Nor-Tech 298 Sport Open

Brutal og briljant

Om hvorfor 30 meter i sekundet er bra for deg.

Sist oppdatert

Tekniske data Nor-Tech 295 Sport Open, 2 x Mercury 300 Verado

  • Lengde: 30 fot
  • Bredde: 3,0 m
  • Motor: 2 x Mercury 300 Verado
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • Pris, ca.: 1 490 000 kr
  • www.speedboat.no

111 km/t på vannet merkes godt på hårfestet, og det er en helt lovlig. 30 meter i sekundet eller 60 knop om du vil.

Dette er nemlig toppfarten til Nor-Techs tolkning av det vi kaller skjærgårdsjeep, eller konsollbåt som de selv omtaler den.

Men denne båten er mye mer enn bare god fart. 30-foteren er også et uttrykk for at du vet å sette pris på båtlivets lyse side. Eller har du for eksempel en gryende 40- eller 50-årskrise på gang, er dette medisinen som lett utløser adrenalin i bøtter og spann-doser. Om ikke annet så holder du alle fall meget stødig kurs framover.

Nor-Tech er videre ikke et helt ukjent båtmerke for de med litt spesielle behov til sjøs.

I god amerikansk stil satses det her på custom-segmentet, eller kundetilpasning om du vil.

Dette er nokså vanlig innslag rundt Nor-Techs hjemmehavn i Florida. Her på våre breddegrader et vi nok mer vant med å se mer serieproduserte båter.

Bygget for fart

Dette er som du sikkert har skjønt en utpreget fartsbåt, med alt det innebærer av prioriteringer om bord. På den andre siden er 298 Sport også en relativt familievennlig båt med høyt fribord, et lite krypinn med muligheter for tv-spill og en rommelig lounge og overnattingsmulighet om vi strekker strikken litt.

Men det finnes kanskje mer familievennlige 30-fotere, om du kan leve uten høy fart-faktoren. Går vi skroget nærmere etter i sømmene, kan det anes at dette opprinnelig ble laget for solid innenbordsmotorisering.

POLSTRET: Fint lite å si på utførelsen og det praktiske. Båten er laget for å gå fort, og innredet deretter. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
POLSTRET: Fint lite å si på utførelsen og det praktiske. Båten er laget for å gå fort, og innredet deretter. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Testdata Nor-Tech 298 Sport med 2 x Mercury 300 Verado

Turtall, rpm

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk, l/nm

For-bruk, l/t

3000

15,0

76

4,0

60,0

3500

30,9

77

2,3

71,1

4000

35,7

78

2,3

82,8

4500

40,4

80

2,4

94,9

5000

44,9

83

2,7

119,9

5500

51,8

86

3,0

152,8

6000

55,2

89

3,3

183,8

6400

60,1

90

3,8

227,2

I det amerikanske markedet er dette en smal sak, men her til lands ville det ikke gitt særlig stor mening å putte inn to über-tørste beist under akterdekket, når to snille utenbordsvarianter kan gjøre samme nytten.

Men i praksis gir dette seg utslag i at båten fort kan kjennes litt lett på rumpa, siden de slanke utenbordsmotorene ikke kan matche vekten fra sine relativt tørste innenbordsfettere. Dette er ikke noe du merker spesielt før det bikker 40 knop.

Mer step

Skal du opp å leke over 50 kan det lett bli kilent om ikke trimmen sitter som den skal. Dette gjelder for øvrig de fleste båter som skal temmes vesentlig over 50 knop. Skal du kose deg rundt maksfart, bør det legges inn litt ekstra aktsomhet. Dette har mer med hurtigbåtføring generelt å gjøre, enn akkurat dette skroget.

Skroget har nemlig step, noe som kan føre at det graver seg noe dypere ned i vannet ved skarpe kurver - noe som igjen kan frita deg for kontrollen over båten. Men i de alle fleste situasjoner er en dyp V-bunn rimelig forutsigbar. Step gir på plussiden generelt 10 til 15 prosent høyere fart, og etter sigende kan det by på tilsvarende besparelser på drivstoffet.

Lar vi detaljene ligge, så er det ikke noen tvil om at dette er en meget velkjørende båt, som trygt loser deg gjennom mindre bølger og rufsete sjø med samme arroganse overfor vær og vind som et hurtiggående yrkesfartøy.

Custom

For å forstå litt mer av båten kan vi se på Nor-Tech som båtbygger, siden de stiller helt klart i en helt egen klasse. Både skrogdesign og konstruksjon, lakkeringer, interiør og eksteriør, kvalitet, ulike funksjonelle detaljer og individuelle løsninger på cockpit, konsoll, er i grunnen helt opp til rederen selv å bestemme.

I brosjyrespråk heter dette at båten skreddersys etter kundens individuelle ønsker og behov. Her kan den heldige eieren være delaktig i byggeprosessen, hvor et verftsbesøk i Florida hører med under byggetiden.

I teorien kan du dermed få hvilken båt som helst, men i praksis har farkosten som basis fått en meget lekker konsoll med god sidestøtte for aktiv kjøring og elegant instrumentering.

Solid polstring finnes for øvrig nesten over hele båten. I denne sammenhengen har det ikke bare en praktisk funksjon, men det er også kjekt om en litt uheldig kursendring skulle inntreffe.

Standard forbruk.

CUSTOM: Båten har sterke custominnslag, og der er derfor lite sannsynlig at ender opp med samme farge som naboen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
CUSTOM: Båten har sterke custominnslag, og der er derfor lite sannsynlig at ender opp med samme farge som naboen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Skal vi se rent økonomisk på testresultatene, finner vi ut at den mest ideelle farten ligger mellom 3500-4500 omdreininger, altså rundt 30,9 til 40,4 knop.

Dette gir et forbruk på rundt 2,30 til 2,35 liter på mila, eller fra rundt 70 til 80 liter i timen.

Dette er helt greie tall for en båt av dette kaliberet med utenbordsmotorisering. Videre er også støybildet om bord klart godkjent, selv om det drar seg til på volumsiden på toppfart.

FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 03/10 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også