyringssystem med tre effektprogram, A, B og C. Hvem som vil kjøpe en motorsykkel med 197 hk for så å trykke på en bryter og redusere effekten med mellom ca. 12 og 60 hk kan en jo undres over.

Den nye rammen er både lettere og stivere enn den gamle, og svingarmen oppgitt å være 10 prosent stivere. Forgaffelen har gaffelrør med ekstra hard overflate. Bremsene foran har fått skiver med 10 mm mindre diameter, radialkalipere med fire i stedet for seks stempler. Bak er skivediameteren økt fra 240 til 260 mm. ABS-bremser er fortsatt ikke tilgjengelig.

Et viktig bidrag til den økte stabiliteten er den nye kåpen, men også den nye hekken bidrar. Kåpen gir også bedre beskyttelse og bidrar sånn sett til bedre komfort.

Suzuki har modernisert Hayabusa uten å røre ved dens hjerte - denne sykkelen byr fortsatt på fartsopplevelser utenom det vanlige.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!