2014-nyheter

Dette vil bobilfolket ha

Det er særlig én ting i bobilen stadig flere vil ha. Se video fra Caravanmessen, og flere av de viktigste 2014-nyhetene.

POPULÆRT: Senger er noe bobilfolk er spesielt opptatt av. Ikke minst senkesenger.

POPULÆRT: Senger er noe bobilfolk er spesielt opptatt av. Ikke minst senkesenger. Foto: Foto: Geir Svardal

Publisert Oppdatert

Bobilprodusentene er relativt konservative, i den forstand at utviklingen av bobilene handler mer om evolusjon enn om revolusjon.

Skjønt nytenkning finner da sted fra tid til annen, og et ferskt resultat av dette er alternativet Dethleffs Evan - bobilen som ikke er en bobil.

Men for det meste går det i nye stoffvalg og en ny vri på interiørløsninger.

Men trendene finnes! Og etter at Caravanmessen 2013 er over, sitter vi med et inntrykk av at senger er noe bobilfolk er spesielt opptatt av. Ikke minst senkesenger.

- Mitt inntrykk er at enkeltsenger, midtstilte dobbeltsenger og senkesenger er noe svært mange etterspør, sier president i Norges Caravanbransjeforbund, Odd Askjem.

Delintegrert med senkeseng

- Det blir stadig mer uvanlig at folk gidder å rigge til sengeplasser over salongbord. De vil ha faste sengeplasser - dobbeltsenger eller enkeltsenger, og ikke minst senkesenger.

Markedsdirektør Tor Grüner hos storimportør Kroken Caravan sier dette.

Han kan også fortelle at dette med senkeseng ikke er noe nytt.

- I helintegrerte bobiler har vi sett den siden 80-tallet.

LETT ADGANG: Midtplassert dobbeltseng er praktisk i forhold til at man slipper å krype over partneren ved for eksempel et nattlig toalettbesøk. FOTO: Hymer

LETT ADGANG: Midtplassert dobbeltseng er praktisk i forhold til at man slipper å krype over partneren ved for eksempel et nattlig toalettbesøk. FOTO: Hymer

Likevel har senkesengene fått en ny vår de siste årene, med introduksjonen av en fjerde type bobil - den delintegrerte.

- I mange år var jo alkovebilene storselgeren, ikke minst mot familiene. De var bygget på et vanlig chassis, og rimeligere enn de helintegrerte. Men etter hvert dalte etterspørselen etter denne typen bil, som nok også ble regnet som litt simplere av mange, og som dessuten slet med stor luftmotstand og ikke alltid like fin eksteriørdesign. Produsentene svarte med å utvikle de delintegrerte bobilene, som med en senkeseng fortsatt oppfylte plasskravene til en familie, forteller Grüner.

Andre trender

Andre trender å spore på Caravanmessen 2013, var i følge Tor Grüner at salget av små helintegrerte bobiler går kraftig tilbake, mens salget av de store går frem. Mer penger blant folk? Trefotssyke?

Også store delintegrerte bobiler selges det flere av, og mange vil dessuten ha smalere biler.

- God fremkommelighet og enklere kjøring i byer er også noe stadig flere er opptatt av, sier markedsdirektør Tor Grüner.

Les også:

PRAKTISK: En senkeseng er ikke i veien for noe på dagtid, men noen av dem er i veien i nedsenket stand - for eksempel for salongbord og/eller kjøkken. FOTO: Bürstner

PRAKTISK: En senkeseng er ikke i veien for noe på dagtid, men noen av dem er i veien i nedsenket stand - for eksempel for salongbord og/eller kjøkken. FOTO: Bürstner

SMAL: Smale helintegrerte bobiler opplever økende etterspørsel. FOTO: Hymer

SMAL: Smale helintegrerte bobiler opplever økende etterspørsel. FOTO: Hymer

Knallgod billigversjon

Prøvekjøring nye BMW X5

Slik fikser du lakkskader billig

Jo - det ER fritt verkstedvalg

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag