Selvkjørende bil fra Ford

Glem ratt, gass og gir!

Om få år kan du sysle med noe helt annet mens bilen finner veien selv.

HELT SELVKJØRENDE: Ford Fusion Hybrid er det foreløpige navnet på den selvkjørende bilen Ford hevder å skulle masseprodusere innen 2021. FOTO: Ford

HELT SELVKJØRENDE: Ford Fusion Hybrid er det foreløpige navnet på den selvkjørende bilen Ford hevder å skulle masseprodusere innen 2021. FOTO: Ford

Publisert Oppdatert

Innen 2021 skal Ford masseprodusere en selvkjørende bil. Bilen vil verken ha ratt, bremser eller gir. 

Ford skal produsere bilen i et høyt volum og den vil settes inn i kommersiell drift, enten som en selvkjørende drosje eller i et bildelingskonsept, kunne Ford fortelle på en pressekonferanse i California tirsdag.

- Det neste tiåret vil bilindustrien preges av selvkjørende biler. De vil få like stor innflytelse på samfunnet som da Ford begynte å produsere biler på samlebånd for hundre år siden, sier Fords konsernsjef Mark Fields.

Gjør alt selv

Bilen det er snakk om er en såkalt Society of Automotive Engineers (SAE) nivå 4-bil.

Den kjører helt på egenhånd og tar seg av alle trafikale utfordringer underveis, uten at sjåføren trenger å foreta seg noe.

Det er da heller ikke mulig, siden bilen er planlagt lansert uten ratt og muligheten for å bremse og gasse.

Mercedes og Tesla

Ford er ikke alene om å vise fram selvskjøringsteknologi, og endel av teknologien er allerede innført i enkelte bilmodeller. I mai kunne Mercedes demonstrere hvordan den nye Mercedes E-klasse parkerer selv. Filskift og blinklys er også automatisert.

Teslas Autopilot- og Summon-funksjoner er for forsøk å regne, ifølge Tesla-sjef Elon Musk. Men det er behørig demonstrert at Teslaene med de relevant programvareoppdateringene kan åpne garasjeporter eller parkere på en trang p-plass, også uten at du trenger å sitte i bilen.

Radarer og sensorer

Men fullstendig selvkjørende biler uten ratt har vi ikke hørt om før nå. 

For å nå målet samarbeider Ford med fire forskjellige teknologiselskaper, Velodyne, SAIPS, Nirenberg Neuroscience og Civil Maps. Disse utvikler blant annet lidar-teknologi (et radar-lignende system med lyssensorer), 3D-kartlegging, og radar-/kamerasensorer.

I løpet av året skal det kjøre rundt 30 selvkjørende varianter av Ford Fusion Hybrid på veiene i California, Arizona og Michigan.

Bedre sikkerhet og miljø

SER SELV: Sensorer på taket gør at bilen "ser selv" om det er mørkt. FOTO: Ford

SER SELV: Sensorer på taket gør at bilen "ser selv" om det er mørkt. FOTO: Ford

Fields hevder bilen på lang sikt kan gi bedre trafikksikkerhet og samtidig løse både sosiale problemer og miljøutfordringer for millioner av mennesker.

- Ford har utviklet og testet selvkjørende biler i mer enn 10 år. Fordelen vår er at vi kombinerer software og sensorteknologi med avansert ingeniørkunst for å produsere biler av høy kvalitet. Det er det som må til for å gjøre selvkjørende biler til en realitet for millioner av mennesker verden rundt, mener Fords leder for global produktutvikling, Raj Nair.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag