Fornying av interiør i bobiler

Brukte bobiler blir som nye

Med nytt trekk, nye gardiner og madrasser blir brukte bobiler som nye.

Pluss ikon
FØR-ETTER: Interiøret i bobilen er totalforandret, og lang mer moderne.
FØR-ETTER: Interiøret i bobilen er totalforandret, og lang mer moderne. Foto: Brisk Collection
Sist oppdatert
Askjems fornyer mange av sine brukte bobiler, og opplever at de da er langt enklere å selge, selv med kraftig prispåslag.
Askjems fornyer mange av sine brukte bobiler, og opplever at de da er langt enklere å selge, selv med kraftig prispåslag. Foto: Geir Svardal

Stadig nye bobiler dukker opp utenfor Brisk Collections lokaler i Sjøsenteret Vallø utenfor Tønsberg. De er der for å gå gjennom en total interiørfornyelse, der madrasser, gardiner og møbeltrekk skiftes ut.

Kundene er profesjonelle aktører i bobilbransjen, eller private som ønsker å friske opp interiøret i en bil de har kjøpt eller skal selge.

Markedet er relativt nytt. Og hviler delvis på skiftende smak og mote. For noen år siden ble det for eksempel produsert bobiler med stofftrekk så fargeskrikende at ei papegøye kunne bli misunnelig. Hvorfor? Vel, hvorfor hadde så mange hockeysveis på 80-tallet? Motens veier er uransaklige.

Mange av disse bobilene har senere havnet på finn.no. Der har vel ikke akkurat papegøye-imiterende interiørfarger virket salgsfremmende, for å si det med et understatement. Et problem stadig flere velger å ta tak i.

Det samme kan sies om bobilenes madrasser. Hvor mange kjøper hus og leilighet, og overtar madrasser andre har ligget på?

- Vi legger jo merke til at når herr og fru Andersen kommer inn for å se på brukte bobiler, så er det første fruen gjør å kjenne på madrassene, forteller daglig leder Odd Askjem hos Askjems i Vestfold. - Folk vil gjerne kjøpe brukt, men mange vil helst slippe å ligge i brukte madrasser.

Fukt i madrasser

Brisk Collection kom inn i markedet ganske så tilfeldig. Bedriften har lang erfaring i å produsere fuktfrie madrasser til båtbransjen.

- Der var det problemer med store temperatursvingninger som skapte fukt under madrassene, noe som igjen førte til jordslag oppover i madrassen.

Petter Emberland sier dette. Sammen med Nefab i Sande komponerte Brisk Collection en madrass med såkalt dry fill i bunnen; en vannavvisende madrass med åpen cellestruktur. Skummet i madrassen kommer fra Westnofa i Åndalsnes, og er det samme som brukes i den mer kjente Jensen-madrassen.

- Så har vi lagt overmadrassen inn i selve madrassen, og sydd dem sammen til en enhet, med et PVC-perforert overtrekk. Dette minimaliserer risikoen for fukt i madrassen.

Dette er et fornyet interiør i en nesten ti år gammel bobil.
Dette er et fornyet interiør i en nesten ti år gammel bobil. Foto: Geir Svardal

Fra båt til bobil

Emberland vokste opp i Tønsberg-traktene. En av barndomsvennene heter Timo Nylenna. Han er i dag Rapido-gruppens representant i Norge.

- En dag snakket jeg med Timo om problemene med fukt i madrasser i båter. Da påpekte han at de samme problemene finnes i bobiler.

Dermed åpnet det seg et nytt marked seg for Brisk Collection. Et marked som i dag bidrar mer til omsetningen enn båtmarkedet.

Mange bobilforhandlere har oppdaget at interiørfornyelse er noe som kan få fart på salget av brukte bobiler. Askjems, for eksempel, har så langt fornyet mange titalls bobiler hos Brisk Collection. En tilårskommen bobil kan nærmest fremstå som ny innvendig etterpå.

Aha-opplevelsen hos Askjems kom med en brukt bobil som hadde over tusen ståtimer i bedriftens lokaler. Den var visst umulig å få solgt. Så ble alt innvendig fornyet, bobilen satt inn igjen til en ikke ubetydelig høyere pris enn den før - og ble solgt på under to timer.

FORMSYR TREKK: Produktsjef Ramona Schultz i arbeid i produksjonsavdelingen.
FORMSYR TREKK: Produktsjef Ramona Schultz i arbeid i produksjonsavdelingen. Foto: Geir Svardal

Lyse farger mest pop

De skrikende fargene er så definitivt ut. Nå skal det være trekk som ikke skremmer hjerteinfarkt på bobilistene.

- De fleste vil ha det lyst. I Norge finnes det mange gode stoffer, men de er dyre, så vi har valgt oss en kolleksjon fra Nederland og Tyskland, forteller Emberland.

Så - hva koster herligheten?

- Tar du alt - madrasser, tepper, møbeltrekk og gardiner - blir det cirka 40 000-45 000 kroner. Madrass har kvadratmeterpris på 3000 kroner inklusive moms, siden vi har oppdaget at det knapt finnes to like madrasser.

Madrassene sendes vakumpakket i posten. Og Brisk Collection har også utviklet et 3D-program som gjør at man ikke behøver å møte opp med bobilen for å kjøpe nytt liggeunderlag.

Brisk Collection er for øvrig ikke alene om å levere madrasser på mål til bobiler, men vi vet ikke om andre som pr. i dag leverer en fullstendig interiørfornyelse.

VIKTIG DETALJ: Petter Emberland med madrassen som skal bidra til ny-følelsen i bobiler.
VIKTIG DETALJ: Petter Emberland med madrassen som skal bidra til ny-følelsen i bobiler. Foto: Geir Svardal

Denne saken ble første gang publisert 13/10 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også