Drive 46 med Mercury 50:

Denne kjører godt med liten motor

Spennende skjærgårdsjeep til under 200 000 kroner.

GOD: Drive 46 kjører bra og suser over større hekksjøer med overraskende komfortable landinger. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
GOD: Drive 46 kjører bra og suser over større hekksjøer med overraskende komfortable landinger. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
Sist oppdatert

Testdata Drive 46

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk l/nm

For-bruk, l/time

2500

5,6

73

0,8

4,5

3000

6,6

77

1,0

6,6

3500

13,3

79

0,53

7,0

4000

18,5

81

0,46

8,5

4500

21,7

82

0,46

10,0

5000

24,6

84

0,51

12,5

5500

28,9

85

0,57

16,5

6000

30,1

89

0,61

18,4

De finske Drive-modellene produseres av Fiskars som også bygger Busterbåtene. Buster-serien forhandles gjennom Yamaha Scandinavia og har Yamaha-motorer på hekken.

Drive-serien skiller seg på mange områder fra Buster-modellene og disse båtene selges gjennom Brunswick-organisasjonen.

Buster-modellene er helbygde aluminiumsbåter, mens Drive har aluminium skrog og innerliner i glassfiber.

Dette er etter hvert en kjent finsk byggemetode og dette kom først på Silver-modellene.

Nå har også Yamarin kastet seg på det samme konseptet med sine Cross-modeller.

Her får man altså er tøft skrog som tåler mye og en litt triveligere innredning. Vel om bord i båten får man følelsen av å være i en hvilken som helst glassfiberbåt.

Flere av Drive-modellene er bygd på ulike kjente skrog, men akkurat 46-modellen er basert på et eget skrog konstruert av den kjente svenske konstruktøren Ocke Mannerfelt.

Han har lang erfaring fra racing og har skikkelig peiling på velkjørende skrog.

Kjører godt

Nettopp derfor er det ingen overraskelse at Drive 46 kjører bra og suser over større hekksjøer med overraskende komfortable landinger.

Med 50-hesteren på hekken oppnås en toppfart på 30,1 knop. Båten får et så lavt forbruk som 0,46 liter pr. nautisk mil i hastighetsområdet 18,5 til snaut 22 knop. Det vitner om et lettdrevet skrog og en nøysom motor.

Båten har en konsoll på hver side av midtgangen og feltet mellom konsollene kan stenges med kalesjeduk for å ta fartsvinden.

Styreposisjonen er kompakt, men moderne utstyrt. Skipper og opp til to passasjerer får plass her og i tillegg er det to sitteplasser forut.

KOMPAKT: Det er mye innredning ombord, noe som gjør at plassforholdene ikke er av de største. SKISSE: Fiskars
KOMPAKT: Det er mye innredning ombord, noe som gjør at plassforholdene ikke er av de største. SKISSE: Fiskars

Litt småtrangt

MODERNE: Vindskjermene er moderne utformet og totalt sett fremstår båten som tøff å se på. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
MODERNE: Vindskjermene er moderne utformet og totalt sett fremstår båten som tøff å se på. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Under benkene er det bra stuverom og oppe på siden er det koppholdere. Rundt forreste delen går en solid pulpit.

Under akterbenken er det et bra stuverom med plass til to tanker og batteri. Drive 46 måler bare 4,68 meter og er altså ingen stor båt.

Ut fra dette kan båten vurderes på to måter. Det ene er at man har fått til mye på et lite skrog.

Den andre vurdering kan være at det er litt småtrangt om bord - blant annet er det bare akkurat den plassen man bør ha i gangsonen.

Vindskjermene er moderne utformet og totalt sett fremstår båten som tøff å se på. Når man så legger til overraskende gode kjøreegenskaper og et skrog som tåler mye, mener vi at betegnelsen "tøff" er en riktig beskrivelse av båten.

Man skal vite litt hva man holder på med om man kjører for fullt og tilter motoren helt ut.

I normalt cruisingområde (20-25 knop) kjører båten overraskende stabilt og mykt.

Denne saken ble første gang publisert 11/06 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også