Lexus

Lexus med egen slalåm-innstilling

Du kan få kjøpt disse Lexus-råskinnene i Norge, men billige blir de ikke.

Publisert Oppdatert

De siste Lexus-modellene vi har testet og prøvekjørt har vært kjennetegnet av komfortable, men ikke spesielt spenstige kjøreopplevelser. Modeller som Lexus CT 200h F Sport og SUV-en NX300h er behagelige og stillegående hybrider med mye utstyr, men temmelig sedate.

Men nå er Lexus endelig aktuell med ytelsesmodeller igjen. Vi har tidligere testet ytelseshybriden Lexus GS 450h til stor begeistring, og nå kommer to Lexus-er som er alt annet enn sedate. Først RC F Coupe, og deretter den 1830 kilo tunge Lexus GS F som har verdenspremiere på bilutstillingen i Detroit som åpner snart.

Hverken RCF eller GS F har hybride drivlinjer, men er de siste tilskuddene i F-serien med ytelsesmodeller. Nykommeren kombinerer det passe praktiske ved en firedørs sedan med fartsressursene og sportsligheten til en fullblods sportsbil.

Nye GS F er basert på plattformen til standardmodellen, men det er likevel gjennomgående ulikheter, særlig under panseret. Det skjuler en selvpustende femliters V8-er som yter 473 HK (348 kW) ved 7100 omdreininger, med et maksimalt dreiemoment på 527 Nm mellom 4800-5600 omdreininger.

Lexus GS F kan bestilles mot slutten av året, men vil antakelig koste rundt 1,5-1,6 millioner kroner. FOTO: Lexus

Lexus GS F kan bestilles mot slutten av året, men vil antakelig koste rundt 1,5-1,6 millioner kroner. FOTO: Lexus

SLALÅM: TVD-programmet  har tre trinn. Blant annet slalom. FOTO: Lexus

SLALÅM: TVD-programmet  har tre trinn. Blant annet slalom. FOTO: Lexus

Slalåm-innstilling

Som med Lexus-er flest har GS F en rikholdig liste med standardutstyr. Et av høydepunktene er Torque Vectoring-differensialen (TVD) som også finnes i RC F.  Dette tilsvarer BMWs Dynamic Performance Control og Audis "Drive Select".

TVD-teknologien  har tre trinn:

*  Standard, som er normaltrinnet

* Slalom, strammer styrepresisjon, demping og respons.

* Track, fokuserer stabilitet under høy fart ved kjøring på bane.

Karosseriet i GS F har fått strukturelle forsterkninger, mens understellet er spesialkomponert for å gi supersedanen et bredt spekter når det gjelder kjøredynamikk.

Kommer til Norge

Lexus Norge satser primært på hybridene til Lexus, men ifølge Jan Christian Holm, general manager i Lexus Norge, så vil de ta GS F inn på bestilling, men ikke før mot slutten av året.

Er du sugen på en veldig rask Lexus, og kan klare deg med to dører, så blir RC F Coupe tilgjengelig for bestilling i månedsskiftet januar/februar. Den kommer i tre utstyrsvarianter og vil koste rundt 1,5 millioner kroner avhengig av utstyrsnivå. Rundt 800 000 kroner er avgifter. Det tilsvarer hva bilen koster ut av butikk i Sverige.

Lexus RC F Coupe vil koste rundt 1,5 millioner kroner i Norge avhengig av utstyrsnivå. FOTO: Lexus

Lexus RC F Coupe vil koste rundt 1,5 millioner kroner i Norge avhengig av utstyrsnivå. FOTO: Lexus Foto:

Med kommersielt innhold
Med kommersielt innhold
Med kommersielt innhold

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning