Diesel på vanntanken

Dette blir stygt - og veldig dyrt

Bobilkjørere gjør av og til en feil de absolutt ikke skal gjøre.

Pluss ikon
FEIL HULL: Her har dieselpistolen ingenting å gjøre.
FEIL HULL: Her har dieselpistolen ingenting å gjøre. Foto: Geir Svardal
Sist oppdatert
LUKTA BLIR DU IKKE KVITT: Teknisk sjef Bent Borge, Askjems.
LUKTA BLIR DU IKKE KVITT: Teknisk sjef Bent Borge, Askjems.
PRESS DIESELEN UT SAMME VEI: Jan Erik Høgli, tidligere bobilutleier.
PRESS DIESELEN UT SAMME VEI: Jan Erik Høgli, tidligere bobilutleier. Foto: Geir Svardal
BYTT VANNTANKEN: Freddy Risan, Bobilsenteret Øst.
BYTT VANNTANKEN: Freddy Risan, Bobilsenteret Øst. Foto: Geir Svardal
MERKET: Påfyllingen for diesel er godt merket, og befinner seg gjerne nær døren.
MERKET: Påfyllingen for diesel er godt merket, og befinner seg gjerne nær døren. Foto: Geir Svardal

Det skjer! Bobilfolk fyller i god tro diesel – i vanntanken! Svimete, kanskje. Men det hender at lokkene for påfylling av diesel og vann stå nær hverandre, og en varm sommerdag kan forveksles.

Kanskje er du dehydrert, kanskje får du akkurat en telefon eller kanskje er du bare uerfaren – og så tar du den svarte pumpepistolen og pøser på med dieselolje ned i vanntanken.

Katastrofe?

Vi tar en ringerunde, og starter med teknisk sjef Bent Borge hos caravangigant Askjems.

- Diesel i vanntanken er virkelig ikke bra. Særlig ikke hvis dieselen også kjøres inn i systemet.

I fjor opplevde Askjems at et par av leiebobilene fikk diesel i vanntanken.

- Vi angrer på at vi ikke byttet alt, i stedet for å prøve å rense vanntank og rør. Vannprøvene er godkjente, og vannet kan brukes. Men lukta av olje blir vi ikke kvitt.

Verst er det hvis skaden skjer på bobiler med dobbeltbunn, fordi det da er særlig vanskelig å få skiftet vanntanken som er plassert mellom gulvene, avslutter Borge.

Godt tips

I mange år drev Jan Erik Høglie med utleie av bobil. 7–8 bobiler ble leid ut til kreti og pleti, og stort sett gikk ting veldig greit.

Men ikke alltid. Og noe av det verste som skjedde var at svimete kunder fylte diesel på vanntanken.

- Det var et helvete. Spesielt hvis kunden hadde kjørt dieselen gjennom hele systemet og ut gjennom kranene. Da sitter diesellukta i tank og rør i kanskje ett år framover, og alt må muligens skiftes ut. På mange bobiler er dette en veldig stor jobb. Og det er ikke sikkert at forsikringen dekker det.

Høglie har brukt noen liter med fettoppløselig såpe som Ajax, for å spyle ut diesel og dempe lukta så godt som mulig. Ellers har han et tips om hvordan du bør reagere hvis du bare har fylt på noen liter diesel i for eksempel en halvfull vanntank.

- Ikke tøm vannet ut den vanlige veien, for da vil dieselen legge seg på alle veggene i tanken. Det er bedre å få den ut samme vei den kom inn, og det gjør man ved å fylle på med vann. Det vil presse dieselen ut av påfyllingsrøret, og dette gir minst skade.

Et helvete

Freddy Risan hos Bobilsenteret Øst reagerer på samme måte da vi spør om de har opplevd at presumptivt tankeløse kunder bommer på tankene.

- Å ja, vi har opplevd det. Et helvete!

På samme måte som de to andre presiserer han at skaden blir størst hvis du etterpå kjører drivstoffet gjennom vannpumper og alt som er, helt til dieselen blander seg med sjampoen, og du lukter siddis.

- Og hvis du har et gassdrevet Truma-anlegg for varming av luft og vann og drar diesel inn der – da kan det virkelig bli stygt. Og dyrt. Og faktisk farlig, også.

- Hva gjør dere?

- Vi tømmer vanntanken, og eventuelt bytter den hvis dieselen bare har kommet så langt.

Gjelder forsikringen?

Hva sier så forsikringsselskapene? Vi hørte med Tryg og Codan.

- Diesel i vanntanken skjer heldigvis langt sjeldnere på bobiler enn på båter. Hvis tank og rør må skiftes dekkes det som kaskoskade med avtalt egenandel og bonustap. Vår Bobil Ekstraforsikring dekker ellers feilfylling av drivstoff med tilhørende rens av tank med inntil 10 000 kroner, men det gjelder bare hvis man fyller vann i dieseltanken og ikke motsatt, sier pressekontakt Arvid Steen hos Tryg Forsikring.

- Diesel i vanntanken er ikke noe vår forsikring dekker. Men med en plussdekning dekker vi skader på motor dersom man fyller feil drivstoff eller fyller vann i drivstofftanken, og våre NBCC-kunder får dekket rens av drivstofftank dersom man har fylt på feil drivstoff, sier kommunikasjonssjef Mari Bræin Faaberg hos Codan Forsikring, som er samarbeidspartner med Norsk Bobil og Caravan Club.

FORT GJORT? Ikke la sekunders sløving ødelegge ferien. Faren er nok størst for de som leier bobil.
FORT GJORT? Ikke la sekunders sløving ødelegge ferien. Faren er nok størst for de som leier bobil. Foto: Geir Svardal

Denne saken ble første gang publisert 12/06 2017, og sist oppdatert 16/06 2017.

Les også