Prøvekjørt: Audi RS3 Sportback

- De tullet ikke. Bilen kan kjøres sidelengs!

Tidenes kraftigste kompaktbil, med et skikkelig trøkk, uansett turtall.

Sist oppdatert

Jepp, Audi RS3 Sportback kjører villig vekk sidelengs. Og dette er sant å si som Audi lovte. De har tydeligvis latt seg irritere over at noen har antydet at RS-modelleneikke minst gamle RS3 – var for neseorientert og understyrt til å appellere til de som virkelig vil kjøre.

Så Audi har i de siste månedene satset stort på å gjøre de nye RS3-ene villere, med  større vekt på at quattro-oppsettet skal kunne sende 100 prosent av kreftene til bakakselen. Audi lover til og med muligheter for «kontrollert sladding».

De tullet ikke. RS3 kan kjøres sidelengs. Selv på trange steder kan den kuskes til å foreta stødige sladder, med forhjulene svingt mot utsiden av svingen mens den femsylindrede motoren hyler sin kjente retro-låt. Så sidelengs funker.

Is ok, men hva med asfalt?

Med ett forbehold: Vi kjører på is. For is var den eneste overflaten vi fikk teste den på – en stor islagt skøytebane oppunder polarsirkelen, med en friksjonskoeffisient litt lavere enn et såpestykke. Klarer du ikke å sladde her, klarer du det ingen steder. Vi kan dermed ikke fortelle deg om kruttønna kan takle mishandlet asfalt med en større selvsikkerhet enn forrige, aldrende, RS3.

RS: Audi RS3 Sportback er det foreløpig siste skuddet på stammen til Audis kraftfulle RS-familie. FOTO: Audi
RS: Audi RS3 Sportback er det foreløpig siste skuddet på stammen til Audis kraftfulle RS-familie. FOTO: Audi

Men vi kan fortelle deg at kreftene ikke bør være et problem, for dette er den kraftigste kompaktbilen som selges. Den femsylindrede turboen gir hele 367 hester, som er litt mer enn de 360 hestene i Mercedes A45 AMG. Sprinten fra 0–100 km/t skal ta 4,3 sekunder.

Fullt dreiemoment

Og vi kan skrive under på at gassresponsen virker enorm. Siden fullt dreiemoment kommer allerede ved bare 1650 o/min, gir bilen en skikkelig trøkk av krefter uansett turtall. Og den høres helt rå ut.

Dessuten føles den syvtrinns dobbeltkløtsjede automatkassa (kommer ikke med manuell) og firehjulsdriften smartere, kjappere og mer naturlige enn i nevnte A45 AMG. Men det er egentlig alt vi kan fortelle deg.

Vi kan heller ikke fortelle deg om den er verd prisen som vil ligge et godt stykke over VW Golf R; en bil med en herlig appetitt for dårlige veier. Men vi gleder oss til å finne det ut.

SER RØDT: Røde effekter i blant annet lufteventilene forteller at dette er hissige saker. FOTO: Audi
SER RØDT: Røde effekter i blant annet lufteventilene forteller at dette er hissige saker. FOTO: Audi

Tekniske data: Audi RS3 Sportback

Motor: 2480 ccm, 5-syl turbo, quattro

HK: 367

Dreiemoment: 465 Nm

0–100 km/t: 4,3 sek

Toppfart: 280 km/t

Forbruk: 0,81 l/mil

CO²-utslipp: 189 g/km

Vekt: 1595 kg

Pris: Ikke klar

DOMMEN:

Vi håper at den råeste av de rå kompaktbilene er like bra på dårlige veier som på is.

Denne saken ble første gang publisert 18/03 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også