NYHET: Volkswagen T6 - og alle varebilers mor

Hver tredje varebil stammer fra denne

Volkswagen er klar med sin sjette utgave av Transporter.

Publisert

Volkswagens flaggskip Transporter har ifølge dem selv solgt i over 12 millioner eksemplarer - siden klassikeren, kultbilen og hippie-tralla Bulli dundret ut av tyske samlebånd for 65 år siden.

Plattformen het Transporter, og nå er turen kommet til Transporter 6 - eller kodenavn T6 - som siste tilvekst på VW-stammen eller T-serien.

Den tar dermed over etter T5, som snart har rullet rundt i 12 år, nesten uendret (bortsett fra en liten ansiktsløftning i 2009).

Og tradisjonen tro kommer nyheten rigget både som vare- og personbil - i fem hundre varianter stort sett.  Årsaken er at den kommer i tre ulike takhøyder, to akselavstander, en lang rekke motorkombinasjoner - samt en del andre tilvalg.

Men uansett: I mai skal du kunne gå i butikken og bestille, ifølge kontaktperson for Volkswagen Nyttekjøretøy, informasjonssjef Benthe Saga. Men levering finner først sted i september.

Direktøren for Nyttekjøretøy-avdelingen, Håkon R. Fergestad, supplerer med å slå fast at bilen skal sette en ny standard for sikkerhet innen sitt segment.

Ulike motorer

T6 kommer med splitter nye TDI-motorer (diesel), utviklet spesielt for røff yrkesbruk. Her er det den samme blokka på 1,968 liter bak alt fra 102-hesteren til toppvarianten på 204 hk.

I tillegg kommer det noen bensinvarianter under TSI-fanen også. 5- eller 6-trinnskasse kan velges samen med DSG-automaten. Alle motorene skal forøvrig tilfredsstille utslipps- og økonomikravnene fra EU6.

Flere av variantene kan leveres med 4MOTION firehjulsdrift

STARTEN: T1 eller Bulli startet det hele. FOTO: VW

STARTEN: T1 eller Bulli startet det hele. FOTO: VW

Masse nytt utstyr

På utstyrssiden har det også blitt plass til noen nevneverdige nyheter. Infotainment-systemet med drøye seks tommers skjerm blir nå å regne som standard, med blant annet blåtann-telefontilkobling på plass.

Men ellers blir det meste å få mot en ekstra kostnad. Her snakker vi om alt fra adaptiv cruisekontroll til fjernlysassistent som dimmer ned ved møtende traikk.

Begynte med Bulli

Volksawagen Bulli, eller T1, ble den første Transportervarianten som rullet ut fra samlebåndet. Den ble laget med mange Boble-deler, drivaksel og motor, og ble grunnet en folkelig pris raskt en slager, og slo en tid senere godt an hos hippiene verden over.

Her kan det være verdt å få med seg bilen den gangen hadde en motor på 1,1 liter - med en effekt på 25 hestekrefter.

- T1, eller Bulli, var starten på en suksesshistorie. Fortsatt er det marked for en bil som fungerer like godt som familiebil som varebil, avlsutter Fergestad.

MULTI: Transporteren duger like fint til familiebruk som til varebilbruk. FOTO: VW

MULTI: Transporteren duger like fint til familiebruk som til varebilbruk. FOTO: VW

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning