Honda Civic 2,2D mot BMW 116d

En knokkelkamp om kompaktklassetronen

Med to balansekunstnere for hånden dro vi på cup – det ble litt av et mestermøte.

FOTBALLKAMP: BMW 1-serie og Honda Civic møtes til en seriøs kamp.
FOTBALLKAMP: BMW 1-serie og Honda Civic møtes til en seriøs kamp. Foto: FOTO: Petter Handeland
Sist oppdatert

Tekniske data, BMW 116d

MOTOR, CM3: 1995

EFFEKT, HK VED O/MIN: 115/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 260/1750-2500

EGENVEKT, KG: 1385

TILHENGERVEKT, KG: 1200/690

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 433/177/142

BAGASJEROM, LITER: 360-1200

STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/55-16 U

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45

CO2-UTSLIPP, G/KM: 117

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,3

TOPPFART, KM/T: 200

PRIS FRA, KR: 290.800

PRIS TESTBIL, KR: 371.390

Som leser av Vi Menn Bil Top Gear har du trolig fått med deg vår begeistring over nye BMW 1-serie. Vi har testet stort sett det som er av motor- og utstyrsnivåer siden den kom til landet i fjor høst. Honda Civic derimot, har akkurat landet, og ifølge Honda skal den være god nok til å vippe kongen av tronen.

Men hvorfor akkurat Civic? Du tenker kanskje at det finnes andre premium-kompaktbiler på markedet som ville passet bedre. Biler som Lexus CT200h, Audi A3 og Alfa Romeo Giulietta. Du har kanskje rett, men vi er ikke helt på jordet. Honda har imagemessig svingt litt i Norge, fra det folkelige til et mer eller mindre uttalt ønske om å være en slags japansk BMW. Dessuten er Civic nyeste alternativ i den litt påkostede delen av kompaktklassen.

Lynvinge

Vi tok utgangspunkt i pris, ikke motorstørrelse og utstyrsnivå. Det er som kjent lommeboka som til slutt avgjør hva slags bil man ender opp med. BMW er kjent for å ta seg godt betalt for ekstrautstyr, så valget på en 116d med en toliters diesel under panseret på 116 hk og 260 Nm.

Civicen derimot, frister med mye mer motor for penga og gunstige utstyrspakker. Dessuten er Hondas velkjente 2,2-liters diesel med kruttsterke 150 hk og hele 350 Nm eneste dieselalternativ. En motor som gjør Civic til en real sprinter.

Men overflod av krefter er ikke alt. Måten de leveres på er minst like viktig. Kanskje ikke på fotballbanen, men helt avgjørende i en bil. Ingen av de to dieselmotorene er nye, men når det kommer til foredling er BMW et langt steg foran. BMW-toliteren har veldig bredt arbeidsområde, mens Honda motoren virker ganske slapp i bunn. Til gjengjeld gir den deg et realt hestespark i ryggen i det nåla passerer 2000 o/min.

Dette gjør at 116d - med vesentlig lavere effekt - er nesten like rask i akselerasjonsøvelser på lavt turtall i høyt gir. At Civic er svært høyt giret - sjettegiret er i praksis ikke brukbart ved vanlig 80-kjøring - gjør at du merker daffheten på lavt turtall ekstra godt.

I øvelser der motoren tynes, som tredje gir fra 80-120 km/t, er Civic betydelig raskere.

KJØREGLADE: Begge bilene trives i svingene, men 1-serie stikker av med seieren når det kommer til kjøreglede.
KJØREGLADE: Begge bilene trives i svingene, men 1-serie stikker av med seieren når det kommer til kjøreglede. Foto: FOTO: Petter Handeland

Ballkunstnere

Tekniske data, Honda Civic 2,2D

MOTOR, CM3: 2199

EFFEKT, HK VED O/MIN: 150/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 350/2000

EGENVEKT, KG: 1438

TILHENGERVEKT, KG: 500/1500

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 430/177/144

BAGASJEROM, LITER: 477

STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,42

CO2-UTSLIPP, G/KM: 110

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,5

TOPPFART, KM/T: 217

PRIS FRA, KR: 314.900

PRIS TESTBIL, KR: 314.900

Honda Civic

+ God plass, sprekt design, gode kjøreegenskaper, fin fjæringskomfort, sterk motor for pengene, lavt forbruk.

- Rotete dashbord, ikke like god materialkvalitet innvendig, sittestilling, umoderne kraftutvikling.

Fart og styrke er viktig, men ikke livsviktig. Ikke på fotballbanen, og heller ikke på veien. Se på Messi - visst er han kjapp, men det er teknikken som imponerer. Teknikken og ballfølelsen.

116d er landeveiens Messi. I tillegg til god fjæringskomfort, lystrer den førerens kommandoer uten å blunke, og er like leken og velbalansert som Messi på vei gjennom motstanderens forsvarsrekke. Civic henger ikke langt etter, med en god miks av det livlige og det voksne. Den sitter veldig godt på veien, men kan ikke sies å være like underholdende som sin bakhjulsdrevne konkurrent. Ros skal den uansett ha for å takle dekk i dimensjonen 235/40R18, for fjæringskomforten er faktisk på nivå med 1-serie med gummisko i dimensjon 205/50R17.

Stadig bedre

Designmessig har 1-serien uten tvil vokst på oss. Og godt er det, da vi ikke var spesielt begeistret i begynnelsen. Det største tilvenningsproblemet volder frontlyktene. Måten de faller nedover og utover på gir bilen et litt sørgmodig St. Bernhards-hund oppsyn i front.

Det går raskere med Civic, selv om vi stusset litt da vi så de første offisielle bildene. Den så ut som en lett frisert utgave av forgjengeren, og vi var langt fra sikre på om vi syntes den nye så bedre ut. Helt annerledes er det når vi ser testbilen i det virkelige liv. I dyp rødfarge og med passe diskré styling (sportspakke, tilleggsutstyr) og store hjul framstår den som sportslig og frisk, og skiller den fra hopen.

Slik er det også på innsiden. 1-serie er nøkternt utformet, men samtidig veldig oversiktlig og ryddig, og gir et veldig godt kvalitetsmessig inntrykk. Civic er på sin side noe for seg selv. Dashbordet er i to "etasjer", der en stor turteller er hovedelement der de fleste andre også har speedometer. Over dette er etasjen med digitalt speedometer og en infoskjerm (som også viser det ryggekameraet ser bak bilen).

Praktiker

HØY KVALITET: Også når det kommer til kvalitetsfølelsen på interiøret, stikker BMW-en av med seieren. Plassmessig mangler den imidlertid en del på Civic.
HØY KVALITET: Også når det kommer til kvalitetsfølelsen på interiøret, stikker BMW-en av med seieren. Plassmessig mangler den imidlertid en del på Civic. Foto: FOTO: Petter Handeland

I tidligere tester har i gitt nye 1-serie skryt for bedre plass både i bagasjerom og baksete enn før, uten at vi kan gi den tittelen "plassmester" - den tittelen tilhører nemlig Civic.

Testdata, Honda Civic 2,2D

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,5

60-100 KM/T, 4. GIR: 7,8

60-100 KM/T, 5. GIR: 12,1

60-100 KM/T, 6. GIR: 17,6

80-120 KM/T, 3. GIR: 6,4

80-120 KM/T, 4. GIR: 7,8

80-120 KM/T, 5. GIR: 11,3

80-120 KM/T, 6. GIR: 15,1

STØY TOMGANG, dBA: 47,5

STØY 50 KM/T, dBA: 61,5

STØY 80 KM/T, dBA: 66,9

STØY 100 KM/T, dBA: 68,3

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,51

Honda har trukket drivstofftanken framover under kupeen og med det utnyttet volumet i bagasjerommet til det ytterste. Volumet er oppgitt til 477 liter, mot normalen for klassen på rundt 350 liter. I tillegg kan sitteputa i baksetet kan vippes opp mot seteryggen, og da får du god plass i full kupéhøyde bak forsetene.

Og når vi snakker om forsetene; vi kunne ønsket oss en litt lavere sitteposisjon i Civic, som både ser ut og oppleves passe sportslig. Folk høyere enn gjennomsnittsnordmannen vil også oppleve at sitteputa ikke gir nok støtte under lårene. Med setet i bakerste posisjon blir det i tillegg litt langt fram til rattet.

Her har med andre ord japanerne en del å lære av tyskerne, for i 1-serie finner både store og små seg til rette. Man sitter lavt i en sportslig stilling, som gir deg som fører et inntrykk av at bilen er bygget rundt deg.

Proff-pris

Akkurat som med gode fotballspillere, koster det å velge fra øverste hylle. Heldigvis er vi ikke på like astronomisk nivå med Civic og 116d.

ROTETE: Vi klarer ikke helt å venne oss til dashbordet i Civic. Det fremstår litt rotete, og sittestillingen er heller ikke blant de beste.
ROTETE: Vi klarer ikke helt å venne oss til dashbordet i Civic. Det fremstår litt rotete, og sittestillingen er heller ikke blant de beste. Foto: FOTO: Petter Handeland

Civic, i utstyrsserien Sport, som er den nest laveste i Civic-sortimentet (det vil si; med 2,2 diesel er Sport den laveste tilgjengelige utstyrsserien), har en pris på 314.900 kroner. Vi opplever bilen som godt utstyrt, med ting som tosoners klimaanlegg og infoskjerm med blant annet kjørecomputer og ryggekamera. Hondas utstyrspolitikk er strengt nivådelt. Det betyr at du må opp til neste utstyrsserie (Executive) om du vil ha ting som xenonlys og parkeringssensorer.

Testdata, BMW 116d

60-100 KM/T, 3. GIR: 6,6

60-100 KM/T, 4. GIR: 8,3

60-100 KM/T, 5. GIR: 11,4

60-100 KM/T, 6. GIR: 17,2

80-120 KM/T, 3. GIR: 9,2

80-120 KM/T, 4. GIR: 9,6

80-120 KM/T, 5. GIR: 12,6

80-120 KM/T, 6. GIR: 17,4

STØY TOMGANG, dBA: 46,9

STØY 50 KM/T, dBA: 61,2

STØY 80 KM/T, dBA: 65,3

STØY 100 KM/T, dBA: 67,0

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,49

BMW 116d

+ Klassens beste kjøreegenskaper, god komfort, perfekt sittestilling, moderne utstyr, materialkvalitet i kupeen, helhetsinntrykket, lavt forbruk, dieselens brede arbeidsområde.

- Forholdsvis trang, dyrt ekstrautstyr, designen krever tilvenning.

116d koster en hel del mer, men er til gjengjeld vesentlig bedre utstyrt. Med utstyr som sportspakke, aluminiumsfelger, kjørepakke, soltak, xenonlys og diverse annet snacks, spretter prisen opp fra grunnprisen på 285.600 kroner til hele 371.390 kroner. Men da snakker vi også om en veldig komplett bil. Civic gir mest motor for penga, men de drøyt 50.000 kronene 116d er dyrere føles faktisk verdt det totalt sett.

Konklusjon

Vi lar oss imponere av nye Honda Civic. Tøft utseende, kreativt interiør, veldig god plass, gode kjøreegenskaper og en kruttsterk motor gjør den til en meget god allrounder. Den er ikke like finslipt som 1-serie, som kjører bedre, er rask nok og gir et mer helstøpt og eksklusivt inntrykk.

1-serie er med andre ord fortsatt best, men Civic er ikke langt bak.

Les også:

Her er den norske gjennomsnittsbilen

Denne familiebilen har en drømmemotor

Sjekk verdens villeste pickup

Denne saken ble første gang publisert 27/05 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også