Jaguar E-pace

Det britiske snobbemerket blir stadig sprekere

Fra en ganske sedat og traurig periode, blir Jaguar når stadig litt kulere, ikke minst takket være modeller som I-Pace og nå nye E-Pace.

Publisert Oppdatert

Satsingen på SUV er blitt Jaguars redning. F-Pace er for lengst blitt den mest kjøpte Jaguar-modellen, med rundt 70 000 årlige eksemplarer på verdensbasis. Det utgjør nesten 40 prosent av all omsetning. I Norge ble det registrert 213 F-Pace i hele fjor, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. 142 så langt i år. Mer fart i sakene blir det når det er snakk om elbilmodellen Jaguar I-Pace. Over 900 nordmenn har betalt reservasjonsbeløp på 10 000 kroner for en bil man ennå ikke aner prisen på. Den er ventet til Norge før sommeren neste år. Før den tid kommer imidlertid den mindre SUV-en E-Pace som Jaguar i Norge håper å selge rundt 210 biler av.

Samme fabrikk som G-klasse

Med en lengde på 4395 millimeter tar nykommeren sikte på samme del av markedet som Audi Q3 (4388 mm), Mercedes GLA (4424 mm) og BMW X1 (4439 mm) har. Bilen er ventet til Norge i januar. Til være et lite merke har Jaguar hatt en ganske formidabel lanseringstakt siden nye F-Type ble lansert i 2013. Den varslet en stilendring fra en ganske sedat periode.

- Jaguar er i ferd med å bli kult igjen, mener Jacob Moer Aanonsen, salgssjef i Jaguar Land Rover Norway.

Det er to årsaker til at JLR kunne trylle frem denne bilen såpass raskt. For det første hadde britene allerede den nødvendige teknikken tilgjengelig. E-Pace ruller nemlig på en modifisert utgave av D8-plattformen i stål og med tverrstilt motor – det samme som blir brukt i andre kompaktmodeller – som Range Rover Evoque (4370 mm). Denne plattformen bærer genmateriale i seg fra den tiden Ford hadde styringen.

Noe annet som kom JLR til gode, var at de ikke måtte frigjøre arbeidskapasitet i egne fabrikker. I stedet valgte de å gi produksjonsoppdraget til Magna Steyr i Graz. Den østerrikske bilprodusenten kan se tilbake på en imponerende merittliste, og har vært med på å bygge blant annet Mercedes G- og M-klasse og de første BMW X3-modellene.

Priser i Norge

Firehjulstrekket er ikke fra Magna. I E-Pace brukes GKN-Twinster-systemet som allerede er kjent fra Evoque. Det vil si at bilen i overveiende grad trekker på forhjulene, drift på bakhjulene slår inn ved behov. Systemet fordeler automatisk dreiemomentet mellom fram- og bakakslene. Med en bryter på midtkonsollen kan du velge mellom ulike kjøreinnstillinger: Standard, Eco, Dynamic eller Winter, der hver innstilling foretar endringer av styring og gasspådrag. Jaguar kaller systemet JaguarDrive Control.

Til Norge kommer E-Pace utelukkende med firesylindrede Ingenium-motorer med toliters volum, diesel og bensin. Rimeligste modell med kun forhjulstrekk og 150 hesters diesel vil koste fra 476 900 kroner. Bestselgeren i Norge antas å bli SE R-Dynamic-versjonen med 150 diesel, nitrinns automat fra ZF og AWD. Her har Jaguar en “Launch Edition” til 600 000 kroner med mye utstyr.

Jaguar har slitt med et ganske rufsete rykte hva gjelder kvalitet. Det gjelder kanskje særlig Jaguar X-Type fra tiden da selskapet var under Ford som ble produsert fra 2002 til 2009. Men i 2012 ble Jaguar ble kåret til «Beste bilprodusent» i What Car? J.D. Power Survey.

I NORGE: Her viser salgssjef Jacob Moer Aanonsen frem Jaguar E-Pace i Norge. Bilen lanseres offisielt i januar.

I NORGE: Her viser salgssjef Jacob Moer Aanonsen frem Jaguar E-Pace i Norge. Bilen lanseres offisielt i januar.

Hvert år publiserer den tyske kontrollorganisasjonen Dekra en utfyllende kvalitetsrapport basert på funn fra rundt 15 millioner periodiske kjøretøykontroller. Jaguar XF er omtalt i rapporten for 2017, og ifølge Dekra er kvalitetsformen endret. En XF med 100 000 til 150 000 kilometer på telleren er et reelt alternativ til E-klasse, 5-serie og A6. Manglene er ikke alvorlig, ifølge Dekra, men skal du kjøpe brukt XF bør du sjekke bremser og lys, og være oppmerksom på oljeutslipp fra motoren, girkassen og differensialen.

- Det skal være trygt å velge Jaguar. Derfor selger vi med fri service de tre første årene, sier Aanonsen.

Tekniske data

Jaguar E-Pace D150 AWD

Motor, cm³: 1999

Effekt, hk ved o/min: 150/3500

Dreiemoment, Nm ved o/min: 380/1750

Egenvekt, kg: 1768

Lengde/bredde/høyde, cm: 440/198/165

Bakkeklaring: 204 mm

Bagasjerom, liter: 577/1234

Maks hengervekt: 1800

Standard dekkdimensjon: 225/65R17

Forbruk, NEDC l/mil: 0,56

CO₂-utslipp, g/km: 147

0–100 km/t, fabrikk, sek: 10,5

Toppfart, km/t: 1993

Pris fra, kr: 563 900 kroner (519 900 kroner, manuell)

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning