Det finnes bobiler og så finnes det såkalte bybobiler. De sistnevnte er innredede kassevogner, med den fordelen at der smale og enkle og håndtere, det være seg i by eller for eksempel på smale fjellveier.

Ulempen er plassen. Nesten alle bybobiler har fastsenger plassert på gulvet bak, noe som tar svært mye av plassen, og gjør at sittegrupper, kjøkken og bad blir ganske så trange.

Et alternativ kan være en kort bobil, som for eksempel Hymer Van S 500, som bare er 5,65 meter lang. Disse er litt bredere enn bybobilen, og flere kommer nå med en løsning som gjør at sittegruppen, kjøkkenet og badet plutselig blir langt romsligere enn ellers.

De har kun en fast seng, og den er heist opp i taket.

Taksenger, eller senkesenger, er langt i fra noe nytt. Men til nå har de stort sett hatt som funksjon å være ekstraseng i tillegg til faste senger plassert bak i bobilen.

Det vi ser mer og mer av nå, er at det kommer bobiler der taksengen - gjerne en dobbeltseng heist opp i taket over sittegruppen - er eneste faste seng.

KORT KJEMPE: Denne vesle tassen har massevis av plass. © Geir Svardal

Perfekt - for noen

Rapido 604FF er bare 5,95 meter lang, og dermed kortere enn de aller fleste bybobilene. Likevel har den et kjøkken større enn i de fleste delintegrerte bobiler på syv meter. Det samme gjelder sittegruppen. Bad og dusj deler riktignok gulv, men det er ingen problemer med plassen.

Fordelen er åpenbar for et par som ønsker seg kort bil men ikke ønsker å kompromisse for mye med plassen. Med dobbeltsenga heist opp i taket over sittegruppen er her plass i massevis.

Men det er selvsagt en fordel at man legger seg og står opp på samme tid. Og at man fikser å bruke trapp, og krype over partneren om behov for do-besøk skulle melde seg nattestid.

For en del passer ikke dette. Men for noen er nok løsningen perfekt.

KORT, MEN...: Rapidos helintegrerte 803F er også bare 5,94 meter lang, men har fast seng bak, og langt mindre kjøkken/sittegruppe. © Geir Svardal

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!