Se opp for gasslekkasje

Slik unngår du gasslekkasje i bobilen

Det er ikke eksplosjoner som tar flest liv ved gasslekkasjer i bobiler.

MORKEN SLANGE? En slik propanslange er overmoden for å byttes ut. FOTO: AGA

MORKEN SLANGE? En slik propanslange er overmoden for å byttes ut. FOTO: AGA

Publisert Oppdatert
TIPSER: Vi fikk tips fra Kai Arne Trollerud hos propanbeholder-leverandør AGA. FOTO: Geir Svardal

TIPSER: Vi fikk tips fra Kai Arne Trollerud hos propanbeholder-leverandør AGA. FOTO: Geir Svardal

I gang med årets bobil-sesong? Har du sjekket propan-anlegget? Hvis ikke, gjør det nå. Selve propanslangen og koblingen til propanbeholderen kan du sjekke selv. Kontroll av anlegget som går videre inn i bilen bør du overlate til en kompetent person, for eksempel en forhandler.

Men hvor potensielt farlig er egentlig propananlegget i bobilen? Og eksakt hva er det som kan gå galt?

Vi kontakter Kai Arne Trollerud hos AGA AS, en av landets store leverandører av propanbeholdere.

- Vi bruker å si at gass ikke er ufarlig, men at det finnes ufarlige måter å bruke den på. Uvitenhet og skjødesløshet er de vanligste årsakene til ulykker.

Med andre ord - propananlegget i bobilen din er helt ufarlig hvis du bare følger anbefalingene som gis om bruken av det, inkludert en årlig sjekk av anlegget, og særskilt av slange og koblinger.

Det siste kan du selv gjøre når som helst ved hjelp av såpevann eller en type lekkasjespray som fås hos caravanforhandlere og for eksempel Biltema. Bobler det når gassen er tilkoblet?

Og så bør du selvsagt ha installert gassdetektering som varsler om brann, gasslekkasjer og kullos.

Myte

Så skal vi avlive en mulig myte. Propan er tilsatt et luktstoff slik at man lett lukter en lekkasje om man er våken.

Derfor er natten den skumleste tiden.

Men ikke nødvendigvis på grunn av eksplosjonsfare. Det skal faktisk en del til for at det skal smelle.

- Brennbarhetsområdet for propan krever en blanding av propan og luft på mellom to og ti prosent for at den skal kunne antennes. Utenfor dette området skjer det ingenting, opplyser Trollerud, uten at noen oppfordres til å spille russisk rulett med gass av den grunn.

SJEKK: Bruk såpevann eller lekkasjespray for å sjekke koblingene, og vri slangen for å sjekke om den er morken. FOTO: Geir Svardal

SJEKK: Bruk såpevann eller lekkasjespray for å sjekke koblingene, og vri slangen for å sjekke om den er morken. FOTO: Geir Svardal

- En annen ting er at en liten lekkasje nødvendigvis ikke utgjør noen stor fare om du lar propanflaska være der den skal være, stående fastspent i et utvendig rom med god ventilasjon.

LUFTING: Så lenge propanbeholderen står utvendig, med god ventilasjon, trenger ikke en liten lekkasje få noen konsekvenser. FOTO: Geir Svardal

LUFTING: Så lenge propanbeholderen står utvendig, med god ventilasjon, trenger ikke en liten lekkasje få noen konsekvenser. FOTO: Geir Svardal

Ulykker med propanbeholdere, forteller Trollerud, skjer som oftest når de fraktes liggende, eller når koblingene ikke er satt skikkelig på.

- Løse og usikrede flasker med såkalt rattventil er det skumleste. Lekker det væske fra en slik omdannes det fort til større mengder propangass på avveie, og får du en ideell blanding inne i bobilen er det svært farlig.

Livsfarlig kullos

Det spørs om ikke en ulykkesstatistikk ville vise at det er noe annet med propan som er farligere enn en potensiell eksplosjon. Nemlig ufullstendig forbrenning på grunn av begrenset tilgang på oksygen. Som danner karbonmonoksid. Kullos! Som ikke kan luktes, og har omtrent samme vekt som luft.

Kullos svekker kroppens evne til å oppta oksygenet fra luften. I verste fall medfører det døden.

- Manglende ventilasjon er problemet. Propan trenger oksygenet fra luften for å brenne. Det kan medføre at oksygenet i bobilen brukes opp om det ikke er ventilasjon. Og man blir kvelt, for eksempel mens man sover, forklarer Trollerud.

- Bør man kanskje ikke sove med propansystemet i gang?

ÅPNE LUKER: Sov med åpne luker, og du eliminerer den potensielt største faren ved en gasslekkasje, nemlig kvelning. FOTO: Geir Svardal

ÅPNE LUKER: Sov med åpne luker, og du eliminerer den potensielt største faren ved en gasslekkasje, nemlig kvelning. FOTO: Geir Svardal

- Det skal ikke være noe problem. Varmeanlegget, for eksempel, har jo som regel en lukket forbrenning. Men uansett er det viktig å ha både tak- og ventilasjonsluker åpne om natta. Det sikrer at man har god nok ventilasjon, både for å sikre god forbrenning, og i fall en lekkasje skulle oppstå.

Propanslangen

Morkne propanslanger er årsak nummer én til gasslekkasjer. Slangen skal være oransje og merket med "EN - NS - 3821", produsent, produksjonsår og trykk. Vri slangen for å sjekke den. Gummi er ferskvare, og blir tørr og sprø når den utsettes for UV-stråling etc. Det er ingen lovkrav om hvor ofte den skal skiftes, men normen er 2-5 år, mens anbefalingen er hvert tredje år. Men miljøet spiller inn; en slange kan være sikker i fra to til ti år. Husk at nedover i Europa er det mer vanlig med butan enn propan, men de samme sikkerhetsreglene gjelder uansett.

Ved gasslekkasje

Steng gasstilførsel, ta av regulator, stopp bruk av tennkilder, luft grundig.

Les også:

Bybobilene blir mer populære

SJEKK SLANGEN: Den skal være oransje og merket med ""EN ¿ NS - 3821"", produsent, produksjonsår og trykk. FOTO: Geir Svardal

SJEKK SLANGEN: Den skal være oransje og merket med ""EN ¿ NS - 3821"", produsent, produksjonsår og trykk. FOTO: Geir Svardal

P-vakten skulle bare dele ut en bot, men så...

Kjøpe bobil? Sjekk disse kjøpstipsene.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag