Firehjulstrekk

Firehjulstrekkerne vi liker best

Vi har valgt våre favoritt-vinterbiler.

4X4: Temmelig nøyaktig hver tredje nybil har drift på alle fire. Vi har plukket ut våre favoritter. FOTO: Martin Jansen
4X4: Temmelig nøyaktig hver tredje nybil har drift på alle fire. Vi har plukket ut våre favoritter. FOTO: Martin Jansen
Sist oppdatert

Nordmenn liker firehjulsdrift. Temmelig nøyaktig hver tredje nybil har drift på alle fire. Særlig utbredt er det i de høyere prisklassene, men det brer seg nedover. Ikke minst er SUV-enes frammarsj en del av forklaringen på 4x4-veksten. De finnes i nær sagt alle pris- og størrelsesklasser.

Systemene for firehjulsdrift i moderne personbiler kan grovt deles inn i to (flere unntak finnes): Det ene, og stadig mer utbredte, er systemer der bakhjulene automatisk tilføres kraft via en lamellkobling når bilens sensorer registrerer hjulspinn. Dette kan vi kalle innkoblingssystemer, og mest kjent er Haldex-koblingen som finnes i en rekke biler fra eksempelvis VW-konsernet, Ford og Volvo. Når du kjører på bar asfalt, er disse bilene forhjulsdrevne, noe som reduserer drivstofforbruket. Disse systemene tar mindre plass og er lettere og rimeligere enn permanente systemer.

Permanente systemer

Den andre typen firehjulsdrift er permanente systemer. Som det ligger i ordet, har disse alltid drift på alle fire. Det finnes mange typer av dette også, for hver produsent har gjerne sin egen vri. Felles for mange av de nyeste systemene er imidlertid at de blir stadig mer «variable». Kraft flyter fram og tilbake, til og med fra side til side, ved hjelp av antispinnsystemets sensorstyring og ulike former for clutcher og differensialer. Kreftene skal hele tida gå dit den gjør best nytte for seg.

Så kommer det som kan være forvirrende: Innkoblingssystemer kan i dag ha mer eller mindre permanent firehjulsdrift. De kan ha en «forspenning» i automatikken som gjør at bakhjulene alltid får drivkraft for eksempel ved igangsetting – altså før hjulspinn oppstår. I noen systemer får bakhjulene alltid en liten andel av kreftene, og det finnes varianter av innkoblingssystemer der en egen 4x4-tast gir deg permanent firehjulsdrift opp til den automatiske kraftfordelingen tar over ved en viss hastighet.

I praksis er de beste innkoblingssystemene i dag så gode at det etter vår mening ikke er riktig kategorisk å kalle dem mindreverdige i forhold til permanente systemer. Kraftflyten reguleres så raskt at det faktisk kan være vanskelig å skille mellom praktiske forskjeller i virkemåte. Når vi har valgt våre favoritt-vinterbiler, har vi lagt vekt på at firehjulsdriftssystemet skal oppleves som effektivt. Har du betalt ekstra for det, synes vi du bør merke at du har det.

Denne saken ble første gang publisert 18/11 2014, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også