Førsteinntrykk: LMC Cruiser Sport Line T712

Perfekt helårsbobil?

«Vintervarm og sommersval», hevder produsenten om denne bobilen.

Sist oppdatert

LMC Cruiser Sport Line T712

Chassis: Fiat Ducato 35

Karosseri: Trefritt med isolering av XPS-skum

Motor: Fiat Ducato 2,3-liters 150 hk, seksgirs manuell

Utvendige mål (L/B/H): 738/232/218 cm

Innvendige mål: 489/216/198 cm

Totalvekt: 3500 kg

Lastevekt: 680 kg

Dekk: 225/75R 16C

Senger: 2 stk. langsgående

Sengemål: 191x81 / 183x81

Varme: Alde vannbåren, gulvvarme

Ferskvann: Oppvarmet/isolert

Spillvann: Oppvarmet/isolert

Kjøleskap/frys: Thetford 141 liter, AES-funksjon

Pris fra: 696 000 kroner (prøvekjørt versjon koster ca. 830 000 kroner)

Mens jeg venter på den ferske bobilen hos Henrikssons Husvagnar i Enköping, slår jeg i hjel tid med en LMC-brosjyre. Selv om jeg har hørt om deres byggeteknikk Long Life Technology mange ganger, er det aldri feil å oppdatere seg.

Karosseriet er tre- og styroporfri, og du får hele tolv års fuktgaranti. Isoleringen består av XPS-skum med en spesiell tetningsmasse. Byggeteknikken gjør, hevder LMC, at bobilene beholder varmen om vinteren, samtidig som varmen ledes bort på varme sommerdager.

To steder benytter LMC seg av glassfiberforsterket plast – på taket, samt på undersiden av gulvet. Dette for å gi beskyttelse mot hagl og steinsprut. Sist, men ikke minst, så har en fabrikkny LMC hele tolv års tetthetsgaranti.

God sofa.

Nok om det. Cruiser Sport Line T712 er endelig her, og jeg kryper inn bak rattet og starter opp. Stanser etter et par mil, og krysser av for kollisjonsputer på begge sider, ESP, ASR, Traction Plus og ryggekamera.

Førerstolen kan reguleres i høyden, og jeg har ingen problemer med å finne en god kjørestilling. I et kryss noterer jeg meg for god sikt mot høyre, og eliminering av dødvinkelen, takket være vinduer over det femte setet og entrédøren.

Jeg vrir stolene foran rundt, og setter meg i sofaen. Komforten der er riktig god. Bordet kan justeres på alle slags vis, slik at man kan nå kaffekoppen uansett hvor man sitter. Sittekomforten i det femte setet er derimot ikke bra.

Et 230-voltuttak er plassert under sofaen. Belysningen er bra og består av leselamper på skinner, samt en rekke LED-lamper integrert i taklukens konsoll.

POPULÆR LØSNING: Langsgående enkeltsenger og bad i hele bobilens bredde bakerst.
POPULÆR LØSNING: Langsgående enkeltsenger og bad i hele bobilens bredde bakerst. Foto: Anders Wallsten / Allt om husvagn & camping

Praktisk kjøkken

På kjøkkenet er det delt lokk over blussene, noe som gir god arbeidsflate så lenge man bare anvender ett bluss. Jeg liker AES-kjøleskapet (velger automatisk relevant energikilde), og det samme gjelder doble 230-voltuttak, sprutbeskyttelse, vifte, ovn og to store skuffer som enkelt svelger store mengder mat og kjøkkenutstyr.

MER ENN GODKJENT: Flott kjøkken med delt blusslokk, ovn og vifte.
MER ENN GODKJENT: Flott kjøkken med delt blusslokk, ovn og vifte. Foto: Anders Wallsten / Allt om husvagn & camping

Mindre bra er det at overskapenes bakvegger er buede. Det begrenser plassen.

De langsgående enkeltsengene (sjekk denne sengeløsningen!) har flersonede kaldskummadrasser, distanseskiver langs veggen og en diodelignende slynge som leselampe.

Fra sengen kan man regulere gulvvarmen og varmen ellers i soveavdelingen.

Separat dusj

Lengst bak finnes det et bad i hele bobilens bredde. Den separate dusjen måler 66x72 centimeter, og har en takluke for optimal ventilasjon.

Lysbryteren er plassert i barnevennlig høyde, men sitter likevel litt klønete til bak doen – i hvert fall for de minste.

Bak toalettet finnes det en garderobe med imponerende høyde – hele 132 centimeter.

Med vannbåren Alde-varme på toppen av det hele oppleves Cruiser Sport Line T712 som en nær komplett bobil. Men vi er forundret over den store forskjellen på grunnprisen og prisen på eksemplaret vi prøvekjører. 160 000 kroner er mye penger.

Men på den andre siden så fikk vi en nesten komplett bobil med en god del ekstra kjekt å ha-utstyr.

UNDER SENGEN: Enkel tilgang til stuverom og bagasjerom.
UNDER SENGEN: Enkel tilgang til stuverom og bagasjerom. Foto: Anders Wallsten / Allt om husvagn & camping

Denne saken ble første gang publisert 31/12 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også