Prøvekjørt: Jeep Renegade

En skikkelig macho terrengbil

Er dette den eneste ekte SUV-en i crossover-segmentet?

Sist oppdatert

Renegade kan oversettes med ”overløper”, og her har Jeep løpt ganske langt. Nærmere bestemt helt til Italia, hvor denne bilen bygges på en Fiat-plattform som ligner på Pandas.

Bil med humor

Dette er lillebroren til Jeep Grand Cherokee og Jeep Cherokee, og fra avstand ser den ut som en stor firehjulstrekker. Men på kloss hold oppdager man at den ikke er større enn en Nissan Qashqai.

Foran er grillen slik den skal være på en Jeep, og ikonet gjentas i høyttalere og på setene. Turtelleren har en søleflekk i stedet for en rød strek, og lufteventilene i midten er inspirert av hodet til ET. Sant.

Noen vil riste på hodet av et slikt påfunn, men vi synes det er altfor lite humor i bilbransjen.

En seriøs firehjulstrekker

Under huden er Renegade mer seriøs, og Jeep beskriver den som ”den eneste ekte SUV-en” i crossover-segmentet. Forhjulsdrevne versjoner finnes, samt to med firehjulstrekk.

Den kraftigste kommer med hill descent-kontroll og skikkelig lavgir. Versjonene med firehjulsdrift har også et Selec Terrain-hjul som kan stilles på snø, søle og sand. Auto er default.

Tiden vi brukte på å hardkjøre en topputstyrt Trailhawk opp og ned sølete bakker viste at denne er imponerende i terrenget.

Renegaden og den kommende Fiat 500X ble utviklet sammen (og vil også bli bygd i Italia), men Jeep var beinharde på at Renegade skulle ha ekte terrengegenskaper. Så dermed bygde de overføringene hos seg selv.

Baklyktene er inspirert av vintage militære drivstoffbeholdere. FOTO: Jeep
Baklyktene er inspirert av vintage militære drivstoffbeholdere. FOTO: Jeep

Nitrinnsautomat og 170 hk

Den kommer med en rekke bensin- og dieselturboer kjent fra Fiater og Alfaer, og den med en 120-hesters 1,6-liters MultiJet diesel vil nok bli mest populær.

Den klarer å dytte Renegaden fint av sted, men 2,0-liters MultiJet overbeviser mer. Denne har 170 hester, og kommer bare med en nitrinns automat som jobber mykt og som alltid synes å være i rett gir.

Renegade duger på veien, men ikke mer. Begge versjonene har rikelig med veigrep, og er greie å kjøre (bortsett fra litt urolighet når farten øker).

Ingenting er direkte dårlig, men utenfor gjørma byr den ikke på mye moro.

Fra 319 000 kroner

Prisen på Renegade med firehjulsdrift er ennå ikke fastsatt for Norge, men med kun forhjulsdrift vil den koste fra 319 000 kroner. Dyrest blir Trailhawk-modellen. Da får du full pakke, med blanrt annet nitrinns automatgir, Jeep Active Drive og Jeep Active Drive Low firehjulstrekksystem.

Renegade erstatter Compass og Patriot rent størrelsesmessig, og har samme innvendig volum som disse to. Vi synes den henger litt etter Skoda Yeti som en flerbruksbil, og noen vil nok synes at de overdrevne detaljene er like klossete som på en Mini.

Men pokker heller: Crossover-segmentet har altfor mange streite deltakere. Vi liker at noen tør å gjøre noe litt annerledes.

DOMMEN:

En skikkelig terrengbil, og mer macho enn Qashqai.

Moderne syvtommers TFT-skjerm med søleflekk. FOTO: Jeep
Moderne syvtommers TFT-skjerm med søleflekk. FOTO: Jeep

Tekniske data

Jeep Renegade

Motor 1956 ccm 4-syl, 4WD

HK: 170

Dreiemoment: 350 Nm

0-100 km/t: 8,9 sek

Toppfart: 196 km/t

Oppgitt forbruk: 0,58 l/mil

Oppgitt CO2-utslipp 155 g/km

Vekt: Fra ca 1350 kilo

Pris: Fra 319 000 (2WD)

Som på en Mini skiller interiøret i Jeep Renegade seg ut. FOTO: Jeep
Som på en Mini skiller interiøret i Jeep Renegade seg ut. FOTO: Jeep

Denne saken ble første gang publisert 08/12 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også