Kabe Classic 740 T

Pris: fra ca 909 000 kroner

Chassis: Fiat Ducato /Alko

Motor: 2,3 l Diesel 130 hk.

Utvendige mål cm: L/B/H 740/241/280

Innvendige mål cm: L/B/H 485/223/196

Totalvekt kg: 4200 (ekstra)

Hjul: 16 tommers

Antall senger: 3

Sengemål cm: Enkeltsenger: 195x78, 180x78 + dinett 164 x 117

Varme: Alde 3020 vannbåren

Ferskvann: 20 / 90 l

Spillvann: 90 l

Kjøl/frys: 175 l

Den som vil sette seg inn i svenskenes beskjedne produksjon av bobiler (vi produserer ingen), kan lese artikkelen om Kabe, Polar og Nordic.

Det er bare Kabe som synes på norske veier, og vi har tatt en titt på modellen Classic 740 T.

Hva er det svenskene har å by oss, egentlig?

Helårsegenskaper

Kabe har brukt samme vellykkede strategi for campingvognene i noen år: Classic-modellene tilbys de som vil ha et produkt med grunnutstyr; litt billigere enn andre Kabe-bobiler, men samme kvalitet.

Kabe er opptatt av å få frem at Classic-versjonene ikke går på akkord med kjerneverdiene, kvalitet og helårsegenskaper.

Det er ikke så mye som skiller 2016-versjonen Kabe 740 T fra 2015. Men det finnes forskjeller, og de er lette å se - for den innvidde.

Først og fremst er det lakkeringen: Det som tidligere var påklistrede striper er nå lakkert. Stripene som tidligere fantes på dørene er borte, og erstattet av navnet Kabe Travel Master Classic, skrevet i blank krom.

Lengre markise

Den som har valgt å utstyre sin 740 Classic med markise, får nå dessuten en lengre versjon som også dekker inngangsdøra.

Det finnes bare ett motoralternativ til Classic, og bare manuell girkasse. Hvis du vil ha sterkere motor eller automatkasse, må du velge en annen modell.

ESP og antiskrens er montert som standard på alle Kabe-biler, men i Classic finnes ikke valget elektronisk differensialsperre (traction +) eller Hill Descent Control; det er ofret i jakten på lavere pris.

Kollisjonsputer finnes også på passasjersiden. Bilen er bygd på et chassis fra Fiat med forlenget ramme signert Alko.

ULIK LENGDE: De to langsgående enkeltsengene er ikke like lange. Den ene er 195 centimeter. © Kabe

PRAKTISK: På kjøkkenet er det plass til en stor kjele, stekepanne og en mindre kjele samtidig. Legg merke til skjærefjøla. © Kabe

RYDDIG: Under servanten er det plass til håndklær, og bak speilene finnes det mer oppbevaringsplass. © Kabe

God sittekomfort

Bilen har to enkeltsenger montert i lengderetning midt i bilen. Lengst bak ligger badet i hele bilens bredde. Nesten. I det ene hjørnet i baderommet finner vi garderoben, som forøvrig også er tilgjengelig utenfra.

Stolene i førerhuset kan snus slik at de vender mot boavdelingen. Sittekomforten i sofaen er ikke like god som i stolene. Men man sitter greit, og framfor alt er korsryggstøtten i sofaene bedre enn hos mange av konkurrentene.

Sittegruppen er forholdsvis liten – løsningen med sengene midt i bilen og badet lengst bak tar jo mye plass. Bordet er på 59 x 107 centimeter, men kan forlenges til 157 centimeter. Det kreves for at også den som sitter i passasjerstolen skal få utnyttet bordet. I en bil med 4,85 meters innvendig lengde må man krympe litt her og der. Og i 740 T er det den sosiale avdelingen som er krympet.

Lang seng

Mange konkurrerende merker velger å ha litt kortere senger i bobiler med en planløsning som 740 T, men Kabe har i den lengste av de to sengene, (ja, de er ikke like lange) en madrass som er 195 cm lang. Den andre er 180 cm.

I hodeenden av sengene er det spotlights, og det er overskap langs veggene. Det er oppbevaringsplass under sengene, men de er litt begrenset av hjulbrønnene.

Brukervennlig

Lengst bak i bilen finnes som nevnt badet. Når du åpner døren, har du dusjkabinettet til høyre, vaskeservanten rett fram toalettet til venstre.

Bak og over toalettet finnes bilens hovedgarderobe; som også kan nås fra utsiden. Skapet har en klesstang øverst, og bunnplaten kan felles opp mot veggen for å få større hengedybde, eller for lettere å komme til ting som står i bunnen av gardroben.

Under baderommet finnes et dobbeltgulv, og her kan man greit laste inn lange og smale ting, som for eksempel ski.

Vi synes Kabe har vært svært dyktige til å utnytte plassen i bilen.

Den åpne løsningen mellom garderobe og sengebunner er brukervennlig og gir fleksibilitet.

Vitrine-TV

Det samme med skapet ovenfor sofaen i sittegruppen. Ved første blikk ser dette ut til å være et slags vitrineskap, men det er i stedet en oppbevaringsplass for tv på et ut- og nedtrekkbart veggfeste.

LITEN: Sittegruppen er liten, og kun stor nok til fire om man forlenger bordet og dekker på med omhu. © Torbjörn Stålenhag

Bilen har varme fra Alde. Det innebærer en propandrevet panne som varmer opp vann som ved hjelp av en sirkulasjonspumpe sender vannet rundt i rørene og radiatorene som er plassert i en sløyfe rundt interiøret i bilen. Det er en effektiv løsning.

Det samme gjelder muligheten for et behagelig inneklima på varme dager. Ventilasjonen tar inn luft fra under bilen, hvor det normalt er kjøligst. Dermed kan du uten aircondition holde en anstendig innetemperatur selv om det er varmt utenfor bilen.

PRAKTISK: Under den venstre sengen kan man legge ting man vil ha tilgang til både innenfra og utenfra. © Kabe

Dyr, eller?

Ved første øyekast kan Kabe Classic 740 T virke uvanlig kostbar. Den er verken spesielt stor eller spesielt velutstyrt.

Men det er ikke tilfelle; snarere tvert imot.

Kabe Classic har kanskje ikke særlig mye bling eller klassiske grep for publikumsfrieri, men den er full av brukervennlige egenskaper.

For eksempel automatisk gulvvarmesystem, sentrallås også i bodelsdøra, mulighet for fjernstyring av betjeningssentralen (Kabe smart D), sentrallås i kjøkkenbenk, optimert ventilasjonssystem Air Vent, vintertilpasset vannsystem og elektrisk pumpe som tømmer spillvann.

Dette er noen eksempler på ting som har gjort Kabe til et merke som gjerne velges av erfarne bobilister som også stiller krav om en fullgod bobil til vinterbruk. Andrehåndsverdien skal vi heller ikke glemme, og den vil nok bli bra.

NY MERKING: På 2016-modellene går ikke merkingen helt frem til frontdørene. © Kabe

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!