VW Passat Alltrack

Her er Passat Alltrack

Volkswagen har sluppet bilder av terreng-Passaten.

Publisert Oppdatert

Passat Alltrack er Volkswagens alternativ til Audis Allroad-biler og kommer med et røffere design enn vanlige Passat. Men foruten det rent visuelle, så bilen konstruert for noe bedre fremkommelighet på dårlig hyttevei.

Terreng-Passaten er akkurat like lang og bred som en vanlig Passat stasjonsvogn, men bakkeklaringen er økt fra 13,5 centimeter til 16,5 centimeter.

I tillegg er undersiden på fronten og bakenden vinklet noe mer aggressivt for å øke fremkommeligheten på ujevnt underlag. Helt spesifikt er fronten vinklet 16 grader mot 13,5 på en vanlig Passat. Bak er vinkelen økt fra 11,9 grader til 13,6 grader. Biler er også utstyrt med beskyttelseplate/skliplate foran og bak.

Alltrack kommer også med offroad-programmet som før bare kunne fåes med SUV-ene Tiguan og Touareg. Det gjør den neppe til noen ekspedisjonsbil, men programmet innebærer flere elektroniske hjelpefunksjoner som skal øke fremkommeligheten, og gjøre bilen lettere å kontrollere ved vanskelige kjøreforhold, blant annet bakkekontroll (Hill Descent). Det er første gang VW tilbyr en slikt offroad-program på en vanlig personbil.

NY: VW Volkswagen Alltrack

NY: VW Volkswagen Alltrack

nge vil ha

Nærmere 400 nordmenn har allerede bestilt Alltrack, til tross for at prisene på bilen starter rundt 440 000 kroner.

- Omlag 60 prosent av forhåndsbestilllingene gjelder modellen med 170 hk og 6-trinns DSG-girkasse, forteller Jan Erik Haugen, Informasjonssjef i Volkswagen.

Prisene på toppmodelllen starter på 487 500 kroner. Den rimeligste versjonen med toliters motor og 140 hk 4Motion vil koste fra 441 800 kroner. Begge modellene leveres med 4Motion og VWs BlueMotion-teknologi.

Les også:

NY: VW Volkswagen Alltrack

NY: VW Volkswagen Alltrack

Test: Subaru XV - Slutt på gubbestempelet

Viddas drøyeste firehjulstrekker med skiboks

Bilen som bestselgeren frykter

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning