Audi Crosslane

Her ser du Audis nye Q-modeller

Crosslane forteller mye om hvordan helt nye Audi Q2 og andre Q-modeller vil se ut.

Publisert Oppdatert

På årets bilutstilling i Paris viser Audi frem konseptet Crosslane Coupé. Det kommer aldri til å bli serieprodusert, men dersom du ser for deg en noe mer moderat versjon av Crosslane, legger til to dører, får du en god pekepinn på hvordan den helt nye modellen Audi Q2 vil se ut. Den er ventet i løpet av 2015 eller 2016.

Det er imidlertid en mye større Q-modell av Audi-SUV-ene som blir først ut med designelementer fra Crosslane.

- Neste Audi Q7 blir den første Q-modellen med designen som preger Audi Crosslane Coupé, særlig fronten, forteller Marius Tegneby, informasjonssjef for Audi hos Harald A. Møller AS.

Ny Audi Q7 er ventet i 2014, og skal blant annet være 300 kilo lettere enn dagens Q7. Neste Audi Q5, som er ventet i 2016, vil også bære formspråket som Crosslane-konseptet signaliserer.

Audi crosslane er en coupé, og er 4,21 meter lang, 1,88 meter bred og 1,51 meter høy - med en akselavstand på 2,56 meter. Bilen er satt sammen av aluminium og komposittmaterialer som karbonforsterket plast og glassfiber.

Q2: Det er mye Audi Q2 å se i dette konseptet. FOTO: Audi

Q2: Det er mye Audi Q2 å se i dette konseptet. FOTO: Audi

Ny vri på hybrid teknologi

Det er ikke bare Crosslane-konseptets design som forteller noe om Auds fremtidige modeller. Under karosseriet ser vi kilden til Audi A3 plug-in-hybrid som er ventet i 2014.

Audis system for plug-in er noe annerledes satt opp enn andre systemer basert på hybrid plug-in.

Crosslane har en bensinmotor som er koblet mot to elektriske motorer og en ett-trinns girkasse. Den tresylindrede bensinmotoren 1.5 TFSI med 130 hk er koblet direkte til den ene elektromotoren (EM 1: 50 kW/68 hk, 210 Nm) som først og fremst fungerer som startmotor og dynamo. Den andre elektriske motoren (EM 2: 85 kW/116 hk, 250 Nm) står for den elektriske fremdriften og er koblet til et lithium-ion batteri. Den samlede effekten er 177 hk.

Drivstofforbruket på konseptbilen skal dermed være på beskjedne 0,11 liter per mil. Det tilsvarer et CO2-utslipp på kun 26 g/km.

Hybrid-løsningen tillater flere fremdriftsmodus. Fra 0 til 55 km/t kommer kreftene ene og alene fra den store elektromotoren som er koblet til batteriet. Ved rundt 55 km/t kobles bensinmotoren og den mindre elektromotoren inn for å lade batteriet. Konseptbilen kan dermed ha elektrisk fremdrift opp til 130 km/t.

Fra 130 km/t kommer fremdriftskreftene først og fremst fra bensinmotoren. 0-100 km/t gjøres unna på 8,6 sekunder ved full boost, eller på 9,8 sekunder på ren elektrisk fremdrift. Toppfarten er 182 km/t og lithium-ion batteriet gir konseptbilen en rekkevidde på rundt 86 km på elektrisk kraft.

Les også:

GRILL: Omtrent slik blir fronten på Audis nye SUV-er. FOTO: Audi

GRILL: Omtrent slik blir fronten på Audis nye SUV-er. FOTO: Audi

Quiz: Hva kan du om Audi-biler?

Kvalitetsvinner kommer som stasjonsvogn

Vi synes dette er verdens lekreste stasjonsvogn

Slik er nye VW Golf GTI

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag