Bobil

Her kommer SUV-bobilen

Endelig kan du få bobil med firehjulsdrift og høy bakkeklaring i Norge.

Publisert Oppdatert

Her kommer en godbit for deg som både liker bobil og firehjulsdrift. Hymer lanserer nå en bobil som er basert på Mercedes-chassis, nærmere bestemt Sprinter 313-chassis. Den kan fås med firehjulsdrift noe som betyr at du kan komme litt lenger på dårlig underlag enn kollegaene dine med trekk på kun to hjul. Høyere bakkeklaring og større hjul bidrar også til fremkommeligheten.

- Dette er en svært spennende nyhet. I bobilverdenen finnes ingen tilsvarende firehjulstrekker så vidt jeg vet. I et land som Norge tror vi det er et marked for en bobil med firehjulstrekk, sier Tor Grüner, daglig leder i Kroken Caravan.

Bakhjulsdrift som standard

Hymer ML-T er det fulle navnet på bilen, og konstruksjonen er såpass lett at den halvintegrerte bobilen kommer i klassen under 3.5 tonn. Den er 6,95 meter lang, 2,22 meter bred og den totale høyden er 2,9 meter. Høyden under taket i oppholdsrommet er 1,98 meter.

Med firehjulsdrift og en del ekstrautstyr vil den koste 893 800 kroner.

I basisversjon med trekk på to hjul koster den fra 753 400 kroner. I motsetning til de fleste bobiler har den bakhjulstrekk som standard, men med mulighet for firehjulstrekk skal den blant annet være godt egnet til å trekke henger.

På tørr asfalt kan bilen kjøres med trekk på kun to hjul for å spare drivstoff, men dersom underlaget endres til snø, is eller løs grus kan firehjulstrekket enkelt kobles til med en vippebryter på instrumentbordet. Fordelingen er 35 til 65 på for- og bakaksel. Med firehjulsdriften innkoblet økes bakkeklaringen slik at også rampe- og angrepsvinkelen, samt vadedybden, økes.

CARAVANMESSA: Halvintegrerte ML-T er en av de store nyhetene på Caravanmessa som åpner på Lillestrøm fra 18. til 21. september.

CARAVANMESSA: Halvintegrerte ML-T er en av de store nyhetene på Caravanmessa som åpner på Lillestrøm fra 18. til 21. september.

Kan fås med 190 hester

ML-T kommer med ABS (blokkeringsfrie bremser), EBV (elektronisk bremsekraftfordeling) og ESP (stabilitetskontroll) som standard. Den kan fås med enten firesylindret 129-hester eller sekssylindret 190-hester. 7G-Tronic-automatkasse er ekstrautstyr.

Bokomforten skal også være brukbar. Trinnløst gulv i bodelen, stor sittegruppe og bord med seriemessig forlengelsen, samt soveplass til fire, er bare noen eksempler.

Halvintegrerte ML-T er en av de store nyhetene på Caravanmessa som åpner på Lillestrøm i dag og varer til søndag 21. september

Les også:

Dette er ikke for deg som liker seg best på campingplasser

Er dette verdens råeste bobil?

Unimog: Bryllupsreise, ekstrem bobil og ekstreme omgivelser

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning