Elektrisk Volvo

Volvo kommer med el-SUV og Tesla Model 3-konkurrent

Men først kommer Volvo-selskap med 600-hesters hybridbil.

Publisert

Dette er Polestar 1, Volvos første fartsmaskin med hybrid drivlinje. Bilen er en todørs 2+2-seters GT Coupé med både elektrisk motor og 2,0-liters bensinmotor som til sammen produserer 600 hk og et dreiemoment på 1000 Nm. Volvo oppgir at rekkevidden på ren eldrift er på hele 150 kilometer.

aPolestar 1 er ifølge Volvo verdens første bil utstyrt med den helt nye, avanserte og klasseledende chassisteknologien CESi (Continuously Controlled Electronic Suspension) fra Öhlin. Karbonfiberkarosseriet reduserer vekten og forbedrer torsjonsstivheten med 45 prosent, samtidig som det senker bilens tyngdepunkt. I tillegg har Polestar 1 en dobbel elektrisk bakaksel som muliggjør momentfordeling. Dette gir føreren presis akselerasjon på hvert hjul, sikrer maksimalt veigrep og opprettholder farten i svinger.

Polestar ble grunnlagt i 1996 i samarbeid med Volvo for å drive bilfabrikantens satsing på racing, men virksomheten utviklet etterhvert et forretningsområde kalt Performance. Her finner vi trimmede biler som gjør nytte av erfaringene fra racing-divisjonen. Men i motsetning til racingbilene er dette biler ment for daglig bruk. Dette er biler som kan betegnes som «vanlige». De kan utstyres med skilter og kjøres til Ikea, men har ytelser utenom det vanlige. Polestar blir nå et eget merke for elektrifiserte biler med ekstra heftige ytelser i Volvo Car Group.

SUV og Model 3-konkurrent

Polestar 1 blir selskapets første bil, og skal etter planen rulle av samlebåndet sommeren 2019. Alle fremtidige biler fra Polestar vil ha en ha en helelektrisk drivlinje. Polestar 2, som settes i produksjon senere i 2019, blir det første batterielektriske kjøretøyet (BEV) fra Volvo Car Group. Det blir et en bil i mellomklassen med elektrisk drivlinje, som tar opp konkurransen med Tesla Model 3. Produksjonsvolumet blir følgelig større enn for Polestar 1.

Den første fasen i Polestars produktutrulling blir avsluttet med Polestar 3, en større bil i SUV-stil med helelektrisk drivlinje, og med tilsvarende moderne elektrisk ytelse og kjøredynamikk. Polestar 1 skal produseres ved Polestars ultramoderne, spesialbygde produksjonsanlegg i Chengdu i Kina. Anlegget som er tegnet av det norske arkitektfirmaet Snøhetta, er under oppføring og skal etter planen stå ferdig i midten av 2018.

Kan du bestille Polestar 1? Ja, ordrebøkene er åpnet.

Denne saken ble første gang publisert 17/10 2017.

Les også