Ford Ka 1,2: 0, 56 l/mil - Audi A4 3,0 TDI Quattro: 0,63 l/mil

Hurra for den lille forskjellen

Er de små bilene virkelig så miljøsnille som vi vil ha det til? Kan en brautende Audi A4 med treliters V6-diesel og 4x4 by en liten Ford Ka på motstand? Her er svaret!

FORSKJELLEN ER: 0,07 liter per mil. Eller 2,6 liter, en halv reservekanne, etter en femtimersetappe på 350 km.
FORSKJELLEN ER: 0,07 liter per mil. Eller 2,6 liter, en halv reservekanne, etter en femtimersetappe på 350 km. Foto: Kjell Magne Aalbergsjø
Sist oppdatert

På papiret er det ingen tvil om hvem av de to som er miljøsynderen. 0,68 liter per mil skal Audien slurpe i seg, mens lille Ka ifølge EUs forbrukssyklus skal nøye seg med 0,51 liter per mil.

Audiens treliters V-sekser har 33 prosent høyere forbruk enn lille Kas 1,2-liter. Ettersom karboninnholdet i diesel er høyere enn i bensin, blir forskjellen i CO2-utslipp vesentlig høyere, og Audien slipper ut 53 prosent mer klimagass enn Forden.

Men er egentlig diesel bedre for miljøet?

EU-syklusen er ikke alltid helt etterrettelig, og vi bestemte oss for å kjøre de to bilene gjennom vår egen testrute med 350 kilometer vekslende kjøreforhold.

Da vi kjørte ut av Oslo, hadde Ka et forbruk på 0,72 l/mil og hadde sluppet ut 154 gram CO2 per kilometer. A4 hadde satt til livs 0,97 l/mil og sluppet ut 234 gram CO2 per kilometer. En forskjell på 68 prosent.

Det ser med andre ord ikke bra ut for A4. Riktignok har kollega Haakon Førde mer plass å boltre seg på, men Kaen er smidigere i bygater. I de fartsområdene vi snakker om i oslotrafikken, kommer heller ikke A4s effektoverskudd til nytte.

SMART I BY'N: Da er forskjellen størst.
SMART I BY'N: Da er forskjellen størst. Foto: Ford

Momentstyrkens fordeler

På motorveien retning Drammen kommer Audien mer til sin rett. Selv om Kaen oppfører seg pent til småbil å være, er det ingen tvil om at Haakon har en behageligere reise, og den store dieselmotoren jobber også mer uanstrengt.

Forbruket synker jevnt og trutt, men minst for Ka. Den sliter litt i bakkene og krever at jeg legger tungfoten på gasspedalen for å holde en hastighet som ligger opptil fartsgrensen. 21 prosent har gjennomsnittsforbruket gått ned med ved neste måling. Tilsvarende tall for A4 er mer imponerende, for forbruket har gått ned med 29 prosent på motorveietappen.

Da vi passerer testrutas høyeste punkt, har A4 et snittforbruk på 0,70 l/mil, mens Ka, som har holdt lavere hastighet i stigningene, har 0,59 l/mil i snittforbruk.

Hvor mye slipper du ut? Sjekk CO2-kalkulatoren her.

Her kom Audiens rå kraft og firehjulsdrift til sin rett: Der jeg måtte slite for å holde drivet opp bakkene og gjennom svingene, fosser A4-en uanstrengt fram på en bølge av rå kraft. Firehjulsdriften sørger dessuten for at Haakon ikke trenger å finkjøre for å være sikker på å komme seg opp de bratteste kneikene.

Nå bærer det utfor, bare et par høydedrag må forseres, men i det store og hele er resten av testruta ren cruising. Det utnytter Audien best. Dieselmotoren går lett og uanstrengt på behagelig lavt turtall.

Forbruket reduseres med ca. 10 prosent fra avlesingen på høyeste punkt. Kas 1,2-liter har ikke noe overskudd, og det er vanskelig å få ned forbruket nevneverdig. Forbedringen er på beskjedne 4,8 prosent i forhold til forbruket vi leste av på rutas høyeste punkt.

2,6 liter forskjell

TØFF I TRYNET: Og bruker lite bensin. Ikke noe i det hele tatt faktisk. Blanda forbruk i vår testrute er 0,63 liter/mil.
TØFF I TRYNET: Og bruker lite bensin. Ikke noe i det hele tatt faktisk. Blanda forbruk i vår testrute er 0,63 liter/mil. Foto: Andreas Handeland

Da vi etter 350 km fyller tanken, er forskjellen i forbruk bare 2,6 liter. 0,56 l/mil og 120 g/km er Kas forbruks- og utslippstall for testruta, mens A4s tall er 0,63 l/mil og 168 g/km. En forskjell på 12,5 prosent i forbruk og 40 prosent i utslipp. Vår Ka slapp ut 42 kg CO2 på turen på vår testrute, A4 slapp ut 58,8 kg.

I utslippssammenheng er selvsagt dette ganske store forskjeller, men ser vi på forskjellene i effekt og størrelse, er det ingen tvil om hvem som er vinneren.

Verdens reneste dieselmotor

A4 3,0 TDI har 248 prosent høyere effekt, 390 prosent mer dreiemoment, har 88 prosent høyere egenvekt og 787 prosent høyere pris. Da blir plutselig 40 prosent høyere utslipp nokså akademisk.

Hvis noen har greid å innbille oss at bilavgiftene våre har noe med miljø å gjøre, kan du smake på dette: A4 har 2955 prosent høyere effektavgift, 260 prosent høyere vektavgift, mens CO2-avgiften ikke kan prosentregnes.

Mens Ka får redusert den totale avgiften med 500 kroner, blir A4 belastet med 29 600 kroner i CO2-avgift.

Fasit: Så mye mer får du i A4

En liten bil med bensinmotor har ikke noe stille opp mot en moderne dieselmotorisert mellomklassebil med når det gjelder effektivitet.

UJEVNE DUELLANTER: Men det er altså ikke hevr dag at David slår Goliat.
UJEVNE DUELLANTER: Men det er altså ikke hevr dag at David slår Goliat. Foto: Andreas Handeland/Ford

Drar vi sikkerheten inn i regnestykket, blir det selvsagt mer komplisert, men enda tydeligere i favør av de store bilene.

Du kan godt skjule deg bak miljøalibiet og forsvare en liten bil med bensinmotor, men skal du forsvare det skikkelig, bør du holde deg i byen.

MOTOR, CCM: + 138 %

  • Ka: R4, bensin, 1242
  • A4: V6, diesel, 2967

EFFEKT, HK: + 248 %

  • Ka: 69 v/5500
  • A4: 240 v/4000

NYTTELAST, KG: + 30 %

  • Ka: 380
  • A4: 495

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM: + 43 %

  • Ka: 362,0 x 166,0 x 150,5
  • A4: 470,3 x 182,6 x 143,6

BAGASJEROM, LITER: + 118 %

  • Ka: 225-710
  • A4: 490-1430

TOPPFART, KM/T: + 57 %

  • Ka: 159
  • A4: 250

PRIS TESTBIL, KR: + 395 %

  • Ka: 140 100
  • A4: 693 000

ENGANGSAVGIFT, KR: + 787 %

  • Ka: 37 609
  • A4: 333 606

Denne saken ble første gang publisert 26/05 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også