Veisalt og bremser

Her bør du høytrykksspyle flere ganger i måneden

Vet du hvorfor?

RENGJØRING: Vannstrålen fra høytrykkspyleren skal treffe mellomrommet mellom bremseskiven og bremseskjoldet som ligger bak. Husk å holde litt avstand med vannstrålen. FOTO: Jan Ivar Engebretsen

RENGJØRING: Vannstrålen fra høytrykkspyleren skal treffe mellomrommet mellom bremseskiven og bremseskjoldet som ligger bak. Husk å holde litt avstand med vannstrålen. FOTO: Jan Ivar Engebretsen

Publisert Oppdatert

Tall fra den periodiske kjøretøykontrollen (populært kalt EU-kontroll) i 2014, viser at svakheter på bremsene er en gjenganger.

Det finnes imidlertid enkle grep for å holde bremsene bedre ved like. Når det gjelder bremsene bak, så hjelper å trekke litt i håndbrekket mens du kjører. Det "trimmer" skiver og bremser.

- Det kan faktisk ha noe for seg å trekke litt i håndbrekket mens du kjører, bekrefter Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Dette er imidlertid umulig på mange nyere biler fordi de har elektronisk håndbrekkk.

- Det aller beste er å ta en skikkelig hard bremsing hver gang du er ute og kjører, slik at at også bremsene bak aktiveres.  Det har bakbremsene virkelig godt av. Men pass på at du gjør dette i passende omgivelser, ikke i tett trafikk, sier Engebretsen.

- Veisaltet er en stor belastning

Veisaltet er kanskje den største trusselen mot bremseskiver, kalipere og bremserør, ifølge Engebretsen.

- Bremseskivene kan se fine å blanke ut foran, mens de er fulle av skitt og ruste på baksiden. Det er særlig på baksiden problemet ligger, det er vår erfaring i NAF, sier Engebretsen.

Problemet kan forebygges med jevnlig renhold.

- Veisaltet er en stor belastning på bil og bremser, men hyppig renhold hjelper. Ta høytrykkspyleren og rett strålen mellom bremseskivene og bremseskjoldet. Da vil du muligens få deg en overraskelse hvor mye skitt som dukker frem. Jeg gjør dette 3-4 ganger i måneden, sier Engebretsen.

SPYL: Har du felger med store hul, er det lett å komme til bremsene med høytrykkspyler. Rett vannstrålen rett på glippen mellom bremseskjoldet og bremseskiven. FOTO: Martin Jansen

SPYL: Har du felger med store hul, er det lett å komme til bremsene med høytrykkspyler. Rett vannstrålen rett på glippen mellom bremseskjoldet og bremseskiven. FOTO: Martin Jansen

RENGJØRING: Vannstrålen fra høytrykkspyleren skal treffe mellomrommet mellom bremseskiven og bremseskjoldet som ligger bak. Husk å holde litt avstand med vannstrålen. FOTO: Jan Ivar Engebretsen

RENGJØRING: Vannstrålen fra høytrykkspyleren skal treffe mellomrommet mellom bremseskiven og bremseskjoldet som ligger bak. Husk å holde litt avstand med vannstrålen. FOTO: Jan Ivar Engebretsen

- Ikke spyl på varme bremseskiver

- Det er særlig viktig at bremsene blir “vasket” jevnlig om vinteren. Veisaltet legger seg på alt under bilen. De som vasker bilen 2-3 ganger i måneden, med skikkelig understelllsvask, slipper garantert billigere unna hva gjelder rust på bremsene,  sier Erik Nyhus, varehussjef i Biltema.

Han anbefaler at du sprayer på litt avfetting, som du lar virke tre minutter før du begynner spylingen.

- Men pass på at bremseskivene ikke er varme når du sprayer på avfetting eller spyler dem.

- Det er bare å spyle på med vann, jo mer vann desto mindre rust, opplyser Nyhus.

- Husk å holde en avstand på 30-40 centimeter når du spyler, og ta en bremsetest rett etter vask.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning