Bobiler er kompromiss. Slik må det bli når "rullestova" får et hvilket som helst krypinn til se omfangsrikt ut i forhold.

Toalettet i bobilen er ganske ofte et rom som får svi. Der inne må man i verste fall sitte med knærne opp under ørene når man gjør unna sitt ærend. Eller åpne dørene til dusjen, om toalett og dusj er i samme rom.

I Knaus Sky TI Scand. Sel. 700 MX er toalettet separat. Her inne er det trangt for den som setter seg ned (sjekk bildet). Heldigvis har produsenten kommet på en "kreativ" løsning, slik at brukerne skal slippe å få skrubbsår på knærne.

Veggen på høyre side (sett utenfra) kan nemlig skyves ut tyve centimeter, noe som gjør at bena får grei plass. Og fortsatt kan selvsagt døra lukkes.

Nok om det! La oss ta en nærmere titt på denne delintegrerte modellen fra tyske Knaus.

Knaus Sky TI 700 kommer i tre ulike versjoner. To av dem har langsgående senger, men vi velger å titte på MX som har en midtplassert dobbelseng bak i boenheten.

Et bekvemt nøkkelsystem gjør at vi kommer inn i alle luker med den samme nøkkelen som brukes til boenheten. Garasjen er opplyst, og har lastekroker på skinner, slik at lasten kan sikres på en praktisk måte under kjøring.

Separat serviceluke for alle viktige tilkoblinger til strømforsyning og avløpskraner er ingen ny løsning på bobiler fra Knaus, men vi setter pris på det.

Markise, duocontrol, Seitz S7-vindu og elektrisk stigtrinn har den også. Inngangen er utstyrt med myggnett, skoskap og en inngangsdør som har papirkurv og knagger for ytterplagg.

FØR - ETTER: Her er er samme dør før og etter at de ekstra tyve centimetrene av veggen er tatt i bruk. © Anders Wallsten

TRANGT: Ikke vanskelig å skjønne at knærne er utsatt smelles denne døra igjen. © Anders Wallsten

Knaus Sky TI Scan. Sel. 700 MX

Pris: Fra 859 000 kr (130 hk), 899 900 kr (150 hk)

Chassis: Fiat Ducato

Karosseri: : Glatte aluminiumplater,haglresistent GFK-tak, glassfiberarmert undergulv

Motor: Fiat Ducato 2,3 liters, 130 hk, sekstrinns manuell

L/B/H: 747/232/275 cm

Totalvekt: 3 850 kg

Lastevekt: 757 kg

Antall senger: 2+2 (dobbeltseng og oppredbar sittegruppe)

Varme: Alde vannbåren, elektrisk gulvvarme

Ferskvann: 100 liter

Spillvann: 90 liter

Kjøl/frys: Dometic AES 190 liter.

Oppbevaring

Vi ser litt nærmere på oppbevaringsmulighetene!

På hver side av dobbeltsengen er det plassert garderobeskap med belysning. Begge er enkle å komme til, siden sengen er utstyrt med justerbar hodeende. Dette betyr at sengen kan skyves litt inn, slik at passeringen blir enkel og grei. Det finnes også oppbevaringsrom under senga.

Overskapene har skikkelige luftspalter for optimal luftsirkulasjon. Det finnes skap under og over kjøleskapet, og plass for oppbevaring finnes også i noen områder under sittegruppen.

Noen ekstra bonusrom finnes i form av fire åpningsbare luker i det elektrisk oppvarmede gulvet, samt hyller/lommer over hodene til de i førerhuset.

Holder høy klasse

Minusgradene kommer sigende, så jeg slår på varmen. Og ingen ekte venn av camping har vel noe imot Aldes vannbårne varmesystem. En booster til dette systemet er i tillegg plassert under førerstolen.

Når vi er inne på kapittelet varme og vann, kan vi også nevne at alle ledningene skal være montert frostsikkert. Snakker vi sommer og luftsirkulasjon, vil vi framheve et takvindu i førerhuset samt ytterligere tre takvinduer i bodelen som alle kan åpnes.

Sittegruppen er til fem, og best komfort er det i førerhusstolene. Med det betyr ikke at de andre sitteplassene ikke duger, for de holder faktisk svært høy klasse. Dessuten finnes det avtakbare nakkestøtter som med fordel kan brukes under ferd på veien.

Den femte sitteplassen rett ved inngangen er primært en ekstraplass, med begrenset sittekomfort. Denne sitteplassen skjuler for øvrig et tv-skap. Teleskopbordet ved sittegruppen er utformet som en skøytebane eller et friidrettsstadion, og kan vris på praktisk talt alle mulige måter.

Kjøkken og bad

Kjøkkenet er trangt, men arbeidsflaten ved kjøkkenbenken er helt grei, siden brennerne er plassert på rekke.

Her finnes det også et par detaljer som vi liker, som krydderhylle, egen plass til kjøkkenhåndkleet, doble 230V-uttak, romslige skuffer, et uttrekkbart skap med trådkurver samt stort kjøleskap med AES-funksjon.

Badet er oppdelt, med separat toalett og dusjkabin. Toalettavdelingen er fiffig. Det er nemlig mulig å forlenge den ene veggplaten cirka 20 centimeter, og det fører til at plassen på toalettet blir bedre enn bra.

Vi gir ekstra pluss for belysningsknapp i barnevennlig høyde, kroker, toalettrullholder, 230V-uttak, takluke og veldig godt med oppbevaringsplass. I dusjkabinettet finnes gulvtrerist og takventil.

Vi må også trekke frem to detaljer som gjør bobillivet litt mer brukervennlig: Ved dobbelsengen finnes det nemlig to 230-uttak samt et USB-uttak (det finnes to i bilen). Ikke verdens viktigste utstyr, men vi setter stor pris på det.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!