Prøvekjørt: Sunlight T64

En ny generasjon unge barnefamilier er på vei inn i campinglivet

Og denne er en av de heiteste!

Publisert Oppdatert

Sunlights halvintegrerte bobiler finnes i ti forskjellige modeller; fra minstemann T58 (623 centimeter) til T69 L (743 centimeter). Vi valgte så se nærmere på en av de fem modellene som er utstyrt med en nedfellbar takseng. Det viste seg straks at vårt testobjekt T64 slett ikke gir et billig inntrykk. Den innvendige designen er kanskje ikke hentet rett fra et italiensk interiørmagasin, men den ser definitivt ikke prispresset eller billig ut.

Vi tar en prøvetur på både motorveier og mindre, kuperte veier for å bli kjent med T64-en. Rent kjøremessig er det ikke så mye å skrive hjem om. Fiats Ducato-chassis med 2,3 liters motor og 130 hestekrefter med manuell sekstrinns girkasse er de fleste bobilcamperne blitt vant til å kjøre.

I førerhuset noterer vi luksuriøse detaljer som skinnkledd girspakeknopp og ratt, samt at instrumentpanelet er utstyrt med kromringer på utvalgte steder. T64 har ESP (elektronisk stabilitetskontroll, antiskrens), ASR (antispinn) og EBD (elektronisk bremsekraftfordeling). Dessuten har bakkestarthjelp.

I tillegg til disse sikkerhetssystemene kan vi legge til kjekt-å-ha-komponenter som klimaanlegg, sky roof, doble kollisjonsputer, justerbar høyde på passasjersetet, speilantenne (innebygd i ytre sidespeil), cruise control og høyttalere. Ingen tegn på prispress her.

IKKE PREMIUM: Den innvendige designen er kanskje ikke hentet rett fra et italiensk interiørmagasin, men den ser definitivt ikke prispresset eller billig ut.

IKKE PREMIUM: Den innvendige designen er kanskje ikke hentet rett fra et italiensk interiørmagasin, men den ser definitivt ikke prispresset eller billig ut. Foto: Anders Wallsten

Ikke vanlig på vårt marked

Vi stopper opp for å ta en runde rundt kjøretøyet med penn og notatblokk. Halvgarasje med lasteluke (85x55 centimeter), 16-tommers aluminiumsfelger, radiatorgrill i blanksvart utførelse, lykter med svart ramme, markise og sykkelstativ til fire sykler er slett ikke dårlig med tanke på at T64-en koster fra rundt 580 000 kroner i Norge.

Og hvordan er det med komforten i selve boenheten? En artig detalj er den femte sitteplassen med belte. Dette er ikke så vanlig på det skandinaviske markedet. Under sofaen til høyre for inngangsdøra finnes en konstruksjon hvor det avtakbare ekstrasetet (se bilde) tres på (man fjerner puta og åpner sofalokket). Men det bør poengteres at denne passasjeren kjører baklengs, og setet anbefales dermed ikke for den som blir lett bilsyk. Men fiffig er det likevel.

I selve sittegruppen er det best å sitte i førerhusstolene. Sofaen med belter er grei og det femte setet er bredt nok (100 centimeter). Men sittedybden er bare 40 centimeter, noe som er en fem centimeter kortere enn det som regnes som optimalt. Det merker du, tro du meg.

Kjøkkenbordet kan forlenges med en avtakbar plate. Med den på plass kan opptil seks personer sitte rundt bordet. Her finnes det et 230-uttak, og ekstra lys får vi via panoramavinduet i førerhuset. Vi noteter også  myggnettdør, kroker og sko-oppbevaring ved inngangen.

ENKELT OG GREIT: Kjøkkenet er vinkelformet og ganske enkelt utstyrt. Doble 230 volts uttak, sprutvern og søppelbøtte i matskapet er det som stikker seg ut.

ENKELT OG GREIT: Kjøkkenet er vinkelformet og ganske enkelt utstyrt. Doble 230 volts uttak, sprutvern og søppelbøtte i matskapet er det som stikker seg ut. Foto: Anders Wallsten

Enkelt utstyrt

Kjøkkenet er vinkelformet og ganske enkelt utstyrt. Doble 230 volts uttak, sprutvern og søppelbøtte i matskapet er det som stikker seg ut. Da står det bedre til på sengefronten med plass til fem fordelt på dobbeltseng, manuel senkeseng, samt en oppredbar sittegruppe med plass til én person; de andre er for to.

På badet er det et separat, romslig dusjrom, klesstang for våte klær, og trerister på gulvet. Takluke og frostet vindu sørger for ventilasjonen, og vi noterer oss også detaljer som kroker, toalettrullholder og lysbryter i barnevennlig høyde.

GOD PRIS: T64-en koster fra rundt 580 000 kroner i Norge. Det er en god pris tatt utstyrsnivået i betraktning.

GOD PRIS: T64-en koster fra rundt 580 000 kroner i Norge. Det er en god pris tatt utstyrsnivået i betraktning. Foto: Anders Wallsten

God hengehøyde

Ser vi på stuverommene har vi allerede nevnt halvgarasjen som svelger unna det mest plasskrevende pikkpakket. Og bilen skal ha ros for god hengehøyde i det opplyste garderobeskapet (135 centimeter).

Overskapene ved siden av dobbeltsengen har luftspalte, mens de to under taksengen er mindre og mangler både luftespalter og distanseskiver. Det finnes også skap under og over kjøleskapet. Det sistnevnte skapet er imidlertid okkupert av et tv-stativ.

Sunlight har til dels beskjedent utstyrsnivå, og er en enkel bobil. Men i det hele og store er det ingen tvil om at i Sunlight T64 får du en ny bobil til bortimot bruktpris.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag