Bobil

Luksushjem på hjul

Bobussene fra Newell oser av påkostet luksus. I USA går det knapt an å få noe gjevere på hjul.

Sist oppdatert

Alt er større i Amerika. Det gjelder også bobilene, som gjerne er så gedigne at det snarere er snakk om bobusser. Og klatrer du helt til topps på listen over eksklusive bobuss-produsenter, finner du Newell Coach Corporation.

Mye her i livet er et resultat av tilfeldigheter. Newell Coach er intet unntak. Nå avdøde L.K Newell kjøpte på begynnelsen av syttitallet en Streamline bobil fra en avdeling av Streamline Trailer Company, som også sto bak campingvogn-ikonet Airstream.

Et par uker senere dukket han opp igjen hos produsenten, med et par-tre forslag til forbedringer.

- Hvis du er så jævlig smart, hvorfor kjøper du ikke hele bobilavdelingen fra oss?, var svaret han fikk. Noen timer senere var avtalen signert.

Og siden har det faktisk gått bare bra! Newells filosofi var å blande det beste fra busser (hekkplassert dieselmotor, stuverom under gulvet, luftdemping, luftbremser etc.) og bobiler (midtplassert dør, bobilsystemer bygget inn i chassis og karosseri under produksjonen, fleksibilitet som ga kundene muligheten til å ønske seg egne løsninger etc.), og så utvikle dette videre. Newell er altså en bobuss som er bygget som akkurat det fra grunnen av, og ikke - som i de fleste tilfeller - en innredet buss.

I dag leverer Newell Coach skreddersydde produkter som rommessig har samme planløsning, inkludert fire slideout-vegger. Men derfra er det opp til kunden. Bussene kan innredes på alle mulige slags måter, med alle mulige slags materialer.

Dermed finnes det knapt to helt like bobusser fra dette selskapet. Men de har alle det til felles at "komfort", "luksus" og "stil" er de viktigste stikkordene. Bare tatt en titt på bildene - de taler for seg.

Utvendig har Newell fått hjelp fra Porsche Design, og det som driver det ypperste innen RVs (Recreational Vehicles) fremover er en Cummings ISX dieselmotor som yter 600 hk og har et voldsomt dreiemoment på 2600 Nm.

Prisen? Stort sett ender kundene opp med en faktura på 12-15 millioner kroner.

 

Slide out-veggene skaper en stor stue når en ikke veldig bred buss parkerer. Foto: Newell Coach

Eget TV-rom er vanskelig å til i en alkovebil på syv meter. Derfor har europeiske bobiler små fjernsyn. Mens i USA...Foto: Newell Coach

Marmor er jo et kjekt materiale å ha på badet, når man ikke trenger å tenke på en vektgrense på 3500 kilo. Foto: Newell Coach

Bobussene fra Newell regnes for å være noe av det ypperste man kan få i kategorien bobil/bobuss. Foto: Newell Coach

Grunnplanet er likt på Newell-bussene, men kundene kan velge innredning og materialer. Foto: Newell Coach

Denne saken ble første gang publisert 19/08 2015, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også