Bobil caravanmesse

Produsenten av luksuslinere ville lage en vanlig bobil. Her er resultatet.

Smove er en unik bobil, laget av en produsent som er kjent for sine luksuslinere. Se den under caravanmessa i Lillestrøm, som åpnet torsdag.

Sist oppdatert
MAGISK: Sanitærrommet er en elegant versjon av et "magisk bad". Ved dusjing skyves høyre vegg innover, og rommet forvandles fra et bad/toalett til en dusj.
MAGISK: Sanitærrommet er en elegant versjon av et "magisk bad". Ved dusjing skyves høyre vegg innover, og rommet forvandles fra et bad/toalett til en dusj. Foto: Niesmann+Bieschoff

Torsdag åpnet Caravanmessen på Norges Varemesse, Lillestrøm. Samtlige haller er fullpakket med det siste innen bobil og campingvogn, i tillegg til mange stander som viser frem/selger campingutstyr og promoterer reisemål.

Av de mange nyhetene du finner på messen, er det noen få som stikker seg ut. En av de mer spennende møter du i denne saken.

Tyske Niesmann+Bischoff er velkjent for sine luksuriøse linere og gedigne helintegrerte bobiler (Arto og Flair, samt Clou, som ikke lenger er i produksjon). Dette er påkostede store produkter på over 3500 kilo. Men fra mars neste år er en helt ny og mindre halvintegrert modell i salg – Fiat Ducato/AL-KO-baserte Smove.

Navnet er satt sammen av "Smart" og "Move". Smove består av to modeller – 6,9 meter lange 6,9 B og 6,9 Q (tverrstilte dobbeltsenger), og 7,4 meter lange 7,4 B og 7,4 E (enkeltsenger). Disse får fire planløsninger, hvorav to med konvensjonelle sittegrupper og to med motstående sofaer med et rundt "barbord" i midten.

Med Smove tar også Niesmann+Bischoff veien ned i 3,5-tonnsklassen. Egenvekten er såpass høy som 3100 kilo, så her vil nok de fleste uansett vurdere å oppgradere maksvekten til 4,2 tonn – ikke minst nå når bompenger og EU-kontroll er som for biler under 3,5 tonn.

Ståhøyden er på hele 198 centimeter. Ferskvannstanken er i utgangspunktet på 140 liter, men som opsjon finnes en tank på hele 200 liter. Gråvannstanken er på 120 liter.

To 11-kilos gassflasker er standard, og som opsjon finnes en fast gasstank på hele 50 liter. All teknisk er for øvrig frostsikkert plassert i dobbeltgulvet.

BARBORD: En av interiørversjonene i Smove har et barbord i stedet for et tradisjonelt bord.
BARBORD: En av interiørversjonene i Smove har et barbord i stedet for et tradisjonelt bord. Foto: Niesmann+Bieschoff

Konkurrenter

Niesmann+Bischoff ønsker med Smove å ta steget inn i en klasse de selv definerer som "ny". En klasse med bobiler i relativt små størrelser som oppleves som en liner, blant annet ved hjelp av høy grad av komfort og luksus.

Nå kan man jo diskutere i hvilken grad en slik klasse er ny. Smove vil nok konkurrere med en del modeller fra merker som Carthago, Hymer og Laika.

- Kanskje det, men Niesmann+Bischoff tenker nok litt annerledes. Blant annet gjør glassfiber-detaljer mellom bodel og bil at Smove ikke ser ut som en vanlig delintegrert bobil. Og alt av eksternt utstyr er på en eller annen måte nedfelt, noe som gjør mye med designen, sier daglig leder Tor Grüner hos Kroken Import.

ALBUROM: Smart kjøkken med utleggsplate gir mer spillerom for matlaging.
ALBUROM: Smart kjøkken med utleggsplate gir mer spillerom for matlaging. Foto: Niesmann+Bieschoff

For fire

Opprinnelig skulle Smove være registrert for kun to personer. Men her satte den norske importøren foten ned.

- Vi vet at en slik bobil ville være uselgelig i Norge. Den må være registrert for fire, og det signaliserte vi til Niesmann+Bischoff, som for 7,4-modellene med langsgående enkeltsenger klarte å få inn ekstra stoler og løse dette, forteller Grüner. Derfor er det i første omgang 7,4 B og 7,4 E importøren satser på.

Med fire registrerte sitteplasser krever norske regler også fire sengeplasser, og det er løst ved at de to enkeltsengene, to meter lange, ved behov kan utvides til fire sengeplasser (en seng skal pr. definisjon være 50 centimeter bred).

Smove har et heller minimalistisk interiør, ulikt for eksempel Carthago. Prisen er det intet "minimalistisk" ved - rundt halvannen millioner kroner, riktignok inkludert en god del ekstrautstyr (veiledende startpris er rundt 1,1 millioner kroner, men hvor mange kjøper en slik bobil uten å ta med en god del ekstrautstyr?). Til den prisen kan en velge i mye lekkert, så det skal ikke bli lett for Smove å yppe seg, om den er aldri så flott se på.

Den som vil se nærmere på denne og andre nye modeller har muligheten under Caravanmessen på Lillestrøm, 15.–18. september.

Generalsekretær Geir Holm i Caravanbransjeforeningen kunne ellers rapportere om en bransje som går så det suser om dagen.

Pr. utgangen av august var det solgt 2471 bobiler, 4,7% foran fjoråret, i følge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Salget øker både for bobiler over og under 3500 kilo. Prosentvis er det Finnmark og Akershus som opplever størst økning.

Den gode salgstrenden sees for øvrig også på de store markedene, som Tyskland og Frankrike. "Det frie livet", som bobilfolket gjerne kaller sin hobby, frister stadig flere.

LANGSGÅENDE: 7,4-modellene har langsgående enkeltsenger.
LANGSGÅENDE: 7,4-modellene har langsgående enkeltsenger. Foto: Niesmann+Bieschoff

 

Denne saken ble første gang publisert 16/09 2016, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også