dethleff trend a-7877

Dette er bobilen for en hel familie

Dethleffs svarer på en mulig ny trend med å tilby storfamiliene en gedigen alkovebil.

Pluss ikon
GEDIGEN: Dethleffs nye alkovebil rommer en familie på seks personer. (FOTO: Geir Svardal)
GEDIGEN: Dethleffs nye alkovebil rommer en familie på seks personer. (FOTO: Geir Svardal)
Publisert

Lenge var alkovebilen nærmest enerådende på markedet. Så ble de skjøvet ut av plassgunstige helintegrerte modeller og delintegrerte modeller – etter hvert med senkesenger. Disse var mindre klumpete, med interiørløsninger mer tilpasset de som dominerer bobil-markedet – det godt voksne paret.

Dethleffs forventer nå at alkovebilen til en viss grad kan få et comeback. Familier med barn har ifølge bobilforhandlere begynt å dukke opp. De har gjerne både "dine barn og mine barn", og vil ha produkter som har plass nok til hele hurven.

8,61 meter lange og 2,33 meter brede Trend A-7877 er svaret. Dette er en diger alkovebil der opp til seks personer skal kunne spise og sove, uten å gå hverandre på nervene. Den har to faste senger – en bak (211 x 150 cm) og en i alkoven. Der får fire personer lett plass; ja, i senkesengen vil nok tre smårollinger ha plass nok. I tillegg kan sittegruppen gjøres om til soveplass for to.

Sittegruppen består for øvrig av en langsgående sofa, og et bord med sitteplass til to personer på hver side. Bordet kan bygges ut, slik at seks personer skal kunne spise og ellers omgås her.

Alt er stort

ADSKILT: Badet og dusjen er plassert hver for seg bak i vognen. Her fra badet. (FOTO: Geir Svardal)
ADSKILT: Badet og dusjen er plassert hver for seg bak i vognen. Her fra badet. (FOTO: Geir Svardal)

"Stort" er ellers stikkordet for A-7877. Kjøkkenet er ikke det største vi har sett, men stort og praktisk nok til at her kan lages mat til mange uten at det "renner over" på kjøkkenbenken. Kjøleskapet er på hele 142 liter.

Lenger bak er badet og dusjen plassert hver for seg, med massevis av alburom. En skyvedør kan dras for, slik at sanitærrommene og soveplassen bak utgjør én enhet. Så kan mor og far få litt privatliv, mens ungene drømmer søtt i alkovesengen.

Her er det videre store skap som kan svelge unna massevis av tøy. Garasjen er enorm, og inneholder skinner og metallringer for orden og trygg lasting av store og tunge gjenstander. Et 40 centimeter høyt og isolert dobbeltgulv gir ekstra med lasteplass og bedre vinteregenskaper.

A-7877 er basert på et Fiat AL-KO treakslet chassis. Motoren er på 2,3 liter, med 130 hk. Og med tanke på maksimalt lovlig totalvekt på 5 tonn, er jo dette en bobil som krever minst C1-førerkort.

Trend er som kjent Dethleffs edruelige og prisgunstige versjon, med funksjonelle løsninger, fri for ekstravaganse og jåleri. Og Trend er valgt som basis for denne familiebrakka, for å holde prisen så lav som mulig. Prisen er i skrivende stund ikke helt klar, men vi snakker om rundt én million kroner, avhengig av om man velger standardversjonen med Truma Combi 6 luftvarme eller Aldes mer påkostede vannvarme.

Fullspekket med 180 hk's motor og automatkasse, og med Alde, varmeveksler og en utstyrspakke som inneholder det aller meste, havner prisen på rundt 1 070 000 kroner, får vi opplyst.

Designpakke

DELIKAT: Etter en lang dags tur, er det lett å ta en dusj i dette innbydende kabinettet. (FOTO: Geir Svardal)
DELIKAT: Etter en lang dags tur, er det lett å ta en dusj i dette innbydende kabinettet. (FOTO: Geir Svardal)

Generelt nytt for Trend-familien er for øvrig en ny designpakke, blant annet med tredekor, hvit laminatflate til bordet, bakgrunnsbelysning ved inngangsdøren, stoffkledde garderober med kroker i krom, L-sittegruppe, kjøkken med sort bakvegg og flere stikkontakter.

For Fiat Ducato-baserte Esprit, Alpa, XL og XXL tilbys det et 7-tommers multimediesystem kalt Naviceiver, med blant annet navigasjon, ryggekamera og DAB+-radio – til 17 989 kroner.

Dethleffs XLI får en såkalt "detaljoptimering" til neste år; mindre konservativ, og med bedre detaljkvalitet (kran i metall, nye gassbluss, flottere dusjkabinett med indirekte belysning og kroker formet som Dethleffs logo.

Advantage-modellene får også litt mer stil og bedre design, og fra 2018 fås disse kun på Citroën-chassis – det vil si at de ikke fås med automatgir.

Denne saken ble første gang publisert 15/11 2017.

Les også