En sølvgrå Dethleffs Advantage T 7051 EB viser seg å være en bobil som tross fargen er alt annet enn trist og grå. Akkurat denne modellen, og lillesøsteren T/I 6611, finnes i tre ulike versjoner. Lav seng (som finnes på det tyske markedet), høy seng (ekstrautstyr med 115 centimeters garasjehøyde uten overskap), samt den vi fikk bli kjent med – mellomhøy seng med 95 centimeters garasjehøyde og overskap rundt.

Det er glatt på veien, så vi tar det forsiktig. Å si at vi kjenner de 180 hestekreftene under panseret ville vært løgn, siden vi bare utnytter en brøkdel av dem. Å trykke ekstra hardt på den høyre pedalen hadde vært en dødssynd på en dag som denne. Så vi nøyer oss med kunnskapen om at kreftene finnes. I stedet finnes det annet å glede seg over bak rattet. Innenfor sikkerhet er stabilitetskontroll (ESP), antispinn, elektronisk bremsekraftfordeler og hill holder (hindrer bilen i å trille bakover i bratte bakker) – utmerkede oppfinnelser.

Artikkelen fortsetter under bildet.

KALDE DAGER: Kjølige vinterdager er ikke noe problem for Dethleffs Advantage T 7051 EB. © Anders Wallsten

ROMMET: Toalettrommet har både frostet vindu og takluke. © Anders Wallsten

Koselig er bare fornavnet

Men det var ikke akkurat disse detaljene vi var ute etter, men komforten. Her prater vi nemlig om varmefølelsen, siden Alde har vært involvert i så vel radiatorer som en vannbåren varmematte i førerhuset. Koselig er bare fornavnet.

Advantage T 7051 EB gjennomsyres av bekvemmelighet og varmefordeling. At Alde er markedsledende innenfor vannbåren gulvvarme, er ingen nyhet. Når deres komponenter kombineres med Dethleffs egne løsninger, danner de et dugelig og ytterst vintervennlig konsept. Her tar vi også med Dethleffs egen Air Plus (ventilasjonssystem som hindrer at det oppstår kondens), elektrisk oppvarmning av isolert spillvannstank, isolerte ledninger på undersiden, samt Dethleffs Lifetime Plus som er en tykk, trefri isolasjons-konstruksjon med blant annet vannavvisende XPS-skum.

Før vi går inn på teamet bokomfort bør vi belyse noen detaljer på utsiden; ting som gjør bobilcamping så mye mer behagelig. Markise, sykkelstativ og støttebein er et par av dem. Men spørsmålet er om ikke den utskyvbare konstruksjonen for propanflaskene er den mest brukervennlige av dem alle.

Artikkelen fortsetter under bildet.

SOV GODT: Enkeltsengene har høyteknologiske 7-sonersmadrasser. © Anders Wallsten

PLATE: Bordet har utfellbar ekstraplate i den bekvemme sittegruppen. © Anders Wallsten

Som soverommet hjemmet

Det er bemerkelsesverdig at det bare finnes én fast seng i Advantage T 7051 EB. Samtidig bør det legges til at de plassbesparende taksengene ikke er laget på samme måte som da de ble lansert for et par år siden. Uansett er de oppfellbare enkeltsengene utstyrt med høyteknologiske 7-soners EvoPore HRC-madrasser av klimaregulerende materiale. Legg til takvindu, takventil og spotlights som går på skinne, så har du samme komfort som i soverommet som hjemme. Det bør kanskje poengteres at sittegruppen er oppredbar for en eventuell gjest.

Å måtte gå ned på kne for å komme til garderobeskapet og oppbevaringsrom under sengene, er alt annet enn brukervennlig. Men det er ting som du får ta med når planløsningen innebærer høye langsgående senger. Når det gjelder stuverommene er den oppvarmede garasjen en utmerket sak. Lasteluker på begge sidene forenkler inn- og utlastningen. Belysning og 230-uttak registrerer vi også.

Artikkelen fortsetter under bildet.

VARME: Glem det med å fryse på beina i førerhuset. Aldes vannbårne varmesystem gjør susen. © Anders Wallsten

Dethleffs Advantage T 7051 EB

  • Pris: Fra 738 900 kroner (+ 55 000 kroner for 148 hk)
  • Chassis: Fiat Ducato Light
  • Karosseri: GFK-tak og Lifetime Pluss trefri bodelskonstruksjon.
  • Motor: Fiat Ducato 2,3 liter, 130 hk
  • L/B/H: 740/233/276 centimeter
  • Totalvekt:  3499 kg
  • Nyttelast: 649 kg
  • Antall senger: 2+2 (dobbeltseng og oppredbar sittegruppe)
  • Varme: Vannbåren Alde,vannbåren gulvvarme, varmeveksler
  • Ferskvann: 125 liter
  • Spillvann: 90 liter
  • Kjøl/frys: Thetford 142-liter, AES-system

Nivåforskjell

Ved siden av sengene er sittegruppen også en avdelning der vi tilbringer en hel del tid. Selv om de høydejusterbare pilotstolene er mest bekvemme, gir også sofaen bra komfort. Derimot er det litt så som så med det femte setet. Ettersom takseng mangler, blir atmosfæren luftig. Og det blir ikke verre av at det finnes både tak- og panoramavindu. 230- og USB-uttak finnes lett tilgjengelige. Derimot er vi ikke så voldsomt positive til nivåforskjellene i gulvet mellom avdelingene hytte/sittegruppe til kjøkken, og fra kjøkken til bad/soverom.

Før vi setter strek skal vi også raskt guide deg gjennom entreen, kjøkkenet og badet. Ytterdøren er en 70 centimeter bred XL-dør med vindu og papirkurv. Her finnes det til og med myggnettdør, skooppbevaring, gangmøbel (med smalt skap og tv-arm) samt en displaytavle som er hentet fra båtindustrien.

I kjøkkenet er det ikke voldsomt med alburom. For å få til i hvert fall litt arbeidsflate, må vi felle ut en skjærefjøl (36x22 centimeter). Men selv om arbeidsflaten på kjøkkensiden er liten, så er den godt planlagt. Her finner du sprutvern, 230- og 12V-uttak, bra utstyrsskuff med diverse rom og trådkurv, samt et slankt og plassbesparende tech tower-kjøleskap med AES-funksjon. Det finnes separat dusj og toalett på badet. Det sistnevnte har vindu med frostet glass og takluke for optimal ventilasjon. Det er ikke voldsomt mange skuffer, hyller og rom for toalettutstyr – men det holder. En robust toalettdør fungerer som romavskiller, og den får sette strek for inspeksjonen av denne vintervennlige bobilen.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!