Prøvekjørt: Audi TT Roadster TDI

Ingen thriller av en kjøreopplevelse, men desto mer fornuftig

Med diesel blir dette i trausteste laget, men et utsøkt førermiljø glatter over det meste.

PÅ SKINNER: TT er ikke en rendyrket sportsbil, i hvert fall ikke med dieselmotor. Men den er uten nykker. FOTO: Audi

PÅ SKINNER: TT er ikke en rendyrket sportsbil, i hvert fall ikke med dieselmotor. Men den er uten nykker. FOTO: Audi

Publisert Oppdatert

Med en dieseldrevet TDI på 184 hk (fra Golf GTD) er Audi TT Roadster ingen sportsbil. Dette understrekes også av sittestillingen. Man sitter ikke så sammenkrøpet og inneklemt som tidligere. Kjørestillingen er faktisk totalt overlegen den forrige Roadsteren. Og det smarte, nye taket som er delvis i plast, er seks dBA bedre isolert, og tre kilo lettere enn før.

Enestående førermiljø

Utseendet har også overlevd overgangen til kabriolet like godt som den forrige modellen, og det hovedsakelig fordi det nye utseendet til TT ikke er spesielt annerledes enn før – i motsetning til det enestående førermiljøet. Ser vi på tall og fakta, er nye TT Roadster utvilsomt en bedre bil enn forgjengeren. Den er mer effektiv, bedre balansert, mer komfortabel, og bedre på innsiden.

Men en forhjulsdrevet diesel-roadster er ikke akkurat en Mazda MX-5 eller en Porsche Boxster når det kommer til kjøreglede. Og det prøver den heller ikke å være, til tross for at nesetippen føles lettere enn tidligere.

Den jakter nok BMW Z4-markedet. Jeg tror ikke at den er like velbalansert som hardtop-Beemer’n, men vektfordelingen er uansett meget god.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VEIER OPP: Et fantastisk førermiljø veier opp for dieselknatringen. FOTO: Audi

VEIER OPP: Et fantastisk førermiljø veier opp for dieselknatringen. FOTO: Audi

Burde vært standard

Audi har også gjort et imponerende stykke arbeid med kalesjen selv om støynivået fra dieselen er noe høyere enn fra bensinversjonen. Dette er et femtrinns problem: Du må skru stereoen opp fem trinn opp for å stenge ute klapringen fra motoren. Vinddeflektoren (ekstrautstyr) burde være standard for en takløs bil som denne. Vær litt rausere enn dette, Audi – standardutstyret er magre greier.

Med taket nede slipper man ikke unna ulydene fra det som for øvrig er en veldig bra dieselmotor. Den er kraftig og fleksibel, og drikker bare 0,56 liter på mila i våre hender. Likevel gnager tankene rundt hvorfor du skulle velge diesel når bensinversjonen passer bedre. Til Norge kommer det også en mer vettug 180-hesters bensinmotor som kan bestilles fra høsten av.

TT Roadster med diesel er nøktern, og dermed litt kjedelig til en roadster å være. Men dersom du ønsker deg en fornuftig, litt grå kabriolet, er denne takløse TT-en så forutsigbar og velbygd som du kan få den. Og i tillegg får du er fantastisk førermiljø.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FORNUFTIG, MEN: TT Roadster med diesel er nøktern, og dermed litt kjedelig til en roadster å være. FOTO: Audi

FORNUFTIG, MEN: TT Roadster med diesel er nøktern, og dermed litt kjedelig til en roadster å være. FOTO: Audi

DOMMEN:

Ingen stor opplevelse, uansett motor. Men du vil ha 2,0 TFSI med 230 bensin-hk

Tekniske data

Motor: 1984 ccm 4-syl TD,

forhjulsdrift, 184 hk, 380 Nm

Ytelse: 0–100 km/t på 7,1 sek, 240 km/t

Forbruk: 0,45 l/mil

CO2-ustlipp: 114 g/km

Vekt: 1265 kg

Pris: Fra ca. kr 530 000

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag