I nærheten av Osnabrück i delstaten Niedersachsen, relativt langt nord i Tyskland, ligger den familieeide bobilprodusenten Variomobil.

Her snakker vi på ingen måte om masseproduksjon, men om små antall håndbygde luksusbobiler, gjerne i detalj bestilt av kunder som har råd til noe ekstra.

Dagens modeller starter i den rimeligste enden med modellen Star, som Variomobil betegner som "kompakt". Dette er en helintegrert modell med chassis fra Mercedes-Benz, i lengden 7–9 meter, "bare" 2,36 meter bred (som Variomobil selv skriver) og totalvekt opp til 7,5 tonn.

Nimetersversjonen med fransk seng (kan også fås med to enkeltsenger) har en garasje stor nok til at en liten bil kan trykkes inn der. Dette høres kanskje ikke særlig "kompakt" ut for mange av oss, men alt er relativt.

Modell nummer to av tre fra Variomobil er helintegrerte "Perfect", som fås i versjonene SH og Platinum, og er fra 7,5-12 meter lang, 2,50-2,55 meter bred og veier mellom 7,5 og 26 tonn. "Perfect" bygges på buss- eller lastebilchassis fra Mercedes-Benz eller MAN.

Denne modellen kommer med opp til tre slideouts, og de største versjonene har garasje stor nok til en sportsbil av typen Porsche 911. En dobbeltgulv-konstruksjon langs hele chassiset gir stor ekstra lagringskapasitet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

FULLVERDIG SOVEROM: Alkove 1200 har en minimalistisk «less is more»-stil vi liker godt.

Med enorm alkove

Vario Alkoven er det beskrivende navnet på den største modellen. Et plass-mirakel, sier produsenten selv om modellen som også er fra 7,5 til 12 meter lang – og mirakelet skyldes selvsagt primært alkoveløsningen, sammen med opp til tre slideouts.

Chassisene i denne modellserien er fra 5–25 tonn. Opp til åtte faste sengeplasser finnes blant de mange versjonene i Alkoven-serien.

Samtlige modeller fra Variomobil har karosseri bygget i glassfiber (GRP) med sandwich-konstruksjon, og tak som tåler stor last.

Mulighetene til å bygge bobilene etter kundenes spesifikasjoner er nærmest uendelige. Alt – absolutt alt – bygges etter kundenes spesifikasjoner. Du kan for eksempel få akkurat din versjon på centimeteren så lang som du ønsker den. Dette gjør hver eneste Variomobil til den eneste i sitt slag.

I dag bygger Variomobil også alle typer biler – kassevogner, busser og trekkvogn/henger, i alle størrelser, til firmabruk.

Artikkelen fortsetter under bildet.

FOR ALLE: Vario perfect fås i hele 27 versjoner, fra 7,5 til 12 meter lange.

Plass til en Porsche

Dagens sjef hos Variomobil heter Frank Mix, og er nevøen til grunnleggeren og bygningsingeniøren Bernhard Rothgänger. Sistnevnte startet det hele på begynnelsen av 80-tallet, da han begynte å konstruere påbygg til pickuper.

I løpet av dette tiåret går det som det går med produsenter som lykkes. Etterspørselen stiger, modellene blir stadig større og mer avanserte, de ansatte stadig mer skolerte, byggene større.

Allerede i 1990 kommer den første Variomobil med bilgarasje. I 2002 kommer den første med slideout, for øvrig på et busschassis fra Volvo.

I dag er Variomobil en av relativt få europeiske tilbydere av langbent bobilluksus – av det ypperste av det ypperste. De er der oppe, sammen med produsenter som Concorde, STX, Landsberg, Volkner, Morelo og Niesmann-Bischoff. For den som har råd.

Artikkelen fortsetter under bildet.

HYTTE-STIL: Dette utpregede hytte-look-alike treinteriøret er fra en Perfect-modell.

Variomobil - info

Modeller:

Star (7-9 meter, 14 layouts)

Perfect (7,5-12 meter, versjonene SH og Platinum, 27 layouts)

Alkoven (7,5-12 meter, 19 layouts)

Chassis: Mercedes-Benz og MAN

Priser: Fra 180 000 (Star 700) til 483 000 euro (Alkoven 1200) før ekstrautstyr, moms og norske avgifter (22 %). Jutta Röwer hos Variomobil forteller at en Alkoven 1200 Platinum med alt av tilgjengelig ekstrautstyr koster over én million euro.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!