Prøvekjørt: Lexus IS-F

Da Lexus gikk rett i strupen på heftige Mercedes-er og BMW-er

Nå takker den for seg, og verden ble med ett litt gråere.

HERLIG: Med IS F viste Lexus at de kan lage biler som virkelig byr på mer enn sedat komfort. Vi gleder oss til RC F. FOTO: Lexus

HERLIG: Med IS F viste Lexus at de kan lage biler som virkelig byr på mer enn sedat komfort. Vi gleder oss til RC F. FOTO: Lexus

Publisert Oppdatert

Hvor kom Lexus IS-F fra?

Før den dukket opp, var man aldri i tvil om hva en Lexus var: En plast-luksus-direktørbil med en motor som gjerne var en hybridversjon.

Men så kom Lexus IS-F susende, med en femliters V8-er, et enormt panser og oppførsel som en dragracer. Det stemte bare ikke.

Men la oss ikke bekymre oss over hva som skjedde i styrerommet til Lexus da de fikk det for seg å la IS-F trille ut gjennom portene under skjørtene til RX 400h.

Rett i strupen på Mercedes og BMW

Vi er bare glade for at denne villskapen kom. For dette var en råtass. I stedet for å prøve å liste seg inn i markedet til rivaler som Mercedes C63 AMG og BMW M3, gikk den rett i strupen: Samme kraft, bakhjulsdrift, samme flytt deg-oppførsel.

Derfor var det omtrent garantert at den ville bli en salgsflopp. Det fantes få kjøpere i markedet som ville risikere å kjøpe en supersedan fra en bilprodusent med lite erfaring på området. Eksisterende Lexus-kunder forsto den ganske enkelt ikke.

Resultatet ble et beskjedent salg. Totalt 11.000 ble produsert.

Dette er synd, for IS-F fortjente er større publikum. Det trodde du kanskje ikke da du startet motoren. Her var det ikke noe AMG-brøl. Faktisk var den veldig typisk Lexus, for den kunne knapt høres. Inne i bilen satt en konvensjonell automatkasse, litt sølvaktig juksekarbonfiber og gode seter. Stort sett ingenting som satte tonen, bortsett fra et enkelt dashbord dominert av en stor turteller. Så du kjørte av sted og lurte på hva alt oppstyret dreide seg om. Den føltes nesten elektrisk: Fint bunndrag, men ingen gromlåt ved siden av.

Fire fete potter forteller at dette neppe er en hybrid. FOTO: Lexus

Fire fete potter forteller at dette neppe er en hybrid. FOTO: Lexus

Men så våknet den til liv....

Helt til turtelleren passerte 3700 omdreininger. Da våknet monsteret. Den fine ventilstyringen gjorde tingene sine, alle de fem literne fikk liv, og plutselig var du langt nede i gata.

Du kunne velge mellom åtte gir, men de i midten forsvant alarmerende fort. Og mens motoren hostet og brølte, stålsatte fjæringen seg. Den var riktig nok litt hard, men holdt kontrollen bra nok til å kompensere for mangel på styringsfølelse.

Senere versjoner, som den vi viser her, hadde en roligere demping og en skikkelig differensial for å gi bedre veigrep. Men det var fremdeles ikke lurt å tirre opp IS-F – da ville den bite deg. Men du verden så herlig vanedannende den var.

Etter min mening begge den er blant de mest minneverdige bilene vi har kjørt. Og når alt kommer til alt er det jo minnene som teller, ikke sant?

Med IS F lagde Lexus en bil som kunne måle seg med hvasse Mercedes-er og BMW-er. FOTO

Med IS F lagde Lexus en bil som kunne måle seg med hvasse Mercedes-er og BMW-er. FOTO

DOMMEN:

IS-F er den eneste grunnen til at vi nå er så opptatte av Lexus RC F.

Tekniske data: Lexus IS F

Motor: 4969 ccm V8, bakhjulsdrift

HK: 420

Dreiemoment: 504 Nm

Førermiljøet avslører på ingen måte at vi har med et virkelig råskinn å gjøre. Den store turteller i midten gir et hint. FOTO: Lexus

Førermiljøet avslører på ingen måte at vi har med et virkelig råskinn å gjøre. Den store turteller i midten gir et hint. FOTO: Lexus

0-100 km/t: 4,8 sekunder

Toppfart: 270 km/t

Oppgitt forbruk: 1,16 l/mil

Oppgitt CO2-utslipp: 270 g/km

Vekt: 1710 kg

Pris: 2008 Lexus IS F kostet litt over 700 000 kroner i Sverige.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag