Idyll, idyll og atter idyll! Slik kan utenforstående tolke bobiltilværelsen, om alt som leses er posteringer på Facebook.

Er virkeligheten slik? Er livet langs landeveien utelukkende stressfri godstemning, skylt ned med kald øl og temperert vin?

Selvsagt ikke. Det finnes elementer ved bobillivet som er merkbart mindre festlig enn å sitte i en campingstol med et glass prosecco. Det er ikke bare fryd og gammen hele tiden.

Selv har undertegnede nå fire år bak seg som bobilist. Og la det være sagt – det har vært en reise i fantastiske opplevelser. Men reisene har også hatt sine utfordringer, det være seg for eksempel av teknisk eller sosialantropologisk art. Her er en kort oppsummering:

* Lekkasje 1

Da jeg tok min første bobil – en 2012-modell Chausson Flash 03 – til dens første fuktkontroll, ble det oppdaget fukt under vinduet ved sittegruppen. Mangelfull kitting på et centimeterlangt område rundt vinduet var årsaken. Heldigvis var ikke fukten gått dypt, og skaden ble utbedret.

Løsning: Husk fuktkontroll, og reparer fuktskader øyeblikkelig.

* Lekkasje 2

Under en tur i Tyskland begynte det å renne vann inn i kupeen gjennom torpedoveggen. Skrekk og gru!

Løsning: Vel hjemme ble en Ford-forhandler kontaktet, og det viste seg at Transit-modellen fra en viss årgang hadde fått montert inn en for kort slange til overskuddsvann fra klimaanlegget. En ny ble satt inn, og alt var i orden.

Artikkelen fortsetter under bildet.

KITT-GLIPP: En liten glipp under kittingen var nok til at fukt etter kort tid trengte inn på baksiden av vinduet. © Geir Svardal

* Flatt batteri i bodelen

Den første vinteren lagret jeg bobilen innendørs, i et ikke oppvarmet lagerbygg, med nytt fritidsbatteri. Da våren kom startet motoren med en gang. Men batteriet for bodelen var stein dødt og måtte erstattes.

Løsning: Sørg for at fritidsbatteriet er toppladet før du vinterlagrer bobilen (enten det er ute eller inne). Koble fra batteriskoene for å unngå krypstrøm. Helst bør du også kjøre en eller to vedlikeholdsladinger i løpet av vinteren. Tar du ut batteriet skal det ikke lagres i et varmt rom.

* Defekt luftvarmer

Under en tur til Jotunheimen sto vi parkert ved Leirvassbu hotell. Om kvelden kom det et smell fra Webasto-anlegget som luftvarmer bodelen. Kortslutning, kaputt! Med null grader ute ble det en kald natt. Årsaken viste seg å være feilmontering av Webastoen.

Løsning: Ny Webasto montert, gikk på garanti.

* Utett kobling til strømadapter

På en campingplass i Østerrike oppdaget jeg at koblingen til strømadapteren ikke var tett. Vann seg inn og skapte ustabil strømforsyning for alle de seks bobilene som var koblet til samme boks. Løsningen var å stikke koblingen inn under bobilen på den ene siden og inn i strømboksen på den andre siden. Koblinger kan også pakkes inn i en plastpose, og det finnes plastbeskyttelse og få kjøpt.

Artikkelen fortsetter under bildet.

HUSK LADING: Under vinterlagring bør fritidsbatteriet få minst én vedlikeholdslagring, og være fulladet når du setter inn bobilen. © Geir Svardal

* Harde senger

Madrassene på min første bobil var myke som murstein, og søvnen deretter. Ryggen kan også være utsatt om man sover på dårlig underlag.

Løsning: Jeg kjøpte rimelige skummadrasser, skar dem til og dyttet dem under bobilens madrasser. En dyrere og helt sikkert bedre løsning er å investere i nye og gode madrasser.

* Feil og mangler på ny bobil

Sommeren 2015 kjøpte jeg ny bobil. Den viste seg på vår første tur å ha enkelte feil og mangler. Det var blant annet en liten vannlekkasje under vasken, et par av ledlysene inne virket ikke og dørene til dusjen fungerte ikke skikkelig. verst var det at kjøleskapet ikke fungerte på batteriet, så vi måtte kjøre det på gass tur-retur Kroatia.

Løsning: Jeg laget en liste over manglene, og fikk dem fikset hos min lokale bobilforhandler. Husk at det kan være lurt å ta en helt ny bobil på et par kortere turer først; kjipt hvis noe alvorlig skjer på en jomfrutur til Kroatia.

* Kø

Særlig gjennom Tyskland er det fort gjort å havne i køer lange som et vondt år.

Løsning: Følg med på trafikkmeldinger, prøv å unngå strekninger der det tradisjonelt sett er mye veiarbeid og kø. Reis utenom høysesongen, eventuelt lørdag og søndag i juli og august – da er det ikke lov med tungtrafikk i Tyskland.

* Bråkete naboer

Undertegnede både fricamper og overnatter på campingplasser. Heldigvis er det sjelden man ender opp ned støyende naboer. Men det har hendt. Som for eksempel en gang da vi ble henvist til en "pitch" på Daftö camping i Sverige, der det viste seg å være et arbeidslag på 5–6 mannfolk ved siden av. Gutta drakk øl og hadde det moro med historier og høy latter utover kvelden. Helt greit det, men for oss ble det etter hvert forstyrrende.

Løsning: Få en annen pitch, noe vi gjorde. Og vær ellers litt bevisst hvor du slår leir hvis du er ute etter fred og ro. Festlige lag og lekeplasser følger det gjerne en del støy med.

Artikkelen fortsetter under bildet.

KORT SLANGE: På vei gjennom Tyskland begynte det å piple vann ut i kupeen. Lekkasjen stammet fra AC-drenering, og lot seg enkelt fikse ved å bytte ut en slangestubb med en litt lenger. © Geir Svardal

Andres erfaringer

Vi forhørte oss på Facebook-gruppene Bobilsida, Bobilgruppa og Jeg som liker å kjøre bobil – hva slags negative erfaringer har folk fra bobillivet? Her er en oppsummering av svarene:

  • Støy på campingplasser; for eksempel fest i bobiler til langt på natt
  • Lek med ball etc. mellom bobilene
  • Dyre og dårlige campingplasser i Norge
  • Dyre bobilparkeringer
  • Savner nummerering av plasser på campingplasser
  • Hindringer for/forbud mot fricamping
  • Vanskelig å finne tømmeplasser for toalett og gråvann langs veiene
  • Hunder som gjør
  • Støy i bobil under kjøring
  • For få og små rasteplasser, og de er for nær veien
  • Oppfølging fra forhandler
  • Tekniske problemer
  • Køer

Gledelig nok, og absolutt ikke overraskende, peker mange på det faktum at bobiltilværelsen i det store og hele er gode opplevelser. Erfaring er også et stikkord. Vi finner vår måte å være bobilister på, og dette fritidslivet blir for de fleste av oss bare bedre og bedre år for år.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!