Selvkjørende bil fra Ford

Glem ratt, gass og gir!

Om få år kan du sysle med noe helt annet mens bilen finner veien selv.

HELT SELVKJØRENDE: Ford Fusion Hybrid er det foreløpige navnet på den selvkjørende bilen Ford hevder å skulle masseprodusere innen 2021. FOTO: Ford
HELT SELVKJØRENDE: Ford Fusion Hybrid er det foreløpige navnet på den selvkjørende bilen Ford hevder å skulle masseprodusere innen 2021. FOTO: Ford
Sist oppdatert

Innen 2021 skal Ford masseprodusere en selvkjørende bil. Bilen vil verken ha ratt, bremser eller gir. 

Ford skal produsere bilen i et høyt volum og den vil settes inn i kommersiell drift, enten som en selvkjørende drosje eller i et bildelingskonsept, kunne Ford fortelle på en pressekonferanse i California tirsdag.

- Det neste tiåret vil bilindustrien preges av selvkjørende biler. De vil få like stor innflytelse på samfunnet som da Ford begynte å produsere biler på samlebånd for hundre år siden, sier Fords konsernsjef Mark Fields.

Gjør alt selv

Bilen det er snakk om er en såkalt Society of Automotive Engineers (SAE) nivå 4-bil.

Den kjører helt på egenhånd og tar seg av alle trafikale utfordringer underveis, uten at sjåføren trenger å foreta seg noe.

Det er da heller ikke mulig, siden bilen er planlagt lansert uten ratt og muligheten for å bremse og gasse.

Mercedes og Tesla

Ford er ikke alene om å vise fram selvskjøringsteknologi, og endel av teknologien er allerede innført i enkelte bilmodeller. I mai kunne Mercedes demonstrere hvordan den nye Mercedes E-klasse parkerer selv. Filskift og blinklys er også automatisert.

Teslas Autopilot- og Summon-funksjoner er for forsøk å regne, ifølge Tesla-sjef Elon Musk. Men det er behørig demonstrert at Teslaene med de relevant programvareoppdateringene kan åpne garasjeporter eller parkere på en trang p-plass, også uten at du trenger å sitte i bilen.

Radarer og sensorer

Men fullstendig selvkjørende biler uten ratt har vi ikke hørt om før nå. 

For å nå målet samarbeider Ford med fire forskjellige teknologiselskaper, Velodyne, SAIPS, Nirenberg Neuroscience og Civil Maps. Disse utvikler blant annet lidar-teknologi (et radar-lignende system med lyssensorer), 3D-kartlegging, og radar-/kamerasensorer.

I løpet av året skal det kjøre rundt 30 selvkjørende varianter av Ford Fusion Hybrid på veiene i California, Arizona og Michigan.

Bedre sikkerhet og miljø

SER SELV: Sensorer på taket gør at bilen "ser selv" om det er mørkt. FOTO: Ford
SER SELV: Sensorer på taket gør at bilen "ser selv" om det er mørkt. FOTO: Ford

Fields hevder bilen på lang sikt kan gi bedre trafikksikkerhet og samtidig løse både sosiale problemer og miljøutfordringer for millioner av mennesker.

- Ford har utviklet og testet selvkjørende biler i mer enn 10 år. Fordelen vår er at vi kombinerer software og sensorteknologi med avansert ingeniørkunst for å produsere biler av høy kvalitet. Det er det som må til for å gjøre selvkjørende biler til en realitet for millioner av mennesker verden rundt, mener Fords leder for global produktutvikling, Raj Nair.

Denne saken ble første gang publisert 17/08 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også