Prøvekjørt: Ford Focus ST

Den drar av gårde på førstegiret så hjulene spinner og hele bilen rister

- Bilen som vekker den mørke siden i deg.

Sist oppdatert

Ford Focus har lenge vært blant våre favoritter i kompaktklassen.

Særlig fordi kjøreegenskaper og ytelser har vært kombinert med fornuftskriterier som plass på en utmerket måte. Og få har gjort dette bedre enn sportsversjonen Focus ST, som er rampeversjonen, dersom vi holder den langt mer ekstreme RS utenfor. Den fås ikke som stasjonsvogn.

Nå kommer ST med diesel

Focus har fått en ansiktsløft og en oppgradering av styring og demping, og dette omfatter også ST. Det gjelder elementer som nytt panser, nye frontlykter, større øvre grill med svart list, ny frontfanger for bedre kjøling, nye tåkelys, nye baklykter, ny nedre støtfanger bak og ny bakdør.

På ST er sportsunderstellet oppgradert – med nye fjærer og dempere, samt forbedret elektronisk servostyring.

Dessuten har førermiljøet fått et skikkelig løft. Den knappebefengte klumpen på midtkonsollen er heldigvis historie, til fordel for en mer renskåret løsning med færre knapper, tydeligere prioritering og bedre kontrast. ST-modellen har i tillegg sportsratt med flat bunn.

Den største nyheten for STs vedkommende er at den nå kan fås som diesel. Vi har vært i Spania og prøvekjørt både diesel- og bensinversjonen.

Som en rabiat hund

Vi starter med bensinen. Med en presis sekstrinns manuell girkasse, kontant styring og demping, samt 250 hester under panseret, er dette en bil som lett vekker den mørke siden i deg. Den drar av gårde på førstegir så hjulene spinner og hele bilen rister.

Gi gass i andregir med litt turtall og det virker som om den skal slite seg helt, som en rabiat hund. Da gjelder det å ha et solid grep på rattet – med begge hendene.

Godt festet i Recaro-setene er dette en bil du virkelig kan utfordre svingene med. Som hos forgjengeren kjennes motoren sterk og seig. Du trenger knapt gire. Sett den i tredjegir, så takler den hele spekteret til langt over tillatt hastighet. Men girer du ned, våkner villdyret. Da kommer også lyden.

Besnærende bøllete

Som i Peugeot 308 GT og andre biler av nyere dato, er motorlyden kunstig og kommer gjennom høyttalerne.

Ikke som da den hadde femsylindret motor med andre ord. Men den kunstig riggede lyden fungerer ganske bra. Det betyr at motorlyden er beskjeden i lave hastigheter, mens den snerrer når du byr opp til dans.

Med tanke på at man bak forsetene har bakseter med god benplass og et bagasjerom på 490 liter, er det besnærende hvor bøllete ST føles.

På grensen til det ubehagelige

Ford har flikket litt mer på den dynamisk kurvekontrollen, der det innvendige hjulet bremser sensorstyrt for å motvirke understyring. Også den progressive servostyringen er tunet ytterligere, og sørger for at motstanden i rattet øker proporsjonalt med farten.

Styringen er direkte og inngir følelse av kontroll. Dempingen er stiv, og det forventer vi av en slik bil.

Under prøvekjøringen synes vi den mestret balansen mellom sportslighet og komfort, men det kan antakelig bli på grensen til det ubehagelige for passasjerene på norske sideveier.

Som forgjengeren har ST elektronisk stabilitetsprogram (ESC) med tre innstillinger alt etter hvor mye du vil at robotene skal gripe inn.

LØFT: Som vanlige Focus har ST fått et realt løft innvendig. FOTO: Martin Jansen
LØFT: Som vanlige Focus har ST fått et realt løft innvendig. FOTO: Martin Jansen

Nesten 80.000 kroner billigere

Å gå fra bensinversjonen til dieselen er en nedtur. Dieselen har ikke råskapen til bensinmotoren. Men den har sine sider, og den 2,0-liter store motoren med 185 hk og 400 Nm – samme som i 308 GT – har mer enn nok krefter til å engasjere sjåføren. Det blir bare aldri så fett som i den 250 hester sterke bensinversjonen som tross alt yter 345 Nm. 

Men med mindre et plutselig dieselforbud endrer bildet, er dieselversjonen naturlig nok en mer hensiktsmessig bil med det norske avgiftsregimet som bakteppe. I for eksempel Storbritannia er prisen den samme på diesel og bensin. I Norge er bensinversjonen nesten 80.000 kroner dyrere enn dieselen.

Derfor regner Ford med at 70 prosent av ST-kundene i Norge vil velge diesel.

SKRIK: Selve ST-fargen, Tangerine Scream. FOTO: Ford
SKRIK: Selve ST-fargen, Tangerine Scream. FOTO: Ford

Ekstrautstyr

Med stealth-farge og 18-tommers, 5x2-eikers Panther Black-felger, samt røde bremsekalipere, får man en bil som nok noen naboer vil misunne en, mens andre muligens vil tenke «krampaktig jålebukk».

Du kan også få den i selve ST-fargen, Tangerine Scream.

Vil du ha 19-tommers felger og større bremseskiver – 335 x 25 mot standard 320 x 25 - må du på listen over ekstrautstyr: 7000 kroner ekstra for større bremser og felger.

Det samme gjelder oppvarmet ratt (1500 kroner), ryggekamera (2100 kroner), og førerassistpakken med diverse sikkerhetssystemer (8300 kroner).

Vi synes det er ekstra lusent at navi og åtte-tommers berøringsskjerm er ekstrautstyr på ST. Standard kommer den med 4,2-tommers skjerm.

Konkurrenter:

Dieselen får konkurranse av Peugeot 308 GT, som er nesten like rask. Det samme gjelder Skoda Octavia RS med diesel.

VW Golf GTD er også en mulig konkurrent, men kommer ikke som stasjonsvogn til Norge.

Skoda Octavia RS med bensin tåler sammenligningen med ST bensin.

Tekniske data Ford Focus ST

Tallene er fra produsent, forbruk og CO2-utslipp er basert på EU-syklus

Ford Focus ST lanserer i Norge i løpet av februar

Vi gjør oppmerksom på at bilen ble prøvekjørt i Spania. Ford betalte for reisen

 

  Diesel Bensin
Motor, volum 2,0 liter 2,0 liter
Hk 185 250
Dreiemoment 400 Nm 345 Nm
0-100 km/t 8,1 sek 6,5 sek
50-100 km/T 6,9 sek 5,8 sek
Toppfart: 217 km/t 248 km/t
Forbruk: 0,42 l/mil 0,68 l/mil
CO2-utslipp 110 g/km 159 g/km
Pris kombi 373 000 451 000
Pris stv 383 000 461 000

 

Denne saken ble første gang publisert 06/02 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også