Bobilsalget øker:

Slik kjøper du bobil

På jakt etter bobil? Les dette før du kjøper.

Pluss ikon
ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock
ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock
Sist oppdatert

Ikke så rent få ting bør tas med i betraktning før du handler bobil. Men disse tingene kan egentlig sammenfattes i følgende setning:

Hvem skal bruke den til hva?

På finn.no ligger til en hver tid rundt 2500 bobiler til salgs, nye som brukte, i prisklasser fra under 100 000 kroner til langt over millionen. Omtrent like mange nye bobiler selges hvert år.

For svært mange er det en bil på drøye syv meter som er aktuelt. En ny slik koster gjerne 600-700 000 kroner og oppover. Prisene holder seg godt på bobiler, men de første par årene kan de falle raskt (litt avhengig av eurokursen), før kurven blir mindre bratt.

En bobil er i de fleste tilfeller en stor investering, så du bør være nøye med hva du kjøper og hvor du kjøper den. Useriøse forhandlere finnes, og de stiller gjerne ikke opp den dagen du trenger dem.

De fleste handler i Norge, hos en forhandler eller privat, eller gjennom en agent. Noen velger å importere selv eller gjennom et firma, nytt eller brukt. Da er det som regel penger å spare, men dette må måles opp mot andre ting, som lett tilgjengelig og gratis (i garantitiden) hjelp hos en norsk forhandler. Dette gjelder for øvrig bodelen; selve bilen/chassiset har Europa-garanti.

Norske importører og forhandlere prøver naturlig nok å beskytte sitt marked, men vi ser også tegn til det samme som vi for lengst har sett i personbil-bransjen - at enkelte seriøse merkeforhandlere også tilbyr hjelp til import (eller importerer selv for salg i Norge), og på den andre siden kanskje får en lojal ettermarkedskunde i mange år (man kan som kjent tjene penger der også).

Kjøpstips

Norsk Bobilforening har sendt oss disse tipsene:

* Kjøp bilen hos en autorisert forhandler, og gjerne en som har verksted. Om man kjøper nytt eller gammelt vil behov for utbedring alltid oppstå. Det finnes dessverre noen useriøse forhandlere.

* Skriv alltid kontrakt, og les den nøye. Sørg for at alle ekstra enheter er nevnt. Gå gjennom bilen sammen med selger - ha gjerne med en erfaren bobileier.

* Kjøp ikke for stor bil første gang, dersom du ikke er vant med å kjøre store biler.

* Sjekk vekten på bilen - ikke stol på vognkort eller selger, men vei den selv. Særlig gjelder dette biler som er under 3500 kilo. Er mye ekstrautstyr montert etter at bilen ble veid første gang kan vekten i vognkortet være feil. Husk å fylle opp bilen slik den vil være når du drar på tur - tenk passasjerer. Først da kan man se hvor mye man kan ha med seg. Lastekapasitet kan variere.

* Førerkort er en viktig ting. Har man kun B kan man ikke kjøre biler med totalvekt over 3500 kilo.

* Tenk nøye over hvordan dere ønsker å feriere, og om bilen skal brukes hele året. En "vinterbil" er å anbefale om man tenker seg helårsbruk.

* Stort bad er å foretrekke. Senger på tvers er ikke praktisk om noen må opp om natten.

* Brukes bilen i områder med mange ferger, vil det fort bli dyrt om man kjøper lang bil. Kronetillegget er dyrt for noen ekstra centimeter bil. Husk at det er bilens faktiske lengde som teller.

* Når det gjelder bruktbiler er det viktig å få med seg et nye batterier. Batteriene blir fort dårlige om de står uladet en stund. Sørg også for at alle gassledninger er av nyere dato.

* Meld deg inn i en interesseorganisasjon. Der får du medlemsblader, tips og råd fra folk med lang erfaring.

Bobiltyper

Det er svært viktig å være klar over at det finnes fire hovedtyper av bobiler, og det første du må gjøre er å finne ut hvilken av disse typene som best dekker ditt behov.

En god del kjøper sannsynligvis feil bobil. "Feil", i den forstand at de ikke kjøper den bobilen familien ville ha størst glede av.

Alkove

Dette er en familieorientert klassisk bobil. Navnet kommer av den praktiske sovealkoven over førerhuset. En svært plassgunstig bobil, men sjelden direkte pen å se på.Passer for familier som trenger 4-6 sengeplasser, hvorav fire er faste. Passer også for den som har tenåringer som gjerne vil være litt for seg selv en gang i blant. Hvorvidt alkoven medfører høyere dieselforbruk er vi usikre på, alle den tid vi har hørt både "ja" og "nei" på det spørsmålet. Men dette bør uansett ikke være avgjørende for om du velger en alkovebil eller ikke.

TENÅRINGSFAVORITT? Alkovebobilen har fast sengeplass til to over førerhuset. Her kan man også være litt for seg selv. FOTO: Geir Svardal
TENÅRINGSFAVORITT? Alkovebobilen har fast sengeplass til to over førerhuset. Her kan man også være litt for seg selv. FOTO: Geir Svardal

Delintegrert

Gjerne av samme størrelse som alkovebilene, men uten alkoven. Dermed ser de som regel penere ut, men har ikke samme gode plassutnyttelsen. Men de er rommelige, har gjerne en dobbeltseng bakerst, og stadig flere kan fås med en genial senkeseng over førerhuset. På det viset kan den oppleves som en slags erstatter for alkovebilen. Ingen spesielle ulemper, og stadig mer populære i Norge. Passer for små familier og par som vil ha muligheten til å ha med seg en gjest eller to på tur.

Helintegrert

POPULÆR: De delintegrerte bobilene er populære i dag, og for mange erstatter en slik med senkeseng alkovebilen. FOTO: Geir Svardal
POPULÆR: De delintegrerte bobilene er populære i dag, og for mange erstatter en slik med senkeseng alkovebilen. FOTO: Geir Svardal

De helintegrerte bobilene har, i motsetning til alkovebilene og de delintegrerte, ikke et tydelig skille mellom trekkvogn og boenhet. Også denne typen har gjerne en senkeseng over førerhuset, og drar uansett fordel av stor plass. Ulempen er som regel en høyere pris enn for de andre bobiltypene. Passer for deg som har råd og vil ha god plass, og sjelden ferdes på krøtterstier.

Kassevogn/bybobiler

Varebiler som er innredet som bobiler, og har det meste av det du trenger - inklusive toalett, vann og varme. Enklere å manøvrere enn store bobiler, og mer relevante som allroundbiler. Ulempen er prisen; disse er ikke spesielt billigere enn større bobiler. En annen ting er at de gir atskillig mindre romfølelse enn i en "ordentlig" bobil, først og fremst fordi de er smalere. Også bybobilene øker i salg. Passer for par, eller den som reiser alene.

ROMSLIG: Integrerte bobiler byr på godt med plass, og blir stadig mer populære. FOTO: Geir Svardal
ROMSLIG: Integrerte bobiler byr på godt med plass, og blir stadig mer populære. FOTO: Geir Svardal

Lei først

Når du har funnet hvilken type bobil du mener passer ditt behov best, er det tid for å studere interiørløsninger.

Hver enkelt bobilprodusent har gjerne mange forskjellige interiørløsninger for samme bobil, og det aller viktigste er å finne ut hvordan du vil ha sengeplassene - på langs, på tvers, dobbeltseng, enkeltsenger, den stadig mer populære senkesengen?

TETTPAKKET: Bybobilen er mindre, enklere å manøvrere - men har også ditto mindre plass. Mer populære i EU enn i Norge. FOTO: Geir Svardal
TETTPAKKET: Bybobilen er mindre, enklere å manøvrere - men har også ditto mindre plass. Mer populære i EU enn i Norge. FOTO: Geir Svardal

Som i båter er dette viktig, for når man skal oppholde seg over tid på begrenset plass kan et praktisk interiør gjøre en stor forskjell. Og sengeløsningen du velger har ringvirkning på resten av interiøret.

Men hvordan skal du i praksis vite hvilken type bobil som passer deg best?

- Det kan være smart å leie en bobil en helg, for å prøve ut løsningene sammen med familien, sier Paal Lyche, som inntil nylig var president i Norges Caravanbransjeforbund.

LEI FØRST: Paal Lyche er bobilforhandler, og råder deg til å være nøye med å kjøpe riktig bobil. FOTO: Geir Svardal
LEI FØRST: Paal Lyche er bobilforhandler, og råder deg til å være nøye med å kjøpe riktig bobil. FOTO: Geir Svardal

Lyche mener også at du bør vurdere forskjellige merker og modeller, og studere interiørløsningene.

- Kjøremessig er det ikke så stor forskjell. De er stort sett bygget på samme lesten, og i sytti prosent av tilfellene står det en Fiat i bunn.

SE VIDEO FRA BOBILMESSEN I STUTTGART 2013 HER:

</p> <p> <strong>Nettsteder som gir god informasjon om bobil:</strong> </p> <p> <a href="http://www.bobilforeningen.no/">www.bobilforeningen.no</a> </p> <p> <a href="http://www.caravanklubben.no/">www.caravanklubben.no</a> </p> <p> <a href="http://bobilverden.no/">www.bobilverden.no</a> </p> <p> <a href="http://bobilportal.no/">www.bobilportal.no</a> </p> <p> <a href="http://www.bobil-norge.no/">www.bobil-norge.no</a> </p> <p>Dessuten vil vi anbefale <a href="http://www.bobilboka.no/">Bobilboka</a>, som har mye nyttig informasjon både for nybegynneren og de viderekomne.</p> </div>

Les også:

Nye lykter på ti minutter

Dekkene som gir best grep

Bobilen som ikke er en bobil

SENG ER VIKTIG: Sengeløsningen er særdeles viktig - den har stor innvirkning på resten av interiøret. Foto: Geir Svardal
SENG ER VIKTIG: Sengeløsningen er særdeles viktig - den har stor innvirkning på resten av interiøret. Foto: Geir Svardal

Svenskene kjører denne giganten med personbil-førerkort

Denne saken ble første gang publisert 27/10 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også