Mopedsalget

75 % er scootere

Mopedsalget kjennetegnes av et enormt utvalg.

Sist oppdatert

Mopedsalget kjennetegnes av et enormt utvalg, med rundt 200 forskjellige modeller solgt så langt i år. Og ikke minst et betydelig utvalg merker med navn vi forstår at man ikke uten videre kjenner igjen. Det aller meste er selvsagt importert fra Asia, men langt ifra bare Japan. Også Kina seiler opp som storleverandør etter hvert.

Mest solgte moped så langt i år er Baotian BT 49/50 QT med 158 stykker, en moped som blant annet er solgt gjennom Smart Club. Merket Keeway er en annen storselger i Norge, med tredjeplass total. Den økonomiprøvekjørte Kymco Agility ligger til sammenligning på 27. plass etter årets fire første måneder. På merketoppen finner vi dog fortsatt Yamaha, mens den italienske Piaggio-gruppen (Piaggio, Vespa og Gilera) holder 2.-plassen.

Totalt ligger salget per 1. mai 6 prosent høyere enn i fjor, og dette er gode nyheter for bransjen. For et par år tilbake solgte man rundt 15 000 mopeder årlig i Norge, men dette tallet falt brått til under 10 000 da det ble innført krav om eget førerkort for moped. I dag synes tallet å ha stabilisert seg rundt 10 000 mopeder i året.

Rundt 75 % av disse er altså scootere med automatgir, mens manuelt girte offroadmopeder og sportsmopeder deler resten av markedet.

Per 1. mai 2008

Plass

Merkenavn

Hittil i år

%

I fjor

%

Endring

Sum

2457

100,0 %

2317

100,0 %

6,0 %

1

YAMAHA

427

20,3 %

386

21,0 %

10,6 %

2

PIAGGIO

396

18,8 %

387

21,1 %

2,3 %

3

KEEWAY

166

7,9 %

143

7,8 %

16,1 %

4

BAOTIAN

158

7,5 %

153

8,3 %

3,3 %

5

DERBI

139

6,6 %

149

8,1 %

-6,7 %

6

CHUANL

115

5,5 %

16

0,9 %

618,8 %

7

SYM

114

5,4 %

91

5,0 %

25,3 %

8

DAELIM

103

4,9 %

108

5,9 %

-4,6 %

9

QINGQI

95

4,5 %

72

3,9 %

31,9 %

10

TGB

89

4,2 %

49

2,7 %

81,6 %

11

KYMCO

84

4,0 %

37

2,0 %

127,0 %

12

APRILIA

66

3,1 %

80

4,4 %

-17,5 %

13

HONDA

60

2,8 %

60

3,3 %

0,0 %

14

PEUGEOT

47

2,2 %

83

4,5 %

-43,4 %

15

GENERIC MOTOR

47

2,2 %

24

1,3 %

95,8 %

Denne saken ble første gang publisert 04/06 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også